Wpis z mikrobloga

W Japonii powstały trzy generacje powojennych czołgów określane jako ST-A , ST-B i ST-C. Teoretycznie powstał również ST-D, ale tego ostatniego nigdzie nie znajdziecie pod ta nazwą, bo nazwa projektu jest nadal utajniona.

W 1954 roku rozpoczęto pracę nad czołgiem mającym zwalczać T-34. Pojazd początkowo oparto na amerykańskim niszczycielu M36 Jakson
W 1957 r. stworzono pierwszy prototyp STA1, a kilka lat później STA2, A3 i A4
Ostatecznie w 1961 roku powstał Typ 61.

W 1962 roku gdy zaczęto wprowadzać na uzbrojenie nowy czołg rozpoczęto pracę nad kolejnym znacznie nowszym pojazdem STB. Tym razem myślą przewodnią był Niemiecki leopard 1, amerykański M60 i rosyjskie czołgi jak np T-62 czy T-55. W 1968 powstał prototyp STB-1. Do 1973 roku zbudowano STB-6 który w 1975 roku wszedł na uzbrojenie jako Typ 74

Siedem lat minęło, a czołg już był przestarzały więc w 1982 roku rozpoczęto prace nad STC, chociaż nie zdziwiłbym się gdyby pewne prace prace badawcze trwałby już wcześniej. Tym razem wzorem dla naśladowania okazał się amerykański XM1, oraz Francuski AMX-56 Leclerc. W roku 1985 powstał STC-1. Po nim w 1989 zbudowano STC-2, tym razem wzorowanym na niemieckim Leopardzie 2. Pojazd się spodobał więc w 1990 roku wszedł na uzbrojenie armii jako Typ 90 i był to wówczas najdroższy czołg na świecie.

I to tyle. Zamiast STD powstał projekt TK-X, ale jest to nazwa utajniająca (typ 90 również był rozwijany pod tą nazwą).
Nie wiemy kiedy rozpoczęto prace, ale możemy szacować, ze gdzieś na przełomie tysiąclecia. W 2008 roku zaprezentowano ostateczny prototyp, ale dopiero w 2012 wszedł na uzbrojenie jako typ 10
Czołg można dostosowywać w szerokim wachlarzu wyposażenia i uzbrojenia, co daje pojazd w przedziale wagowym 40-48 ton. Jest to też nowy najdroższy czołg na świecie.

Podsumujmy według szablonu:
STX - data zamówienie, data pierwszego prototypu, data ostatniego prototypu, dostarczenie armii. # Suma lat od zamówienia do przyjęcia na uzbrojenie, lata od przyjęcia na uzbrojenie do zamówienia nowego pojazdu.

STA - zam. 1954, pp. 1957, op. 1961, da 1962. # czas powstawania: 8 lat. Do następnego zamówienia: 0 lat.
STB - zam. 1962, pp. 1968, op. 1973, da 1975. # czas powstawania: 13 lat. Do następnego zamówienia: 7 lat.
STC - zam. 1982, pp. 1985, op. 1989, da 1990. # czas powstawania: 8 lat. Do następnego zamówienia: 12? lat.
STD - zam. 2002?, pp. 2005?, op. 2008, da 2012. # czas powstawania: 10? lat. Do następnego zamówienia: 20? lat.


STE - zam. 2022? pp. 2025? op. 2032? da 2035? # czas powstawania: 13? lat. Do następnego zamówienia: X lat.

#czolgi #ciekawostkioczolgach #warthunder #gruparatowaniapoziomu
źródło: comment_EZYag2Ayr0Li2jexQwXWBL12Lg57gPfI.jpg
  • 3
Siedem lat minęło, a czołg już był przestarzały więc w 1982 roku rozpoczęto prace nad STC, chociaż nie zdziwiłbym się gdyby pewne prace prace badawcze trwałby już wcześniej. Tym razem wzorem dla naśladowania okazał się amerykański XM1, oraz Francuski AMX-56 Leclerc. W roku 1985 powstał STC-1.


@orkako: Czy aby na pewno mogli się wzorować na Leclercu, który powstawał równolegle, czy wręcz nieco później?

Zresztą w ogóle czy to wzorowanie się nie
@Jan_K: Tekst przerabiałem kilkukrotnie i to się zawieruszyło z opisu Typa 10.

Zresztą w ogóle czy to wzorowanie się nie sprawia, że japońskie konstrukcje są już na starcie nieco do tyłu w stosunku do innych konstrukcji.

Japończycy nie mają wyboru. Są odcięci na swoich wyspach, a ich czołgi są tworzone do ich obrony. Nie mają z kim konkurować w budowaniu czołgów, więc muszą polegać na rozwiązaniach innych.

Szczególnie Typ 61 chyba