Wpis z mikrobloga

Dzisiaj będzie o jednym z najdziwniejszym i najbardziej kontrowersyjnym pomyśle na urozmaicenie walki o tytuł mistrza świata, który został wymyślony przez Maxa Mosleya w 2002 roku.

Początek XXI w F1 rozpoczął się od totalnej dominacji Ferrari, kiedy to Scuderia zapewniała sobie tytuł w obu klasyfikacjach już w lipcu, z tego powodu oglądalność F1 na świecie zaczęła spadać, gdyż walka o tytuł jak i same wyścigi były po prostu nudne. Wielu ludzi związanych z F1 zaczęło kombinować co by tu można zrobić aby zatrzymać Schumachera w walce o kolejne tytuły i sprawić aby F1 stała się bardziej nieprzewidywalna(coś jak teraz z Hamiltonem). Ale na najbardziej kontrowersyjny pomysł wpadł ówczesny szef FIA, który chciał zmienić system przynależności kierowców do zespołów. Według planu Mosleya to nie zespoły miały zatrudniać kierowców, a mieli oni być wybierani drogą eliminacji przez specjalnie do tego celu wybranych selekcjonerów. Następnie każdy kierowca co wyścig zmieniałby samochód jadąc bolidami wszystkich zespołów. Aby to dokładnie wytłumaczyć pozwoliłem sobie wykopać tego newsa i przytoczyć oryginalną wypowiedź Mosleya.

Załóżmy, że jest 12 drużyn i 18 wyścigów Każdy kierowca prowadziłby każdy samochód raz, tak aby po pierwszych 12 wyścigach wszyscy 24 kierowcy prowadzili samochody każdego zespołu. W tym momencie kierowca prowadzący w mistrzostwach wyznaczyłby sześć różnych zespołów, dla których będzie jeździł w ostatnich sześciu wyścigach sezonu. Kierowca zajmujący drugie miejsce w mistrzostwach, dokonywałby wyboru swojej szóstki drużyn itd. To w jakim samochodzie kierowca pojedzie w danym GP było by ustalane w drodze losowania.


Max argumentował swoją propozycję tym że skończyłoby się gadania że dany kierowca został mistrzem bo miał najlepszy samochód w stawce.

Innym pomysłem wymyślonym również przez Mosleya był balast w postaci dodatkowych kilogramów, który miałby być dodawany dla zwycięzcy wyścigu. Przykładowo jeżeli Schumacher wygrałby w GP Australii to na starcie kolejnych wyścigów miałby dołożą do samochodu jakaś płytkę ważącą np. 3kg Rozwiązanie tego typu jest stosowane w niektórych wyścigach aut turystycznych.

Ostatecznie oba pomysły Mosleya zostały podane obradą grupy strategicznej F1 w październiku 2002, lecz oba pomysły zostały odrzucone już po 1 głosowaniu. Pomysł Mosleya powrócił na chwilę w 2006 roku, lecz za drugim podejściem nikt nawet nie zastanawiał się przez chwilę nad jego wprowadzeniem.

#f1 #randomf1shit
  • 5