@benetti: Niekoniecznie, trochę siedzę w temacie, więc parę cyferek... To był B767 w wersji 300. Maksymalna masa startowa (a na bank takiej nie miał) to 182 tony. Niech będzie, że miał te 10 ton mniej, bo to nie był cargo. Zatankowany na max dystans (11 tysięcy km) być nie musiał, bo miał mieć do pokonania dystans niecałych 7000 km. Więc miał jakieś 65% paliwa w zbiornikach. Czyli był lżejszy o jakieś
#ciekawostka niezgodna z intuicją - najlepsze przyśpieszenie i największy nadmiar mocy mają samoloty dwusilnikowe.
Wynika to z przepisów, że samolot musi być w stanie normalnie funkcjonować/lecieć z niesprawnym jednym silnikiem. To sprawia, że "nadmiar" mocy w dwusilnikowcu wynosi 100% (ponieważ każdy z dwu silników musi być w stanie pociągnąć cały samolot) a np. w czterosilnikowcu wynosi już jedynie 33,3(3)% (ponieważ trzy silniki muszą wystarczyć).
@surlin druga ciekawostka jest fakt że ster kierunku w samolotach wielosilnikowych jest „za duży” jak na potrzeby w normalnych warunkach, ale musi być większy by w razie awarii silnika być w stanie skontrować moment skręcający wynikający z asymetrii ciagu.
Od razu bym się zesrał ze strachu albo zesrał i zemdlał. Swoją drogą niesamowite maszyny i za każdym razem jak widzę samolot na lotnisku to jestem pełen podziwu dla wszystkich inżynierów którzy projektowali te samoloty i wzięli pod uwagę to, by samolot na 1 silniku wystartował i wylądował. Ludzki umysł jest niesamowity.
Ci piloci i pracownicy wieży kontroli lotów coś rozumieją z tego swojego bełkotania? Czy oni na słuchawkach to słyszą o wiele lepiej niż my na tym filmiku xD?
@WujaTHC: słyszą nieznacznie lepiej ale mimo wszystko trzeba poświęcić kilkanaście godzin na słuchanie takich rozmów żeby być w stanie w pełni je rozumieć. Poza tym jedna jak i druga strona domyśla się co zaraz usłyszy więc to jest w miarę schematyczne.
@WujaTHC: Ja czasami mam tak w pracy, można się przyzwyczaić oraz dwie strony wiedzą co mniej więcej mówią, bo znają się na rzeczy. Dochodzi jeszcze wyłapywanie słów klucz.
Mam dwa pytania: 1. Dlaczego ten pas startowy jest taki pofalowany? Celowo, czy po prostu z biegiem lat się jakoś wypiętrzył? 2. Od cholery tam ptaków i to takich wcale niemałych. Nie za duże ryzyko? Może właśnie ptachulec wpadł w silnik?
@dex-dexter: 1. Aby zapobiec gromadzeniu się wody. Na idealnie płaskiej powierzchni woda stoi. Dodatkowo pasy startowe mają niewielkie rowki, które umożliwiają spływ. 2. Są specjalne systemy odstraszające ptaki na lotniskach, które wydają dźwięki nieprzyjemne dla ptactwa i innych zwierząt, niesłyszalne dla ludzi. Tych metod odstraszania jest dużo, nie każde zawsze się sprawdzi. Nie ma w 100% skutecznego systemu. A ten ptak po prawej co unosi się w bezruchu to prawdopodobnie sokół,
@dex-dexter: 1. bo zniwelowanie tak wielkiego terenu tak dokładnie jest drogie a bardziej niż to co jest nie ma potrzeby, w rzeczywistości są to bardzo niewielkie pofałdowania, to ta perspektywa robi tylko takie wrażenie.
Komentarze (194)
najlepsze
@Kresse: .. monety na szczęście
Wieża: No siema coś wam wybuchło
Pilot: No tak, mamy awarię, ogarniemy i oddzwonimy :)
To był B767 w wersji 300. Maksymalna masa startowa (a na bank takiej nie miał) to 182 tony. Niech będzie, że miał te 10 ton mniej, bo to nie był cargo.
Zatankowany na max dystans (11 tysięcy km) być nie musiał, bo miał mieć do pokonania dystans niecałych 7000 km. Więc miał jakieś 65% paliwa w zbiornikach. Czyli był lżejszy o jakieś
Wynika to z przepisów, że samolot musi być w stanie normalnie funkcjonować/lecieć z niesprawnym jednym silnikiem. To sprawia, że "nadmiar" mocy w dwusilnikowcu wynosi 100% (ponieważ każdy z dwu silników musi być w stanie pociągnąć cały samolot) a np. w czterosilnikowcu wynosi już jedynie 33,3(3)% (ponieważ trzy silniki muszą wystarczyć).
PS: Nienawidzę tego.
@ceemack:
@onomatopeja_w: Samoloty nie noszą bielizny. Wszystko poszło na posesje poniżej.
1. Dlaczego ten pas startowy jest taki pofalowany? Celowo, czy po prostu z biegiem lat się jakoś wypiętrzył?
2. Od cholery tam ptaków i to takich wcale niemałych. Nie za duże ryzyko? Może właśnie ptachulec wpadł w silnik?
2. Są specjalne systemy odstraszające ptaki na lotniskach, które wydają dźwięki nieprzyjemne dla ptactwa i innych zwierząt, niesłyszalne dla ludzi. Tych metod odstraszania jest dużo, nie każde zawsze się sprawdzi. Nie ma w 100% skutecznego systemu. A ten ptak po prawej co unosi się w bezruchu to prawdopodobnie sokół,
1. bo zniwelowanie tak wielkiego terenu tak dokładnie jest drogie a bardziej niż to co jest nie ma potrzeby, w rzeczywistości są to bardzo niewielkie pofałdowania, to ta perspektywa robi tylko takie wrażenie.