Wpis z mikrobloga

Rząd planuje podnieść opłatę paliwową o 20 gr, żeby mieć więcej pieniędzy na budowę dróg (1).

Jednak wpływy z opłaty i akcyzy paliwowej wynoszą ok. 35 mld (2) (3), przy wydatkach na poziomie 15,7 mld zł (4), co daje ok. 19 mld nadwyżki!

Należy zauważyć, że 20% wpływów z opłaty paliwowej jest przeznaczana na koleje - w tym przypadku jest to ok. 1,12 mld - ale dlaczego kierowcy są zmuszani do płacenia na kolej?

Nie uwzględniliśmy opłaty zapasowej, która w 2016 r. przyniosła ok. 1 mld złotych, ani VAT-u.

Jak czytamy w podsumowaniu wykonania budżetu za rok 2016 (5): "Krajowy Fundusz Drogowy – 12.782.906 tys. zł (wydatki poniesione na zadania inwestycyjne, w tym podlegające refundacji z budżetu środków europejskich w kwocie 8.879.802 tys. zł)". Czyli, jeśli dobrze rozumiemy, prawie 8,88 mld z wydanych 15,7 mld zostanie zwrócone przez UE.

Jutro przedstawimy ile w cenie paliwa jest podatków i jak to się zmieni po podniesieniu opłaty.

(1) https://transplace.eu/pl/articles/rzad-chce-zwiekszyc-oplate-paliwowa-ceny-na-stacjach-moga-wzrosnac-o-ok-25-gr-l-5954b9ccbc04fa30758b4575
(2) Źródło dot. wpływów z akcyzy paliwowej: http://wyborcza.pl/7,155287,21368769,fiasko-walki-pis-z-szara-strefa-w-paliwach-zaskakujaco-niskie.html
(3) Dane dot. opłaty paliwowej pochodzą z 2015 r., w 2016 r. były zapewne wyższe - http://www.mapawydatkow.pl/mapa-dochodow-panstwa-2015
(4) http://www.bankier.pl/wiadomosc/MIB-w-2017-r-szacowane-wydatki-na-budowe-drog-to-okolo-23-mld-zl-7496762.html
(5) http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/dzialalnosc/finanse-publiczne/budzet-panstwa/wykonanie-budzetu-panstwa/sprawozdanie-z-wykonania-budzetu-panstwa-roczne

Pobierz
źródło: comment_3EsP5CaBc0upu1qi7nxGOEa26o6N0dx4.jpg
  • 13
@hehenuanek: Śmiem wątpić czy bilety kolejowe są aż tak istotnym wydatkiem w budżetach domowych Polaków. Chyba jednak ci najmniej zarabiający skorzystaliby bardziej z niższych cen wszystkiego co wozi się drogami.
@Libertarianin_org Są też lokomotywy spalinowe, stąd pewnie częśc idzie na kolej. W innym przypadku kupując paliwo do lokomotywy wapomagali by tylko drogi. Mniej bardziej martwi złodziejska podwyżka przy takiej nadwyżce. Gdyby się utrzynała przez kilka lat, co jest wielce możliwe, można spokojnie w kilka lat drogi lokalne doprowadzić do dobrego stanu.