Kolej zamiast krótkich lotów
Francuski start-up planuje uruchomić sieć nowoczesnych nocnych pociągów z miejscami do spania w zachodniej Europie od 2024 roku, obiecując „hotele na szynach” jako alternatywę dla lotów krótkodystansowych. Midnight Trains planuje około 12 tras w zachodniej Europie znajdujących się docelowo miedzy 800 a 1400 kilometrów od Paryża, aby zaoferować alternatywę dla „krótkich lotów lub złej jakości nocnych pociągów”. Planowane trasy to m.in. do miast w Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Belgii, Niemczech, Danii i Szkocji. Zamysł projektu opiera się na ochronie na klimatu. Kilka krajów europejskich wprowadziło w ostatnich latach więcej tras pociągów nocnych, jednocześnie likwidując krótkie połączenia lotnicze, ale jakość podróżowania nimi jest różna. Francja niedawno zakazała lotów krótkodystansowych, a Niemcy i Hiszpania rozważają podobne środki. Firma jest finansowana przez francuskich przedsiębiorców, w tym miliardera telekomunikacyjnego Xaviera Niela, współwłaściciela gazety Le Monde. „Ludzie chcą intymności”, powiedział Aumont, który jest współzałożycielem Midnight Trains i nie chcą dzielić miejsca do spania z nieznajomym. Chcą prywatności, bezpieczeństwa i dobrej jakości.
Hongkong
Gazeta Apple Daily wydawana w Hongkongu opublikowała swoje ostatnie wydanie 24 czerwca. Jego wydawca Next Digital jako przyczynę zamknięcia wskazał „obecne okoliczności panujące w Hongkongu”. W zeszłym tygodniu policja aresztowała kilku redaktorów i dyrektorów, a także zamroziła aktywa powiązane z firmą o wartości 18 milionów HKD (2,3 miliona dolarów). Założyciel gazety, potentat medialny Jimmy Lai, przebywa obecnie w więzieniu po tym, jak został uznany za winnego zarzutów związanych z protestami w mieście w 2019 roku.
Tajwan
We wtorek 28 chińskich samolotów, w tym myśliwce i bombowce zdolne do przenoszenia broni nuklearnej naruszyły przestrzeń powietrzną Tajwanu w rejonie Cieśniny Tajwańskiej. Była to pod względem liczy samolotów, najbardziej zmasowane naruszenie strefy powietrznej Tajwanu. Jak donosi Reuter we wczorajszych wiadomościach, Chiny stwierdziły, że były to” ćwiczenia wojskowe niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa w Cieśninie Tajwańskiej i ochrony suwerenności narodowej”. Jednocześnie, zaostrzając retorykę, rzecznik chińskiej armii stwierdził, że „niepodległość Tajwanu oznacza wojnę” oraz, że „Tajwan musi zdawać sobie sprawę, że jego przyszłość leży w zjednoczeniu z Chinami i że Tajwan nie może polegać na Stanach Zjednoczonych”.
Armenia
Armeńska delegacja wojskowa jedzie do Rosji na rozmowy w sprawie rozbudowy bazy wojskowej na terytorium Armenii. Rząd Armenii podjął decyzję o przekazaniu terenów i nieruchomości rozmieszczonym w Armenii rosyjskim oddziałom przygranicznym w celu wzmocnienia ochrony południowo-wschodnich granic Armenii w prowincji Syunik, która graniczy z Iranem, a także tereny na południowy zachód od Górnego Karabachu graniczącymi z terytorium, które zostały zajęte przez Azerbejdżan podczas sześciotygodniowej wojny, zeszłej jesieni. Wcześniej rząd Armenii poinformował, że trwają negocjacje dotyczące rosyjskiej bazy wojskowej w Giumri, w tym możliwości przeniesienia jej części do innych regionów kraju.
Baza wyposażona jest w przeciwlotnicze systemy rakietowe S-300V, Buk-M1-2, lekkie nowoczesne myśliwce czwartej generacji MiG-29, wojskowe śmigłowce transportowe Mi-8MT oraz śmigłowce szturmowe Mi-24P. -0-
Wakacje na Morzu Egejskim
Na Morzu Egejskim trwa swego rodzaju wojna polegająca na zamykaniu akwenów w celu przeprowadzenia manewrów wojskowych na wodach międzynarodowych. Jako pierwsza akweny zamknęła Grecja, pomimo porozumienia podpisanego między Turcją a Grecją w 1988 r. w Atenach. W porozumieniu postanowiono nie przeprowadzać ćwiczeń na międzynarodowych wodach Morza Egejskiego podczas letniego sezonu turystycznego między 15 czerwca a 15 września. W ramach retorsji Turcja również rozpoczęła ćwiczenia na Morzu Egejskim z ogłaszając to komunikatami nawigacyjnymi (NAVTEX) z dnia 22 czerwca.
Łańcuchy dostaw
Według raportów otrzymanych z portów na całym świecie obecnie 101 portów jest zablokowanych lub ma problemy z przeładunkami. Ponad 300 statków oczekuje w kolejce na operacje przeładunkowe. Liczba statków oczekujących na wejście do Singapuru wzrosła o 37,5% w ciągu ostatniego tygodnia. Powodem narastających trudności we wszystkich portach świata jest znaczący wzrost ilości przewożonych towarów w ciągu ostatniego roku. Terminale kontenerowe stały wąskim gardłem łańcucha dostaw. Dodatkowym problemem stały się przetrzymywanie lub brak pustych kontenerów oczekujących na załadunek u producentów. Taki stan powoduje tzw. Puste „przeloty” statków, które w ostatnim miesiącu wzrosły o 300%. W związku z tym armatorzy statków zaczęli stosować dodatkowe opłaty związane z kongestią ( Port Congestion Surcharge (PCS)) na ładunki ładowane w Yantian i innych portach na południu Chin. Według S&P w ciągu ostatniego roku stawki za przewóz kontenera z Azji do Europy wzrosły ponad dwunastokrotnie osiągając 17 tys. dolarów wobec 1375 dolarów rok temu. Dodatkowym problemem związanym ze wzrostem stawek frachtowych może mieć tzw. opłata emisyjna, którą ogłoszono na ostatnim posiedzeniu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Szacuje się, początkowo wyniesie ona 50 dolarów za tonę CO2. Wszyscy obawiają się tego co będzie się działo przez szczytem przewozów świątecznych.
UE
W czwartek UE odrzuciła propozycję Francji i Niemiec dotyczącą organizacji szczytu UE-Rosja. Polska i kraje bałtyckie były jednymi z jego największych przeciwników, chociaż sprzeciwiały się również Szwecja i Holandia. Tymczasem UE zgodziła się przeznaczyć 3,5 miliarda euro (4,2 miliarda dolarów) na pomoc Turcji w zarządzaniu napływem migrantów z Bliskiego Wschodu. UE wspomniała również o możliwości modernizacji unii celnej UE-Turcja . Dziś przywódcy UE rozmawiają o kwestiach związanych z ożywieniem gospodarczym po pandemii. Premier Włoch Mario Draghi powiedział, że nie osiągnięto porozumienia w sprawie europejskiej unii bankowej i że UE potrzebuje ekspansywnej polityki fiskalnej w celu przyspieszenia ożywienia.
Komentarze (21)
najlepsze
Co tu się dzieje. Co oni dalej planują robić. Drukowanie i zerowe stopy to za mało? Teraz będą kasę rozdawać jak w USA, czy może już nacjonalizować oszczędności. Masakra jakaś.
USA i Europa czym prędzej powinny się dogadać z Rosją i Indiami w kwestii wspólnego podejścia do Chin i następnym razem zestrzelić choćby jeden samolot. Z ChRL należy rozmawiać z pozycji siły.
@jkarnic: Dla wszystkich niekorzystny jest wzrost siły Chin.
@jkarnic: Twoja kultura jest jak z ruskiej lepianki gdzieś pod Uralem.