Wpis z mikrobloga

Kwarantanna a RODO

Sporo osób uznaje, że informowanie o tym, że sąsiad jest poddany kwarantannie narusza #rodo bo jest to informacja o stanie zdrowia. Otóż przebywanie w kwarantannie bo mogło się mieć kontakt z zarażonym nie jest ani informacją o stanie zdrowia ani żadną inną wrażliwą. To tylko informacja, że ten konkretny człowiek ma prawny obowiązek siedzieć w domu. I nie jest to moja autorska interpretacja lecz samo prawo - definicja kwarantanny z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (art. 2 pkt 12) - dla niewtajemniczonych to ta ustawa pozwala wprowadzić stan epidemii.

kwarantanna - odosobnienie osoby zdrowej, która była narażona na zakażenie, w celu zapobieżenia szerzeniu się chorób szczególnie niebezpiecznych i wysoce zakaźnych;


Ok, wiemy, że kwarantanna nijak się ma do stanu zdrowia. A jak się ma do RODO? Otóż to słynne RODO, którym zajmuję się od paru lat, w tym dla korpo, nie zakazuje naruszania prawa do prywatności, tylko określa kiedy można je naruszyć, w kwarantannę wpisuje się art. 6 ust. 1 lit. d:

Przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy - i w takim zakresie, w jakim - spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków [...] przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;


Każdy z nas ma kilka żywotnych interesów:

1) Nie złapać SARS-CoV-2 (koronawirusa).
2) Nie zachorować na COVID-19 - chorobę, którą wywołuje koronawirus - bo chcemy być zdrowi i nie bardzo zamierzamy umrzeć.
3) Nie chcemy przenieść wirusa na tych z naszych krewnych, którzy są w grupie ryzyka (kolokwialnie nie chcemy posłać babci do piachu).

Więc moim zdaniem jak najbardziej mamy prawo wiedzieć, że ktoś jest objęty kwarantanną i reagować gdy ją łamie bo ten człowiek jest potencjalnym zagrożeniem dla życia i zdrowia naszego i naszej rodziny.