Wpis z mikrobloga

Odpryski i łuszczenia się betonu po zimie to na szczęście coraz rzadsze przypadki. Ale ciągle spotykane.

Dwa główne czynniki decydują o tym czy beton jest odporny na mróz (nie jest to wytrzymałość)
Przede wszystkim na mrozoodporność betonu wpływa odpowiednie napowietrzenie mieszanki, oraz mało nasiąkliwe kruszywo.
O co chodzi z napowietrzeniem?
Zwykły beton konstrukcyjny z racji swojej natury procentowo zawiera około 1-2% powietrza. To powietrze jest rozmieszczone bardzo nieregularnie. By beton posiadał właściwości mrozoodporne, należy do niego wprowadzić równomiernie rozmieszczone mikropory. Tak rozmieszczone mikropory pozwalają na redukowanie ciśnienia, które pojawia się podczas obniżonej temperatury. W tych miejscach woda która jest uwięziona w betonie i zwiększa swoją objętość, gdy temperatura zbliża się do zera może właśnie zredukować swoje ciśnienie.
Jak dodać powietrze do betonu?
Do mieszanki betonowej podczas produkcji betonu na wytwórni dodaje się domieszkę napowietrzającą mieszankę. Działa ona tak, że podczas mieszania , zatrzymuje powietrze pomiędzy składnikami betonu.
Na wytwórniach, laborant przed wyjazdem gruszki na budowę pobiera próbkę betonu i bada zawartość powietrza. Powinna ona mieścić się w granicach 4-9% (przy większej ilości powietrza w betonie bardzo spada wytrzymałość). Jeśli jest mniej to zazwyczaj gruszka musi pokręcić się dłużej lub po prostu dolewa się jeszcze trochę domieszki.

Odkrycie domieszek napowietrzających było przełomowym wydarzeniem w kształtowaniu właściwości betonu.

Nasiąkliwość kruszywa ma również duże znaczenie. Woda zawarta w kruszywie także jest niebezpieczna. Dlatego do mieszanek mrozoodpornych przewiduje się kruszywo o nasiąkliwości <0,5 % (najczęściej są to kruszywa łamane; w Polsce np. granit)
Owiane złą sławą lotnisko w Modlinie, które było zamknięte chyba przez rok z powodu odprysków na pasie startowym, było właśnie spowodowane użyciem kruszywa, które nie było odporne na mróz (miało zbyt dużą nasiąkliwość)

#beton #budownictwo #ciekawostki #budowa #drogi #czywieszze
zajconek - Odpryski i łuszczenia się betonu po zimie to na szczęście coraz rzadsze pr...

źródło: comment_dd674DucgDjRYzDz7FZUpbudEpS2kQfR.jpg

Pobierz
  • 13
@zajconek:
Historię dodatków napowietrzających ciekawie ujmuje ACI Education Bulletin E4-12: Chemical Admixtures for Concrete
beef tallow - łój wołowy
wood resin - żywica

One of the most signifiant innovations in concrete technology was made during the 1930s. It was noted that certain concrete pavements were more able to withstand the detrimental effects of freezing and thawing cycles than others. These cycles, and the damage caused, were a major inhibitor to durability
@Wybroczyna: Nie mam pojęcia czemu tak to opakowali. Widziałem kiedyś tak okryte przyczółki w Goli pod Bralinem na s8 ale tam po prostu źle wibrowali beton i wyszły dziury i przykryli żeby nie było widać #!$%@? roboty, potem to jakoś zatynkowali ale w łodzi beton wygląda dobrze, niedawno wzięli od nas z firmy awenbeki do nasuwania na A1 może coś będą zaczynać. Może @zajconek: mógłby coś więcej powiedzieć, po co
@zajconek: od ilu % napowietrzenia beton uznaje sie za gazobeton?

Warto dodać, że nie tylko powierzchnie betonu z bezpośrednim kontaktem wody sa narażone na zniszczenia od mrozu. Woda lubi kapilarnie wspinać sie ku górze.
@zajconek: Znasz jakieś nazwy handlowe domieszek napowietrzających? Mam mały projekt związany z betonem i szukam domieszek, które poprawią jego parametry. O napowietrzaniu słyszałem już wcześniej. Wszyscy odsyłali mnie z zapytaniami do betoniarni, ale one, co oczywiste, nie chcą się dzielić technologią.