"Jeśli imponuje Ci gwałtowne ruszanie ze świateł i na dodatek chcesz to robić swoim pojazdem szybciej niż inni, nie pytaj tunera o spodziewany wzrost mocy w Twoim samochodzie, ale o przyrost momentu obrotowego i o odpowiednią korektę jego charakterystyki."
Czyli z tego wynika, że najlepszym rozwiązaniem byłby swap z tego śmiesznego benzynowego wysokoobrotowego czegoś na porządny turbodiesel z mega momentem w zakresie 1000-2500obr/min. A
@Mibars: na dodatek teraz nowe silniki z bezpośrednim wtryskiem i turbo (np. tfsi z VW/Audi/itd...) mają praktycznie taki sam moment obrotowy przy niskich obrotach jak Diesele z turbo, różnica jest praktycznie tylko przy pierwszych 1-3 sekundach, po tym benzynowe wchodzą w swoje właściwe obroty i... pojechał...
2.0 TFSI
Moc kW (KM) / obr./min. 155 (211)/4300-6000
Moment Nm / obr./min. 350/1500-4200
depniesz przy 1,5 tys. obrotów i ciągnie do 6 tys.
@M4lpa: Tak, codziennie prawie mam do czynienia z turbo benzyną, z tym że benzyna kręci się do ponad 8 tys i lubi to, diesel w manualu jest fajny od 3 biegu bo na 1 i 2 osiąga max obroty w mig, co niesamowicie denerwuje w miejskim korku. Zaobserwowałem pewne zjawisko w Polsce, każdy wyprzedza byle by wyprzedzić, nie ważne że za chwilę jest czerwone światło :)
'' prędkość poruszania się pojazdu ograniczają z grubsza dwie wartości - opory toczenia i opory powietrza. I o ile te pierwsze rosną proporcjonalne do prędkości, to te drugie wzrastają z 3 potęgą wzrostu prędkości, czyli dwukrotny wzrost prędkości to ośmiokrotny wzrost oporów!,,
Opór aerodynamiczny rośnie wraz z kwadratem prędkości czyli 2 razy szybciej daje nam cztery razy większe opory powietrza. Opór toczenia rzeczywiście jest liniowy ale
Mam pytanie: jak taka definicja mocy, ma się do standardowego P = dW/dt ? Czy pomijając opory powietrza i toczenia nie byłoby tak, że im więcej energii dostarczamy w jednostce czasu tym szybciej samochód przyspiesza? Z góry zaznaczam, że nie krytykuję artykuł, bo to nie moja dziedzina, po prostu mnie to ciekawi.
@mathix: Pan Andrzej trochę uprościł wzór na moc, bo powinno być P=M x omega=2PI x M x n, ale jest on identyczny z tą definicyjną, którą podałeś. Jeżeli pominiesz opory ruchu (toczenia i aerodynamiczny) to masz rację, samochód miałby coraz większe przyspieszenie. Niestety jest to zbyt duże uproszczenie, bo opór ruchu w atmosferze rośnie z kwadratem prędkości, tzn. jadąc 100 km/h siła oporu jest przykładowo równa 170 N, to dla prędkości
"BTW. Czemu mówi się o mocy oporów, a nie o momencie oporów? W końcu często mówi się o np. sile tarcia czy oporu powietrza. "
Dla ulatwienia zrozumienia. Moc oporow to energia utracona na pokonanie oporow w czasie (z definicji moc to pochodna energii po czasie). Upraszczajac mozna energie przestawic jako sila oporow * przesuniencie (praca=droga*siła). Teraz mamy: praca/czas=sila x droga / czas. Droga / czas=predkosc. Podstawiajac moc=sila * predkosc.
Jeszcze nie spotkałam się z podejściem, które by wyjaśniła tę różnicę kobiecie. A najlepszy jest ten fragment:
"Aby te relacje stały się przejrzyste dla wszystkich przedstawiam tabelę oraz wykres zależności pomiędzy poszczególnymi parametrami." a pod spodem tabelka z nic-nie-mówiącymi-nikomu cyferkami:D Tzn może nie nikomu, ale mnie;)
Samochód powinien jeździć, mieć ogrzewanie, działające radio i spory bagażnik. I to tyle jak na moje damskie potrzeby :)
Oh, wybacz Kwahoo, podałem ten wzór, ponieważ najłatwiej z niego przeliczać prędkości obrotowe na moc itp. Czasem ciężko dostać obroty silnika w prędkości kątowej - tak jest prosciej ;)
Z artykułu wynika że lepiej kopić diesla który ma dużo większy moment obrotowy niż benzyna, co jest nie prawda. Porównując diesla i benzynę o takiej samej mocy benzyna lepiej przyspiesza. Tu przede wszystkim liczą się obroty i moment na kołach a nie na silniku!
Ja zeswapowałem swoje uno na 1.2 i uturbiłem. Zbiera się jak dziki, 7,5s do setki, brak trakcji do 3-ki... (to idzie jakoś załatwić odpowiednimi kołami) ale v-max to tylko 200km/h i ni ...uja więcej.
Komentarze (123)
najlepsze
"Jeśli imponuje Ci gwałtowne ruszanie ze świateł i na dodatek chcesz to robić swoim pojazdem szybciej niż inni, nie pytaj tunera o spodziewany wzrost mocy w Twoim samochodzie, ale o przyrost momentu obrotowego i o odpowiednią korektę jego charakterystyki."
Czyli z tego wynika, że najlepszym rozwiązaniem byłby swap z tego śmiesznego benzynowego wysokoobrotowego czegoś na porządny turbodiesel z mega momentem w zakresie 1000-2500obr/min. A
2.0 TFSI
Moc kW (KM) / obr./min. 155 (211)/4300-6000
Moment Nm / obr./min. 350/1500-4200
depniesz przy 1,5 tys. obrotów i ciągnie do 6 tys.
a
Wyciągnij turbinę z tego diesla
Przychodzi dr hab. inż prowadzący do lekarza z belką w dupie. Lekarz pyta:
- Co się stało?
- Panie doktorze, to był moment.
'' prędkość poruszania się pojazdu ograniczają z grubsza dwie wartości - opory toczenia i opory powietrza. I o ile te pierwsze rosną proporcjonalne do prędkości, to te drugie wzrastają z 3 potęgą wzrostu prędkości, czyli dwukrotny wzrost prędkości to ośmiokrotny wzrost oporów!,,
Opór aerodynamiczny rośnie wraz z kwadratem prędkości czyli 2 razy szybciej daje nam cztery razy większe opory powietrza. Opór toczenia rzeczywiście jest liniowy ale
"BTW. Czemu mówi się o mocy oporów, a nie o momencie oporów? W końcu często mówi się o np. sile tarcia czy oporu powietrza. "
Dla ulatwienia zrozumienia. Moc oporow to energia utracona na pokonanie oporow w czasie (z definicji moc to pochodna energii po czasie). Upraszczajac mozna energie przestawic jako sila oporow * przesuniencie (praca=droga*siła). Teraz mamy: praca/czas=sila x droga / czas. Droga / czas=predkosc. Podstawiajac moc=sila * predkosc.
"Aby te relacje stały się przejrzyste dla wszystkich przedstawiam tabelę oraz wykres zależności pomiędzy poszczególnymi parametrami." a pod spodem tabelka z nic-nie-mówiącymi-nikomu cyferkami:D Tzn może nie nikomu, ale mnie;)
Samochód powinien jeździć, mieć ogrzewanie, działające radio i spory bagażnik. I to tyle jak na moje damskie potrzeby :)
Tak, wiem, zakaz wstępu dla kobiet na
A tak to cały misterny plan wp$%$u....
http://blogsilnika.blogspot.com/
Genialny blog na temat motoryzacji (głownie mechaniki) prowadzony, przez jednego znaszych wykopowiczów (kwaho przyznaj się ;) ).
Dwa, podaje tutaj wzór dla ciekawych, jak można łatwo wyliczyć moc z momentu obrotowego (i vice versa) dla danych obrotów silnika:
P - moc
RPM - obroty
N - moment
P = N * RPM / 9549
N = P * 9549 / RPM - jak się komuś nie chce przeszktałcać.. ;)
Nie przyznaję się.
"P: Jaka jest zależność pomiędzy momentem obrotowym a mocą?
O: Dla leniwych:
moment [Nm] = 9549,3 * moc [kW] / prędkość obrotowa [obr./min]
Dla wolących rozumieć:
prędkość kątowa [rad/s] = π * prędkość obrotowa [obr./min] / 30
moc [W] = prędkość kątowa [rad/s] * moment [Nm]"
Oh, wybacz Kwahoo, podałem ten wzór, ponieważ najłatwiej z niego przeliczać prędkości obrotowe na moc itp. Czasem ciężko dostać obroty silnika w prędkości kątowej - tak jest prosciej ;)
Ale miło, że mi się podpisałes pod postem :)
Ja zeswapowałem swoje uno na 1.2 i uturbiłem. Zbiera się jak dziki, 7,5s do setki, brak trakcji do 3-ki... (to idzie jakoś załatwić odpowiednimi kołami) ale v-max to tylko 200km/h i ni ...uja więcej.
Wyobraźnia Ci jak widać działa ale w tym przypadku niepotrzebnie...
Jest odprężenie, chłodnica oleju, IC, zawieszenie, hamulce, wskaźniki (ważne EGT i AFR) itp itd... ale nie napisałem o tym więc... właśnie - więc co?
BTW - uważasz, że 200km/h z 1.2 to mało?
http://www.polskajazda.pl/Samochody/Fiat/Uno/111959