Aktywne Wpisy
Jakie macie marzenia?
ewa-m +137
#urodziny #nocnazmiana
Dziś kończę 34 lata, niestety to moje pierwsze urodziny bez kochanej Mamy. Proszę życzcie mi znalezienia jak najszybciej fajnej pracy, dużo zdrowia dla mnie i kiciora ( ma podejrzenie raka) bym nigdy już nie martwiła się o finanse, wyszła do ludzi i może poznała kogoś fajnego.
Dziś kończę 34 lata, niestety to moje pierwsze urodziny bez kochanej Mamy. Proszę życzcie mi znalezienia jak najszybciej fajnej pracy, dużo zdrowia dla mnie i kiciora ( ma podejrzenie raka) bym nigdy już nie martwiła się o finanse, wyszła do ludzi i może poznała kogoś fajnego.
BT-7, radziecki szybki czołg lekki produkowany w latach 1932-1941.
Ciekawe było rozwiązanie trakcji, będące kombinację kołowo-gąsienicową. Po zdemontowaniu wstęg gąsienic, czołg poruszał się na kołach, osiągając wysoką prędkość na drodze utwardzonej. Mógł w ten sposób szybko dojechać do jednostek liniowych, gdzie zakładaną gąsienice - polepszając trakcję w trudnym terenie.
Autorem takiego rozwiązania Walter Christe, inżynier-wynalazca słynący z zastosowaniu przedniego napędu w pojazdach samochodowych a także omawianego wyżej, militarnego rozwiązania czołgowego zwanego "Zawieszeniem Christiego".
Idea takiego rozwiązania była dobra, ale wprowadzała dużo komplikacji i awaryjności, dlatego kariera takiego rozwiązania była krótka (chociaż próbowano do niej powrócić w czasach zimnowojennych, jednak jedynie na papierze).
Pewne rozwiązania czołgu BT-7 i pośrednio zawieszenia Christiego, wyewoluowały do technologii czołgów będących protoplastami czołgów podstawowych. Takim przykładem jest T-34 gdzie zastosowano duże koła bieżne, i swobodnie opasające je gąsienice. Było to dosyć nowatorskie rozwiązanie, bo zazwyczaj stosowano mniejsze koła bieżne i system rolek podtrzymujących.
Również Polska była zainteresowana zastosowaniem zawieszenia Christiego w swoich rodzimych pojazdach (prototypy). Próbowano zakupić patent od Christiego, jednak ten sprzedał te prawa sowietom, co wywołało pewien skandal. Ale to już inna opowieść...
Więcej tutaj o samym zawieszeniu, niż konkretnie o czołgu. Jednak mimo dużej ilości wyprodukowanych egzemplarzy (ok. 8tys) szybko stracił on znaczenie na polu bitwy, z racji na słaby pancerz i niewielką siłę ognia. Był jednak na swój sposób pojazdem rewolucyjnych, stąd jego duży wkład w rozwój wojsk pancernych.
Napęd: Silnik benzynowy 400 KM (oprócz BT-7M wyposażonych w silnik diesla).
Pancerz: 6-13 mm
Masa: ~11 000 - 15 000 kg
Uzbrojenie: W zależności od wersji działko 37 mm, 42 mm a nawet 76,2 mm bądź jedynie w karabiny masyznowy (wczesna wersja).
Załoga: 3 osoby
Prędkość max: na kołach - 72/86 km/h, prędkość na gąsienicach - 52/62 km/h (w zależności od wersji).
#historia #ciekawostkioczolgach #ciekawostki #fotohistoria
@RAPTURE88: Skąd taki pomysł?
Nie rozumiem, skoro w niektórych wersjach był wyposażony w działko 76,2 mm to chyba nie taka słaba ta siła ognia
@Mickeyickey: 7TP był na licencji vickersa. Posiadał klasyczną trakcję gąsienicową. Nie mógł poruszać się bez gąsienic, tak jak reszta seryjnych pojazdów.
Czołg o którym mówisz to 10TP i prawdopodobnie był tylko jeden prototyp, więc ciężko stwierdzić że taką technologię posiadaliśmy
Czołgi opracowywane przez polaków składały się wartości liczbowej oznaczającej tonaż oraz skróty TP czyli -tonowy polski.
Pierwszą modyfikacją był 7TP, podstawowy składnik polskich wojsk pancernych (obok TK3i TKS czyli tankietek) stworzony na podstawie Vicersa E. Był to czołg lekki, z duzym sukcesem zmodyfikowany przez rodzimą myśl techniczną (mógł stawać w szranki z wozami niemieckimi wrzesnia '39 chociaż już był przestarzały ((tak jak gros
BT-7 to ruchomy cel, nawet w 39 roku. Siła ognia też słaba. Zawieszenie dosyć wadliwe. Prawda jest taka że czołgi dojezdzaja na front pociagami albo samochodami, bo długie podroze im nie sluza. Dotyzy to takze czasow terazniejszych :)
@Sandman: a to opowiedz nam tę historię, bo to ciekawe. O ile wiem to Christie chciał zainteresować US Army swoim rozwiązaniem i nie znalazł posłuchu. A jedynymi zainteresowanymi byli właśnie sowieci. Ale, że nie mogli w
USA kupić czołgu, więc kupili... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@crowbar: Skrzynię biegów do T-34 i KW "kupili" w ten sposób, że... radzieckie "inżyniery", będąc w delegacji i USA odrysowali sobie schemat skrzyni