Wpis z mikrobloga

Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej

Część VI – Oltcit, Automobile Craiova
W 1976 w rumuńskim mieście Krajowa powstaje spółka joint venture między rządem Rumunii a firmą Citroën – Oltcit (połączenie słów: Oltenia – region, w którego skład wchodzi Krajowa, oraz Citroën). Jest ona wynikiem poszukiwania przez francuskie przedsiębiorstwo nowych rynków zbytu oraz miejsca taniej siły roboczej i szukania inwestora do budowy fabryki samochodów przez rumuński rząd. Udziały w spółce: Rumunia – 36%, Citroën – 64%. Produktem pochodzącym z nowego zakładu miało być rozwinięcie prototypu Citroën Y, tego samego, który dał początek modelowi Visa (w Polsce znany przede wszystkim w wersji dostawczej C15). Gotowy samochód otrzymuje nazwę Oltcit Club, a wersja eksportowa – Citroën Axel. Fabrykę otwarto dopiero w roku 1982 z dwuletnim opóźnieniem. Jest to ostatni model francuskiej marki zbudowany niezależnie od firmy Peugeot, z którą tworzy koncern od roku 1976. Silniki służące do napędu samochodu Club/Axel to 2-cylindrowy bokser o pojemności 652 cm3 – modernizacja konstrukcji napędzającej Citroëna 2CV oraz 4-cylindrowe boksery o pojemnościach 1129 i 1299 cm3 pochodzące z modelu GS. Planowano produkcję na poziomie 130tys. aut rocznie, jednak tego wyniku nigdy nie osiągnięto – tylko w latach 1984-1988 powstaje jedynie ok. 60tys. egzemplarzy. Ok. 60% części do produkcji dostarcza Citroën, reszta jest wytwarzana lokalnie. Warto tutaj wspomnieć, że w 1984 roku powstaje futurystyczny prototyp zaprojektowany przez szwajcarską firmę Franco Sbarro o nazwie Sbarro Onyx Axel, który bazuje na francusko-rumuńskim samochodzie. W 1991 roku strona francuska wycofuje się ze spółki, wskutek czego powstaje firma Automobile Craiova – od tej pory samochody wychodzą pod marką Oltena aż do roku 1994, kiedy to powstaje spółka Rodae z 51% udziałami firmy Daewoo. Pod tą marką produkowane są m.in. modele Tico, Espero, Cielo (w Polsce znane jako Nexia), czy później Matiz i Nubira II. Ciekawostką pozostaje fakt, że w latach 1996-2001 produkowano tam także Lublina. W 1996 roku następuje kolejna zmiana nazwy przedsiębiorstwa, tym razem na Daewoo Automobile Romania, w tym samym czasie zakończono produkcję modelu Club. W 2006 roku rumuński rząd odkupuje udziały Koreańczyków w spółce, która w marcu 2008 zostaje przejęta przez Forda – powstaje przedsiębiorstwo o nazwie Ford Romania, które funkcjonuje do dziś.

#ciekawostki #samochody #motoryzacja #rumunia #citroen #gruparatowaniapoziomu #licencjekdl
fajnyprojekt - Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licency...

źródło: comment_mX3ciVAW8ZnCFNd6evrBcZR7MUXiuNbR.jpg

Pobierz
  • 9