Wpis z mikrobloga

Historia autobusów przegubowych w ZSRR i Rosji była nierozerwalnie związana z Ikarusem. Ikarusy 180 dostarczone do Moskwy w październiku 1968 były pierwszymi w tym kraju przegubowcami. Ich następcy - Ikarusy 280 od 1976 roku do końca istnienia ZSRR były jedynymi importowanymi do ZSRR "akordeonami"(tak je tam nazywano), i były tam właściwie synonimem przegubowca, bo innych nie było.
W 1994 w podmoskwiewskim Tuszynie powstała montownia przegubowych Ikarusów, powstawały tam zarówno legendarne 280 jak i nowocześniejsze Ikarusy 435. Były to pierwsze przegubowce, które przynajmniej częściowo powstawały na rosyjskiej ziemi.
Co ciekawe, równolegle w 1995 roku zaczęto w Rosji produkować na licencji przegubowego Mercedesa-Benz O 405 G, jako GołAZ AKA-6226, pojazdy te były dostarczane do Omska, Samary i Czerepowca.
Wreszcie bankructwo Ikarusa spowodowało konieczność powstania pierwszego w historii rosyjskiego przegubowca. W Tuszynie do 2004 roku nadal powstawał Ikarus 435 przemianowany na Moskowit-6222, ale w innym podmoskiewskim miasteczku, Likinie-Dulowie w 2002 roku rozpoczęto produkcje najprawdziwszego autobusu przegubowego rosyjskiej konstrukcji - był to Liaz 6212. Trafił w dużych ilościach do Moskwy i innych dużych rosyjskich miast, część z nich wyeksportowano na Kubę. Był oczywiście wysokopodłogowy i produkowano go do 2014 roku. Miał, jak widać na zdjęciu, nieco przestarzały wygląd, ale szybko dostał facelifting.
Obecnie jedynym produkowanym w Rosji przegubowcem jest niskopodłogowy LiAZ-6213, następca LiAZa-6212.
#ciekawostki #rosja #autobusy #ikarus #komunikacjamiejska
Pobierz W.....c - Historia autobusów przegubowych w ZSRR i Rosji była nierozerwalnie związana...
źródło: comment_RFfW7aeV2LsJAqjyO0UzWqNYatZuWcUA.jpg
  • 6
@WszeborWlostowic Z jako takich rzucających się w oczy błędy razi mnie tylko "O 405 G", bo nazwy Mercedesa pisze się zawsze łącznie. O405G, O307, O530, W124 itd. Reszty, nawet jeśli coś jest, to podczas czytania nie zauważyłem, nie rzuca się w oczy ( )
@fajnyprojekt: oczywiście - np. Ikarus węgierski i Ikarus jugosłowiański, obydwa produkowały autobusy i zarówno jedne jak i drugie jeździły w Polsce ( ͡° ͜ʖ ͡°) Po rozpadzie Jugosławii, serbskie przedsiębiorstwo zmieniło nazwe na Ikarbus.
Na zdjęciu przegubowy jugosłowianski(ale zmontowany w Jelczu) Ikarus IK 160P w barwach MPK Poznań, 1999 rok ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Pobierz W.....c - @fajnyprojekt: oczywiście - np. Ikarus węgierski i Ikarus jugosłowiański, o...
źródło: comment_W6GAgQOsAtvolLb31XTsUyYyphPudk2z.jpg