Wpis z mikrobloga

Halo Mirki,
zamarzyło mi się zrobienie kursu na jachtowego sternika morskiego, ale mieszkam na południu Polski ¯\_(ツ)_/¯

Powiedzcie mi jak to jest z tymi kursami, bo widzę że większość obejmuje do tygodnia czasu, a na patent wymagane jest 200 godzin stażu w 2 rejsach. To znaczy, że trzeba zrobić 2 takie kursy czy są organizowane jakieś inne wypady, żeby nabić te 200h, bo to w sumie ponad 8 pełnych dni i nocy na morzu.

Widzę też, że większość szkół ma w opisie wymagane podstawowe umiejętności żeglarskie, z tym że przyznam że chciałbym tutaj trochę przyoszczędzić, no i też czasowo wyrobić się w przyszłym urlopie i zrobić od razu sternika morskiego bez wcześniejszego żeglarza. Czy patent np. motorowodny coś tutaj daje czy może w ogóle przymykają oczy?

Czy ma ktoś porównanie między kursami nad naszym wybrzeżem, a np. Chorwacją? Jak bardzo rosną koszty w drugim przypadku.

Jakieś inne porady z Waszego doświadczenia?

#zeglarstwo #morze #jachty
  • 8
@PustyCzlowiek żeby podejść do egzaminu i uzyskać patent musisz mieć 200h praktyki w dwóch rejsach. Ze szkolenia raczej tego nie uzyskasz, bo godziny w porcie się nie liczą (a szkolenie to w 90% manewry w porcie). Najlepiej iść na dwa rejsy po ok tydzień każdy i powinno wyjść te 200 h.
Tym południem Polski to się nie martw, pełno tu żeglarzy :D.

W teorii nie potrzebujesz żadnego kursu, 200h w dwoch rejsach to wymaganie do podejścia do egzaminu. No, ale zdawać zawsze łatwiej po portowej manewrówce. Najlepiej jak napisał @Idahoo zrobic 2-3 rejsy i potem pójść na kurs. W praktyce, gdyby po dwóch braklo Ci 20-30 godzin to często jest to tyle bedziesz w stanie dorobić na samym szkoleniu na jsm.

W sumie
@PustyCzlowiek #!$%@? się znam i sam też dopiero planuję zrobić patent, ale słyszałem, że da radę zrobić jeden rejs stażowy do skandynawii, a powrót jest już liczny jako drugi.

Jeśli chodzi o robienie patentów za granicą, to chyba jest taki problem, że one nie są tak ustandaryzowane w Europie jak prawa jazdy czy licencje lotnicze. Wiele państw nie wymaga żadnych uprawnień, Chorwacja akurat oprócz patentu wymaga dodatkowych kwitów na radia UKF, a
@PustyCzlowiek: piszesz sobie oswiadczenie że odbyles tejs z do w wymaganym czasie. Nikt tego nie weryfikuje


@gawronfly: Weryfikuje, musisz przedstawić opinie z rejsu na kursie, egzaminie, potem je wysłać po zdaniu kursu na patent. Mnie teraz na motorowodnego odrzucili ksera (bo oryg ma pzż) ksera tylko notarialnie poświadczone

@PustyCzlowiek: nie musisz mieć wcześniejszego szuwarowego ale teorii nie nauczysz się na kursie a wiedzy jest masa i egzamin trudny, polecam