@IRONSKY_UAVTechnology: Garstka porad dla dronowych początkujących Mirków, których korci latanie w ujemnych i niskich temperaturach. Szkoda stracić sprzęt przez niewiedzę. Parę BSP (same Phantomy) mamy na serwisie właśnie przez niedoinformowanie przez sprzedających. #drony #rc #technologia
>>LATANIE DRONEM ZIMĄ<<<
1.Naładuj akumulator na full przed każdym lotem Jest to ważne, ponieważ w pełni naładowane aku mają wyższe napięcie w każdej komórce. Dlatego, nawet jeśli napięcie spada na pełnych obrotach, to nie spadnie do poziomu krytycznego. Nie katuj akumulatora na poniżej niż 20%.
2. Spodziewaj nagłych spadków napięcia Zwłaszcza jeśli lecisz dronem wyścigówym lub innego rodzaju BSP, który nie korzysta z inteligentnych baterii takich jak w DJI. Zwykłe baterie Li-Po mają tendencję do spadku napięcia w zimnie. Nie próbuj latać na granicy bezpieczeństwa, lepiej zostaw sobie więcej czasu na powrót do miejsca startu niż robisz to w okresie letnim i dodatnich temperaturach, im wolniej lecisz tym mniejsza szansa, że bezzałogowy statek powietrzny spadnie. Zatem bez szaleństw i maksymalnych wychyłów.
3. Nie spodziewaj się długiego czasu lotu Prawie każdy rodzaj baterii i akumulatorów nie lubi zimna. Loty będą trwały średnio nawet o 20% mniej niż w normalnych warunkach.
4. Wstępnie ogrzej akumulatory przed lotem Możesz używać do tego specjalnych grzałek, obwolut i innych udogodnień techniki. Dla przykładu nowy DJI Inspire 2 ma baterie posiadajce funkcję samonagrzewania w tego rodzaju sytuacjach. Jeśli nie, możesz użyć lub nie masz specjalnych ogrzewaczy do LiPoli to użyj sowjego ciała lub nagrzej samochód i zostaw je w środku przy nawiewie. Innym sposobem wstępnego podgrzewania akumulatora jest uruchomienie silników bez wznoszenia się, zostaw swój BSP w takiej pracy przez kilka minut – pamiętaj bez startu i wznoszenia się! Serio, ostatecznie nie pożałujesz spędzenia 5 minut więcej na wstępne ogrzanie akumulatorów, będziesz czuł się bezpieczniej, a i akumulator będzie przygotowany do pracy.
5. Nie należy przechowywać baterii i ładowarki w zimnym To nie jest dobry pomysł, aby przechowywać drona i akumulatory w zimnych miejscach, takich jak garaż, piwnica czy tajny schowek w bukrze ;) Po wyjęciu aku za kilka tygodni może się okazać, że różnica napięcia pomiędzy komórkami jest zbyt duża lub jeśli używasz inteligentnych aku może po prostu nie być w stanie się naładować. Pamiętaj! Nigdy nie podłączaj zimnego aku do ładowarki! Podobnie jeśli ładowarkę trzymasz w zimnym pomieszczeniu nie podłączaj jej od razu, poczekaj aż osiągnie temperaturę pokojową.
@IRONSKY_UAVTechnology: swój pierwszy lot w życiu przeprowadziłem przy -16 stopniach ( ͡°͜ʖ͡°) wcześniej poradziłem się fotografa, który używa drona w Szwecji przy niższych temperaturach, zbadałem warunki i zwyczajnie poleciałem. Easy, wszystko super, dzisiaj dwa loty przy ujemnych temperaturach i wszystko byłoby w porządku, gdyby nie zakłócenia spowodowane drzewami, liniami energetycznymi i samochodem ( ͡°͜ʖ͡°)
@IRONSKY_UAVTechnology: Akurat jeżeli chodzi o długotrwałe przechowywanie li-po to trzymanie ich w lodówce czy zamrażalce (ale najlepiej powyżej temperatury -20*C) powinno zwiększyć ich zdolność do zachowania ładunku. Pomimo specyfikacji mówiącej o -20 do 25 stopni celsjusza przy długotrwałym przechowywaniu z chemii wynika że zmniejszenie temperatury obniża prąd samorozładowania i spowalnia starzenie się ogniw. Oczywiście tak jak piszesz nie powinno się takich zamrożonych ogniw używać ani ładować.
@IRONSKY_UAVTechnology: @psposki: @feelbeats: @TheDuck: właśnie kupiłem sobie drona na promocji 50/100 na #banggood (Cheerson CX-35) i właśnie... mogę nim spokojnie latać zimną? Bo doszedł i nie miałem okazji użyć, bo albo mocno ujemna temperatura, albo po prostu nie mam czasu. Czy czymś takim można sobie latać w domu, czy to bardzo zły pomysł?
@radekrad: Ociepl trochę baterie jakimś lekkim futerkiem i czymś szczelnym a zanim zdąży się wychłodzić to już bateria będzie pusta. Latanie w domu jeszcze ujdzie ale lepiej dobrze zaopiekuj się wszystkim co mogło by w miarę łatwo "odfrunąć".
@TheDuck: Myślałem raczej o polataniu gdzieś dalej, bo w mieście chyba tak średnio - wszędzie samochody i ludzie. Polatałbym w stajni przed treningiem łucznictwa konnego tylko zanim tam dojadę, to już pewnie bateria się ochłodzi. A w domu? Jak to wygląda? Dronem tej wielkości spokojnie można latać czy lepiej nie?
@radekrad: Można ale to tak na granicy wielkości domowych latadeł. Po prostu tak jak pisze zadbaj o to by nie było itemów które mogą ucierpieć od silnego wiatru.
@radekrad: według producenta nie powinienem latać standardem poniżej zera stopni Celsjusza, ale cóż... Kusiło ( ͡°͜ʖ͡°) jeśli przy -16 nic się nie działo, to przy obecnych temperaturach rzędu -2 nic nie powinno się dziać, ale wiadomo, pełna ostrożność zalecana. W domu możesz próbować, ale wierz mi, to żaden fun.
@feelbeats: Jak dasz radę lataj na chacie, jak umiesz zachować się ostrożnie na małej przestrzeni a w dodatku mieć z tego frajdę to propsy :) Ogólnie im mnijsza powierzchnia do latania tym większy skill powinieneś mieć, bo to każdy ruch nieogarnięty może powodować lądowanie na ścianie ;)
@feelbeats: Dokładnie, nie każdy też wie, że np Phantomy mają wewnątrz czujnik wilgoci i jak ślesz takiego na serwis a latałeś np we mgle to dji powie: dziękuję do widzenia, latane niezgodnie z zaleceniem producenta.
@IRONSKY_UAVTechnology: latanie w domu nie wchodzi u mnie w grę, bo raz, że za mała powierzchnia dla Phantoma, to jeszcze nie łapie GPSa w pokoju, więc znosi go jak chce, a na to jestem jeszcze za cienki ;) co do informacji o czujniku - dzięki, przyda się taka wiedza, postaram się powstrzymać od wylotu we mgle, choć jak pomyślę o ujęciach... ( ͡°͜ʖ͡°)
1.Naładuj akumulator na full przed każdym lotem
Jest to ważne, ponieważ w pełni naładowane aku mają wyższe napięcie w każdej komórce. Dlatego, nawet jeśli napięcie spada na pełnych obrotach, to nie spadnie do poziomu krytycznego. Nie katuj akumulatora na poniżej niż 20%.
2. Spodziewaj nagłych spadków napięcia
Zwłaszcza jeśli lecisz dronem wyścigówym lub innego rodzaju BSP, który nie korzysta z inteligentnych baterii takich jak w DJI. Zwykłe baterie Li-Po mają tendencję do spadku napięcia w zimnie. Nie próbuj latać na granicy bezpieczeństwa, lepiej zostaw sobie więcej czasu na powrót do miejsca startu niż robisz to w okresie letnim i dodatnich temperaturach, im wolniej lecisz tym mniejsza szansa, że bezzałogowy statek powietrzny spadnie. Zatem bez szaleństw i maksymalnych wychyłów.
3. Nie spodziewaj się długiego czasu lotu
Prawie każdy rodzaj baterii i akumulatorów nie lubi zimna. Loty będą trwały średnio nawet o 20% mniej niż w normalnych warunkach.
4. Wstępnie ogrzej akumulatory przed lotem
Możesz używać do tego specjalnych grzałek, obwolut i innych udogodnień techniki. Dla przykładu nowy DJI Inspire 2 ma baterie posiadajce funkcję samonagrzewania w tego rodzaju sytuacjach. Jeśli nie, możesz użyć lub nie masz specjalnych ogrzewaczy do LiPoli to użyj sowjego ciała lub nagrzej samochód i zostaw je w środku przy nawiewie. Innym sposobem wstępnego podgrzewania akumulatora jest uruchomienie silników bez wznoszenia się, zostaw swój BSP w takiej pracy przez kilka minut – pamiętaj bez startu i wznoszenia się! Serio, ostatecznie nie pożałujesz spędzenia 5 minut więcej na wstępne ogrzanie akumulatorów, będziesz czuł się bezpieczniej, a i akumulator będzie przygotowany do pracy.
5. Nie należy przechowywać baterii i ładowarki w zimnym
To nie jest dobry pomysł, aby przechowywać drona i akumulatory w zimnych miejscach, takich jak garaż, piwnica czy tajny schowek w bukrze ;) Po wyjęciu aku za kilka tygodni może się okazać, że różnica napięcia pomiędzy komórkami jest zbyt duża lub jeśli używasz inteligentnych aku może po prostu nie być w stanie się naładować. Pamiętaj! Nigdy nie podłączaj zimnego aku do ładowarki! Podobnie jeśli ładowarkę trzymasz w zimnym pomieszczeniu nie podłączaj jej od razu, poczekaj aż osiągnie temperaturę pokojową.
Pozdro!
i Tyle samo lądowań co startów!
@IRONSKY_UAVTechnology: Zawsze tak robię :/