
Kooperacja z Ukrainą szansą na odrodzenie polskiego przemysłu lotniczego
Ukraińskie firmy lotnicze mają ogromny potencjał produkcyjny jak i intelektualny. Polska może z tego potencjału skorzystać (...) Nie mamy swojej firmy produkcyjnej lotniczej ani silnikowej. A przecież od początku lotnictwa na świecie Polska brała udział w podziale przemysłu lotniczego
+243
pokaż komentarz
czyli powrót PZL z Sasinem na czele.
Pięknie.
+98
pokaż komentarz
@marceli97 to jest straszne ze sytuacjia na Ukraine daje furtke do wielu mozliwosci a mamy rzad ekspertow ....
+71
pokaż komentarz
@biceps35:
mamy rzad ekspertow
Który nie zatrudnia ekspertów xDDDDD
+3
pokaż komentarz
@marceli97 czyli huha zrobią... Projekt na miare izery...
+1
pokaż komentarz
@Walus002: Bo nie chcieli by realizować ich wytycznych - czego nie rozumiesz?
+1
pokaż komentarz
@biceps35: no przecież prawie wszyscy niedługo będą mieć tytuły MBA z ichniejszego uniwersytetu ( ͡° ͜ʖ ͡°) a co lepsi kumple prezydenta nawet profesury.
-38
pokaż komentarz
@marceli97: tak z Sasinem a co w związku z tym?
+66
pokaż komentarz
@Krzysztof_Listonosz: Będzie jak zawsze. Król Asasin zamieni jak zwykle wszystko w goowno.
źródło: 1 sasin.jpg
-56
pokaż komentarz
@allmilczar: nie wróż z fusów akurat Sasin jest bardzo dobry
+35
pokaż komentarz
@Krzysztof_Listonosz: W swoim fachu nie ma sobie równych ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+49
pokaż komentarz
@Krzysztof_Listonosz: bardzo dobrze poradził sobie, chociażby, z organizacją wyborów kopertowych i ugłaskiwaniem Czechów w sprawie Turowa. Wręcz wzorowo
+1
pokaż komentarz
@Krzysztof_Listonosz: Nie. Nic, wszystko.ok. Jest doskonałym managerem i wszystko doprowadza do końca i ma pokaźne portfolio sukcesów w zarządzaniu.
0
pokaż komentarz
@Nitfluad: No i ma potencjał przemysłowy! Dzięki niemu mamy 10 promów i polskie stocznie są w rozkwicie. Po tym jak premier Kaczyński sprzedał je inwestorom z Donbasu.
0
pokaż komentarz
Komentarz usunięty przez autora
+3
pokaż komentarz
@Krzysztof_Listonosz: Nosiłes te jego koperty na wybory domowe? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
+2
pokaż komentarz
@Nitfluad: nie zapominajmy kto organizował wylot do Smoleńska w 2010.
+43
pokaż komentarz
Czyli nie mamy RnD, nie mamy silników nie mamy konstrukcji ALE PSZECIESZ
A przecież od początku lotnictwa na świecie Polska brała udział w podziale przemysłu lotniczego
Proponuję nazwę pierwszego pojazdu:
FSO Izera-Ostrołękalot
+4
pokaż komentarz
@tellet: No nie mamy, bo od początku lotnictwa była specjalizacja producentów. I silniki po prostu robiło kilka firm które je sprzedawały albo sprzedawały know-how. Potęga sowietów w lotnictwie to kupione patenty skąd się dało.
-2
pokaż komentarz
@maciejos36: ok, ale oprócz silnika, to nie wystarczy zgiąć kartki żeby wyszedł samolot xD
Koszt takiego F35 to jest, generalnie mówiąc, "whuj", a to i tak łagodne określenie.
My zaczynalibyśmy od zera i nawet z kupionym patentem od P&W czy innej firmy robiącej silniki, dalej nie mamy poszycia, scalaków, awioniki i w sumie wszystkiego, poza jakimiś post-ruskimi struclami z dolepionym "tym i owym"...
+3
pokaż komentarz
@tellet: nie możesz mówić, że "zaczynalibyśmy od zera". Od zera to można mówić o setce z krajów. My mamy jako takie zaplecze przemysłowe i intelektualne, no i tradycje w tej dziedzinie. Jak będą warunki i przede wszystkim kasa to jesteśmy w stanie wdrożyć wiele w tej dziedzinie.
-2
pokaż komentarz
@tellet: silników się nie robi tylko kupuje.
+7
pokaż komentarz
@tellet: ale wiedz, że w Polsce projektuje się i produkuje całkiem sporo sprzętów latających.
Tyle że nie medialnie, bez Sasina przecinającego wstege, bo w mniejszych i prywatnych i mniej znanych firmach niż PZL Świdnik, na zlecenie zagranicznych firm, jako mikrosamoloty, bo jako drony itd. Ale jest zaplecze intelektualne i doświadczenie i chęci.
-3
pokaż komentarz
@hrumque: super, czyli generalnie obszar komercyjny z ultralightami, gdzie do silnika tłokowego dolepiasz styropian z laminatem + drony, które nawet kacapia potrafiła posklejać z części z aliexpress i od francuzów?
no i tradycje w tej dziedzinie.
@maciejos36: Tak jak z PL-01?
To jest jak z samochodami - ktoś tam gdzieś tam dolepił do silnika od snopowiązałki trochę kwasiaków (lub jak kto woli nowocześnie - lipoli z komórek xD), włożył to w budę z laminatu i cyk "POLSKI SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY- PROTOTYP WERSJA 0.99, GM, PSA, GEELY, MB bójcie się!"
Tak samo z czymkolwiek nowym (tj. znów - bez dolepiania do stareńkiego antonowa czy np. T-72 gadżetów, tylko własna konstrukcja) to nie jest takie hopaj-siupaj, by stworzyć wojskowy samolot.
-5
pokaż komentarz
Mamy tez wspaniałe tradycje w podkuwaniu koni. Tylko co z tego, skoro to było sto lat temu i teraz NIKT już z tych zakładów i biur projektowych (a przypomnę, że to było kilku projektantów na krzyż, bo w zasadzie więcej nie było potrzeba do zaprojektowania drewnianego samolotu oklejonego płótnem) nie żyje - np słynny zespół Żwirko i Wigura.
To tak, jak by się rzucić na sprzedaż miliona aut elektrycznych, bo 200 lat temu mieliśmy świetnych kowali... och, wait... ( ͡º ͜ʖ͡º)
Co możemy Ukraińcom zaproponować? Chwalebną historię? Wobec speców od wybudowania największego samolotu świata?
+23
pokaż komentarz
@mlotek_to_uniwersalna_odpowiedz a oto Bielik. Samolot odrzutowy wykonany z kompozytów z myślą o szkoleniu pilotów. Prace badawcze rozwojowe rozpoczęto w 1997 roku ¯\(ツ)/¯ skonstruowany i oblatany. MON olał projekt wybierając Irydę ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
źródło: ei_1656526629237.jpg
+11
pokaż komentarz
@Afrobiker
MON olał projekt wybierając Irydę ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
A to ciekawe, Bielika oblatano w 2003 roku i w tym samym roku rzeczywiście podjęto decyzję dotyczącą Irydy, tylko była to ostateczna decyzja o rezygnacji z niej.
-5
pokaż komentarz
@Fidel1 opowiadasz? Naprawdę? Niesamowita historia ))└[⚆ᴥ⚆]┘
"W tym samym okresie Polskie Siły Powietrzne pilnie potrzebowały już nowych samolotów szkolnych, które zastąpiłyby wysłużone TS-11 Iskra. Prace nad ich następcą, I-22 Iryda były powolne i okupione ciągłymi problemami i przeszkodami. Trudną sytuację chciał rozwiązać Edward Margański, inżynier i konstruktor lotniczy, który założył firmę Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze.
Postanowił on zaprojektować tani i lekki samolot szkoleniowy dla Polskich Sił Powietrznych, który mógłby być wykorzystywany do szkolenia podstawowego i zaawansowanego. W porównaniu do konkurencyjnych maszyn, konstrukcja inż. Margańskiego nie miała posiadać uzbrojenia, aby maksymalnie obniżyć koszty produkcji."
https://www.smartage.pl/stracona-szansa-em-10-bielik/
+8
pokaż komentarz
@Afrobiker: I gdzie masz coś w tym artykule że MON wybrał Irydę zamiast Bielika? Gdy rozpoczynano prace nad Bielikiem Iryda już była "testowana", była już w jednostce wojskowej. Pierwszą decyzję o rezygnacji z Irydy podjęto w 1999 roku, czyli zanim nawet zbudowano prototyp Bielika.
+2
pokaż komentarz
@Fidel1 a tutaj.
"Niestety po wykonaniu kilku lotów, mimo podjętych przez konstruktora działań, Polskie Siły Powietrzne nie zainteresowały się maszyną. Brak wsparcia ze strony wojska oznaczał brak dodatkowych funduszy na rozwój konstrukcji, a tym samym zerowe szanse na przyszłość samolotu – nawet w planowanej wersji cywilnej."
Wojsko postawiło na projekt który okazał się ślepą uliczką a Bielika olał chociaż był on tańszy i bardziej rozwojowy niż Iryda. W efekcie zostaliśmy z niczym ¯\(ツ)/¯. Mój staruszek pracował nad Bielikiem więc znam temat od kuchni ( ͡º ͜ʖ͡º)
-2
pokaż komentarz
@Afrobiker:
Wojsko postawiło na projekt który okazał się ślepą uliczką
Na jaki niby? Na Irydę z której zrezygnowano? Daty się nie zgadzają.
a Bielika olał chociaż był on tańszy i bardziej rozwojowy niż Iryda
Według twórcy Bielika.
Mój staruszek pracował nad Bielikiem więc znam temat od kuchni ( ͡º ͜ʖ͡º)
Super, a ja mam słonia w kuchni. Tak sam wiarygodne.
Prace nad Bielikiem rozpoczęto w 1997,pprototyp zbudowano w 2001 roku, oblotu dokonano w 2003, tak wynika z artykułu który wstawiłeś. Iryda latała już w latach 1992-1996, to właśnie w 1996 doszło do katastrofy, która pogrzebała Irydę. W 1999 podjęto pierwszą decyzję o rezygnacji, a w 2003 ostateczną.
MON nie wybrał Irydy zamiast Bielika, chyba że tą decyzję podjął jeszcze w latach 80-tych.
-3
pokaż komentarz
@Fidel1 nie trzymaj słonia w kuchni bo ci kuchnie zdemoluje ( ͡º ͜ʖ͡º) Bielik konkurował z Irydą i daty się zgadzają bo oblot Bielika nastąpił w roku w którym MON miał podjąć decyzję. Iryda to też był projekt a nie samolot produkowany na masową skalę. Wojsko miało postawić na Bielika w 1997 roku ale nadal kurczowo trzymało się Irydy jeszcze przez 6 lat ¯\(ツ)/¯
+3
pokaż komentarz
@Afrobiker:
Bielik konkurował z Irydą
Bzdura.
daty się zgadzają
Nie zgadzają.
bo oblot Bielika nastąpił w roku w którym MON miał podjąć decyzję.
Bzdura.
Iryda to też był projekt a nie samolot produkowany na masową skalę.
Ale Iryda była w jednostce, wyprodukowano 12 szt.
Wojsko miało postawić na Bielika w 1997 roku
Co za bzdura, w 1997 to rozpoczęto prace nad Bielikiem, w jaki sposób wojsko miałoby postawić na coś czego nie ma i jest wyłącznie pomysłem prywatnej firmy, która nie ma żadnego doświadczenia (budowała szybowce) i wcześniej żadnego samolotu dla wojska nie zbudowała?
ale nadal kurczowo trzymało się Irydy jeszcze przez 6 lat ¯
Kiedy oblatano Bielika?
-1
pokaż komentarz
@Fidel1 Margański wysłał projekt Bielika do MONu w 1997 roku. Praca nad prototypem trwała 6 lat bo pracował nad nim konstruktor z 7 osobami i budowali samolot za własne pieniądze oraz pieniądze lokalnych sponsorów. Jednym z nich była firma Bielmar która zajmuje się produkcją margaryny ( ͡º ͜ʖ͡º). Myślisz że po dofinansowaniu MONu pracę też by trwały 6 lat. Bielik by latał już po roku bo w Mielcu mieli lepsze zaplecze i kadrę niż w Bielsku w którym budowano tylko szybowce. Pomyśl że ten samolot zbudowała i oblatała garstka napaleńców w garażu a nie firma lotnicza ¯\(ツ)/¯
-2
pokaż komentarz
@Afrobiker
Margański wysłał projekt Bielika do MONu w 1997 roku
No i?
Praca nad prototypem trwała 6 lat bo pracował nad nim konstruktor z 7 osobami i budowali samolot za własne pieniądze oraz pieniądze lokalnych sponsorów. Jednym z nich była firma Bielmar która zajmuje się produkcją margaryny ( ͡º ͜ʖ͡º).
No i?
Myślisz że po dofinansowaniu MONu
A czemu MON miałby ich dofinansować?
pracę też by trwały 6 lat
Tego nie wie nikt.
Bielik by latał już po roku
Oczywiście.
Pomyśl że ten samolot zbudowała i oblatała garstka napaleńców w garażu a nie firma lotnicza
No i? To jest właśnie argument przeciwko finansowaniu z budżetu, a nie za. Szczególnie na etapie projektu.
0
pokaż komentarz
No i? To jest właśnie argument przeciwko finansowaniu z budżetu, a nie za. Szczególnie na etapie projektu.
@Fidel1:
Pewnie dlatego amerykańska agencja DARPA tak ostrożnie podchodzi do finansowania R&D.
+1
pokaż komentarz
@BladyJoe Firma z ulicy, bez doświadczenia i wcześniejszych kontraktów, nie dostanie finansowania z Darpa.
0
pokaż komentarz
@Afrobiker: Bielik, powiadasz? Nieprodukowany, powiadasz? No to mamy wspaniałe tradycje w nie produkowaniu samolotów. Tymczasem w Ukrainie https://pl.wikipedia.org/wiki/Zak%C5%82ad_Lotniczy_Antonow
A do tego mają przemysł rakietowy, także kosmiczny. A my mamy Bigosa i PAK, którego jedynym realnym osiągnięciem jest zniesienie ograniczenia pułapu rakiet narzucony przez ruskich. 30 lat po ich wypieprzeniu z Polski.
No i wisienka na tym cebulowym torcie - p. Olga Semeniuk.
+7
pokaż komentarz
taka szansa był zakup myśliwca wielozadaniowego (francuzi proponowali przeniesienie linii produkcyjnej Mirage2000 do Bydgoszczy) kontrakt na Caracale (fabryka przekładni i silników w Lodzi) o zakupach zadecydowały względy "polityczne" i chyba nie po to politycy od lewa do prawa sprzedawali PZLe żeby teraz odbudowywać przemysł lotniczy? z ukraincami to Antoni chciał budować śmigłowiec ale tamci zdradzili go o świcie i woleli kupić Caracale.
0
pokaż komentarz
@ortalionowy: Standardowo - "olaboga MIELIMY SZAMSE NA BYCIE ĆWIATOWYM MOCARSTFEM!", tylko jak zwykle nastąpiło "utracenie szansy" xD
-2
pokaż komentarz
@tellet: mozesz rozwinac?
+1
pokaż komentarz
@ortalionowy: FSO - "zdradzeni o świcie, już prawie kupiło VW ale przejęło Daewoo które upadło i sobie ryj rozwaliło klepaniem mikrofalówek i samochodów xD"
Zderzak łągiewki - "cut techniki, pominięty przez świat"
Polski niebieski laser - "olaboga aaaa świeci się, ale ktoś wzieł i ukrod"
Polski grafen - "nie no tym razem to się uda. Co się uda? Nie wiem, zapomniałem o co chodziło, to znów te spiski xD"
-1
pokaż komentarz
@tellet: Optimus, tez pasuje?
+2
pokaż komentarz
@ortalionowy: Optimus po części, bo tam było wiadomo że skarbówka dojechała pana przedsiębiorcę. I nawet jest tam trochę prawdy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
-1
pokaż komentarz
@tellet: troche? zupelnie przypadkiem w tym samym czasie amerykanski koncern otworzyl swoja montownie komputerow w Polsce