Wpis z mikrobloga

#elektronika i wołam głównego spamera w tym tagu @forbot
Panowie mam serwo do samochodu RC sterujące skrętem kół.
Do tego serwa idzie 5 przewodów!
Podłączyłem to pod oscyloskop ale nie kumam jak to działa?
na dwóch z 3 przewodów jest sygnał PWM, który zmienia się na ok 1 sek tylko w przypadku skrętu ale przy pozostaniu w tej pozycji PWM schodzi z wypełnieniem do ok 1%.
To samo na drugim.
Może mi ktoś wytłumaczyć jak to guano działa ew. podesłać jakiś link bo chciałem dzieciakom zrobić kierunkowskazy w aucie :)
  • 15
  • Odpowiedz
@piastun: jeśli dobrze kojarzę to takie serwo nie posiada własnego sterownika. Masz więc wyprowadzone 5 przewodów: potencjometr i silnik. Sterownik silnika siedzi na płytce, do której podpinasz do serwo. Co chcesz z tym zrobić? Tu masz przykład przeróbki:
Forbot - @piastun: jeśli dobrze kojarzę to takie serwo nie posiada własnego sterownik...
  • Odpowiedz
@Forbot: mam takie coś jak po lewej i nie chcę tego przerabiać na 3-żyłowe. Masz gdzieś jakieś namiar na sposób sterowania takim serwem 5 żyłowym?
  • Odpowiedz
@piastun: no tak jak napisałem, to nie jest właściwie serwo - to zwyczajnie silnik + potencjometr. "Brakuje Ci" tego sterownika. Stąd link do przeróbki. Jak chcesz tym sterować inaczej to musisz samemu dorobić taki sterownik.
  • Odpowiedz
@piastun: czyli próbujesz rozszyfrować komunikację miedzy kontrolerem RC, a tym sterownikiem, a nie między sterownikiem, a serwem, tak? Niestety nie siedzę w modelarstwie, więc tej komunikacji nie znam...
  • Odpowiedz
@Forbot: dokładniej mam coś takiego
https://www.banggood.com/HS-18301-or-18302-or-18311-1-or-18-2_4G-4WD-Rc-Car-Parts-1_5KG-5-Wires-Steering-Servo-Plastic-Gear-p-1340540.html?cur_warehouse=CN&utm_design=18&utm_email=1602499320_2332&utm_source=emarsys&utm_medium=Neworder171109&utm_campaign=trigger-order&utm_content=linuxsrc=email2675773≻eh=78eb12c2c760e8551≻llid=26170620≻lid=105229698≻uid=7V32t6CNIy

tak dokładnie, interesuje mnie ten IF pomiędzy sterownikiem a serwem.
No nic może ktoś podrzuci pomysł.
dzięki
  • Odpowiedz
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@piastun: Polecam cykl artykułów z EDW "Silniki krokowe od podstaw" W necie na Elportalu są do ściągnięcia. Sterowanie takim "gołym" silnikiem krokowym jest bajecznie łatwe.
  • Odpowiedz
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@piastun: przecie serwomechanizm to silnik krokowy w obudowie plus dynks.

Aczkolwiek wg. tego artykułu to zwykły mocny silniczek sterowany impulsowo plus trzy przewody potencjometru. I skoro da się tym sterować jak każdym 3 pinowym serwem to popatrz na artykuły o sterowaniu właśnie takim serwem ¯\_(ツ)_/¯
  • Odpowiedz
@zaorany: właśnie zajrzałem do środka tam jest silniczek (2 przewody żółty i brązowy) no i potencjometr (3 przewody).
Dobra muszę się tym pobawić bo z przebiegów na oscyloskopie nie rozumiem jak się tym steruje.
  • Odpowiedz
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@piastun:

bo z przebiegów na oscyloskopie nie rozumiem jak się tym steruje.

Jak każdym innym silnikiem prądu stałego, a z potencjometru odczytujesz (programowo oczywiście) położenie wirnika plus ewentualnie przełączenie biegunów silnika dla zmiany kierunku. Silnik sterujesz klasycznie przez PWM dzięki czemu regulować możesz tempo (o ile jest to w ogóle potrzebne skoro i tak masz przekładnię). Nie ma w tym żadnej filozofii. Sterownik uniwersalny do takiego serwa można łatwo wykonać.
  • Odpowiedz
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@piastun: Nie ()

A+ = VCC, A- = GND silnik obraca się w umowne lewo
A+ = GND, A- = VCC silnik obraca się w umowne prawo

W związku z powyższym stan logiczny na wejściu 3 steruje kierunkiem obrotów, a przebieg PWM na wejściu 1 steruje prędkością obrotową (zamiennie też się da) Oczywiście żeby tak to działało to mosfety górne powinny być typu P, a nie N,
  • Odpowiedz
@zaorany: no tak ;) przecież napisałem to samo (pominąłem GND na pozostąłych pinach bo to logiczne).
Tak dla potomnych mosfety mogą być typu n w górych gałęziach bo nikt tego nie sprawdza :) poczytaj o bootstrapie itp itd.
To przy mostkach H jest podstawą podstaw.

dzięki za info.
pozdro i z fartem!
  • Odpowiedz