Wpis z mikrobloga

Ponieważ widzę wśród użytkowników że z ekonomią mają problem i upierają się że straty tesli są wynikiem nie opłacalności produkcji samochodów elektrycznych. Zestawiam tutaj dane finansowe Tesli za rok 2015. Robię to w sposób przystępny i jest to trochę uogólnienie tak by łatwo było zrozumieć.

Przychód 4 mld dolarów (ilość pieniędzy otrzymanych ze sprzedaży samochodów i innych operacji finansowych itp)
Koszty osiągnięcia przychodu 3,1 mld (tyle tesla wydała na części np baterie silniki blachę oraz zmontowanie samochodu)

Podsumowując na każdym aucie tesla zarobiła 22,5% czyli 0,9 mld dolarów.

Co tesla zrobiła z tymi pieniędzmi że ma stratę?

0,9 mld poszło na marketing, naprawę niedoróbek, koszty administracji firmy, obsługę superchargerów itd
0,7 mld wydano na opracowanie nowych pojazdów budowę nowych linii produkcyjnych itd.

Podsumowując i dodając jeszcze inne drobne wydatki są na minusie 0,88 mld.

Gdyby nie badania i inwestycje w rozwój firmy oraz darmowe ładowania firma na pewno zarobiłaby kilkaset milionów. Dodatkowo niedoróbki które są efektem innowacyjności i wieku młodzieńczego samochodów, a które z roku na rok występują rzadziej pochłonęły kilkanaście milionów.

Dodatkowo by być obiektywnym trzeba dodać że telsa kożysta/kożystała ze sprzedaży zezwoleń ZEV które przyniosły jej 66 mln USD w 2014 co do 2015 nie mogę znaleść informacji.

W ZEV chodzi o to że w Kalifornii każda firma musi osiągnąć sprzedaż aut elektrycznych na poziomie np 5% jeśli tego nie spełni zapłaci karę. Jest z tego wyjście może wykupić od firmy która produkuje więcej niż 5% aut elektrycznych nadmiar który osiąga by nie zapłacić kary. Ponieważ tesla ma 100% elektryków może sprzedać zezwolenia dla 95% aut i stąd ten dodatkowy zysk. Były/sąd to naprawdę duże pieniądze bo przy sprzedaży 5 tyś aut w USA tesla otrzymała 66 mln usd czyli 13 200dol na auto !!!. Dodatkowo każdy kto kupuje auto w Kalifornii może liczyć na zniżkę z tytułu zwolnień podatkowych wynoszącą około 7500 tyś dolarów.

Czyli pośrednio w stanie Kalifornia w 2014 rząd poprzez ulgi i dodatkowe obostrzenia nakładane na innych sprzedawców samochodów spalinowych zmniejszał koszty o 20000 dol na auto czyli około 1/4 wartości samochodu. Trzeba jednak zaznaczyć że taka sytuacja miała/ma miejsce tylko w stanie Kalifornia gdzie trafia około 20-30% aut i nie dotyczy samochodów eksportowanych do innych krajów.

Ocenę pozostawiam wam czy to jest gra fairpray. Jak dla mnie tak, bo pomaga rozwijać się nowym technologią które mają potencjał.

Przykładowy raport z dobrego źródła:
http://samochodyelektryczne.org/wyniki_finansowe_tesla_motors_za_trzeci_kwartal_2015r.htm
http://samochodyelektryczne.org/wyniki_finansowe_tesla_motors_za_czwarty_kwartal_2015r.htm

  • 12
przy sprzedaży 5 tyś aut w USA


@Zapalka89: chyba chodziło o sprzedaż w Kalifornii :) Z przychodu wynika, że łączna sprzedaż to ok. 50tys., a nie chce mi się wierzyć, że Tesla eksportuje 90% swojej produkcji ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Zapalka89:

Każdy ma jakiś problem mój to ortografia.

Ciekaw jestem, czy taka odpowiedź zadowala przeciętnego dresowego Sebixa na wiadome zawołanie rozpoznawcze.
Próbowałeś może? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@fan_krawczyka:

Nic nie rozumiem. Może ktoś wyjaśnić o co chodzi?

Każda firma sprzedająca samochody w Kalifornii musi sprzedać 5% samochodów elektrycznych (jak sprzedaje 100k fur rocznie -- to spośród tego 5k fur to muszą być elektryki).
Albo może odkupić
@fan_krawczyka: Może to pomoże to dane tylko za pierwszy kwartał 2015 roku po pomnożeniu przez 4 otrzymamy mniej więcej wyniki dla całego roku.

"Nadal sporo bo aż 66 mln USD przychodów jest wynikiem bezpośredniej regulacji rynku w USA, z czego 51 mln USD bezpośrednio ze sprzedaży zezwoleń ZEV innym producentom aut. Warto dodać, że obecne wyniki są możliwe do utrzymania także z uwagi na wsparcie do zakupu aut elektrycznych. Sama federalna
Dodam trochę o tych dopłatach, bo tutaj zawsze jest ból dupy. Niby podatnik dopłaca, ale z drugiej strony kosztyzwiązane z zanieczyszczeniem atmosfery też są policzalne, choć trudniej to zrobić. Choroby związane z za nieczyszczeniem (astma, choroby układu krążeniowego itd.) trzeba leczyć, o ile wzrosłyby ceny nieruchomości w Krakowie gdyby nie było smogu? Hałas też tutaj ma znaczenie. Nie twierdze, że całość się zwraca, ale cześć tych pieniędzy z dotacji podatnik odzyskuje, bo