Wpis z mikrobloga

#ciekawostki #wiedzabezuczyteczna #statki #morze #technologia #zeglarstwo #gruparatowaniapoziomu

Ciągle mnie ktoś podpuszcza by pisać o różnych rzeczach związanych ze statkami, żeglarstwem itd.
W krótkiej formie i bardziej przystępnej. Tak więc powołałem do życia nowy tag:
#nauticalcuriosities
Tu też będa jakieś nautyczne ciekawostki.
Kilka osób zaciekawiła sprawa jak to jest z tym że śruba się kręci i woda nie cieknie do środka.
No czasem cieknie niestety ale o tym będzie pod #riseofsparrow gdzie naprawiam swój jacht.
W ogóle to warto powiedzieć, że wał śrubowy to całkiem skomplikowane urządzenie, które często przechodzi przez cały statek.
Czasem bowiem silnik umieszczony jest bliżej dziobu, póżniej łączenia, sprzęgła, wały pośrednie, dławice uszczelniające, i wiele łożysk, poprzeczne, polimerowe płaszcza wału,
Myślę, że nie warto się bardzo w to zagłębiać, po szczerze sam wszystkiego nie pamiętam a jak już wspominałem nie jestem inżynierem.
Jest to po prostu jedno z moich zainteresowań, a że czynnie zajmuję się żeglarstwem i ciągłym remontem więc poszerzam wiedzę.

Tak więc jak to jest że nie cieknie.
Wszystko za sprawą dłąwicy, zarówno tej wewnętrznej jak i tej zewnętrznej.
Oczywiście na statkach wszystko jest większe a i rozwiązania są inne. Jednak zasada jest ta sama.
Rura uszczelniająca, łożysko smarowane wodą, lub pracujące w oleju.
W sumie o rozwiązaniach można by zrobić ze 4 wpisy.

Na małych jachtach rozwiązuje się to bardzo podobnie.
Chociaż rodzaje uszczelnień różnią się od siebie.
Tak więc wspólnym elementem jest pochwa wału, czyli rura troszkę większa od samego wału która przechodzi nam przez kadłub. Często wykonana z jakiegoś polimeru.
Może więc być ona uszczelniona olejem, wodą lub sznurem *na małych jachtach.
Na zewnątrz mamy łożysko rufowe, a wewnątrz dławicę.
Dławica jest smarowana smarem stałym, i tam właśnie są wszystkie simmeringi, uszczelniacze by nie ciakła nam woda.