Wpis z mikrobloga

#ciekawostki #wiedzabezuczyteczna #statki #morze #technologia #zeglarstwo #gruparatowaniapoziomu

Ciągle mnie ktoś podpuszcza by pisać o różnych rzeczach związanych ze statkami, żeglarstwem itd.
W krótkiej formie i bardziej przystępnej. Tak więc powołałem do życia nowy tag:
#nauticalcuriosities
Tu też będa jakieś nautyczne ciekawostki.
Kilka osób zaciekawiła sprawa jak to jest z tym że śruba się kręci i woda nie cieknie do środka.
No czasem cieknie niestety ale o tym będzie pod #riseofsparrow gdzie naprawiam swój jacht.
W ogóle to warto powiedzieć, że wał śrubowy to całkiem skomplikowane urządzenie, które często przechodzi przez cały statek.
Czasem bowiem silnik umieszczony jest bliżej dziobu, póżniej łączenia, sprzęgła, wały pośrednie, dławice uszczelniające, i wiele łożysk, poprzeczne, polimerowe płaszcza wału,
Myślę, że nie warto się bardzo w to zagłębiać, po szczerze sam wszystkiego nie pamiętam a jak już wspominałem nie jestem inżynierem.
Jest to po prostu jedno z moich zainteresowań, a że czynnie zajmuję się żeglarstwem i ciągłym remontem więc poszerzam wiedzę.

Tak więc jak to jest że nie cieknie.
Wszystko za sprawą dłąwicy, zarówno tej wewnętrznej jak i tej zewnętrznej.
Oczywiście na statkach wszystko jest większe a i rozwiązania są inne. Jednak zasada jest ta sama.
Rura uszczelniająca, łożysko smarowane wodą, lub pracujące w oleju.
W sumie o rozwiązaniach można by zrobić ze 4 wpisy.

Na małych jachtach rozwiązuje się to bardzo podobnie.
Chociaż rodzaje uszczelnień różnią się od siebie.
Tak więc wspólnym elementem jest pochwa wału, czyli rura troszkę większa od samego wału która przechodzi nam przez kadłub. Często wykonana z jakiegoś polimeru.
Może więc być ona uszczelniona olejem, wodą lub sznurem *na małych jachtach.
Na zewnątrz mamy łożysko rufowe, a wewnątrz dławicę.
Dławica jest smarowana smarem stałym, i tam właśnie są wszystkie simmeringi, uszczelniacze by nie ciakła nam woda.
Dla małego jachtu wymiana wszystkich tych części czyli łożyska, pochwy i dławicy i łożyska gumowego to koszt od ok 2500 do 4000PLN
PMV_Norway - #ciekawostki #wiedzabezuczyteczna #statki #morze #technologia #zeglarstw...

źródło: comment_Fz7KYDzxG7lBOntFBDGwEB8hPh4ZEhK6.jpg

Pobierz
  • 21
@PMV_Norway: Pracuje w stoczni jachtowej więc z chęcią usiądę i posłucham co tam ciekawego piszesz. Może jakiś wpis nt. rodzajów napędów? Wały, DPH, napęd strugowodny, IPS itp.
@PMV_Norway: a czemu tłoki nie przepuszczają oleju albo nie gubią paliwa?

mordo, komplikujesz - USZCZELNIACZE

i tyle wystarczy, to żadna filozofia

btw: nic nie jest 100% szczelne oprócz silnika zaburtowego albo w studni [póki studnia szczelna xD]
ale wszystko to kwestia uszczelnień a nie #!$%@?
@PMV_Norway: myślę, że nie ma co za bardzo się zagłębiać bo obawiam się, że ani Ty nie jesteś ekspertem ani typowy wykopek nie zrozumie głębszych zagadnień i różnic między uszczelniaczami z różnych tworzyw ;)
@Wielki_Czerwony_Smok: Pisałem wyżej że nie jestem ekspertem a jedynie pasjonatem i szukając wiedzy do remontu i tego wcześniejszego i tego który zaczynam obecnie szukam informacji.
Ale zgodzisz się, że napisanie że to wszystko wina uszczelniaczy nie załatwia problemu.
Fakt jest taki, że mój gdzieś cieknie ale nie przez dławicę.
@PMV_Norway: myślę, że wybierasz tematy niezbyt interesujące dla laików

myślę, że napisanie dla 99% wykopków, że nie cieknie dzięki uszczelniaczom wału będzie wystarczające ;)
jest masa tematów przystepnych dla zielonków i laików, zabierz się za nie

ja żyję z napraw jachtów i nie interesuje mnie co piszesz ( ͡° ͜ʖ ͡°) także ten... musi być #!$%@?ęcie i fajerwerki, to są tematy dla ludu
@PMV_Norway: ślicznie ( ͡ ͜ʖ ͡)

włąsnie doczytałem ten wpis do końca.
wpis ciekawy, ale opisujesz to w nieciekawej formie.

Myślę, że nie warto się bardzo w to zagłębiać, po szczerze sam wszystkiego nie pamiętam a jak już wspominałem nie jestem inżynierem.


mi to powiedziało, że masz sporą wiedzę, ale solidnie nieuporządkowaną.
jakbyś mówił "wiem, ale nie powiem, bo nie wiem jak napisać żebyście mnie zrozumieli
dławnica, Dławica, używa się w sumie tych 2 form.


@PMV_Norway: Nigdy u mnie w firmie nie słyszałem, żeby ktoś tej drugiej formy używał (Deck Outfitting designer here)