Wpis z mikrobloga

tag do obserwowania: #sziszucontent

Hej wszystkim jeszcze raz, tu wasz człowiek z Japonii! Przepraszam za tak długi czas bez posta, ale życie w Japonii toczy się dla mnie trochę innym tempem i szczerze powiedziawszy to tydzień zlatuje jak jeden dzień i dopiero dziś miałem czas przysiąść.

Dziś chciałbym opowiedzieć wam o japońskim świecie kolejowym w obrębie Kansai, czyli jednej z największych aglomeracji na świecie, w której akurat zamieszkuje. By przybliżyć wam temat większe miasta w regionie Kansai to:

- Osaka (9 milionów mieszkańców)

- Kioto (2,5 miliona mieszkańców)

- Nara (1,3 miliona mieszkańców)

- Hyogo (5,6 miliona mieszkańców)

- Wakayama (1 milion mieszkańców)

- Shiga (1,5 miliona mieszkańców)

W przybliżeniu więc region ten zamieszkuje około 21 milionów osób co jest ponad połową wszystkich Polaków zamieszkujących na terenie Polski. Mimo, że Kansai w porównaniu do Tokio i okolic wydaje się małe to dla osób zza granicy cały ten region jest turystycznie bardzo ważny. Znajduje się tu wiele zabytków (Zamek w Himeji), muzeów (Kobe), miejsc do imprezowania (Dotonbori w Osace) czy relaksu (Wakayama). Jak wiadomo - turyści autami po Japonii raczej nie jeżdżą, więc skomunikowanie wyżej wymienionych miast leżało nie tylko w interesie mieszkańców, ale także lokalnych rządów, które chcąc przyciągnąć do siebie osoby zza granicy musiały prężnie rozwinąć środki transportu publicznego. Choć nie ma co się oszukiwać, kolej w dzisiejszych czasach służy przede wszystkim mieszkańcom w trakcie dojazdów do pracy, do domu, na zakupy czy na imprezy to została zaprojektowana tak by osoba zza granicy bez problemu poradziła sobie z dotarciem na miejsce. Twórca Chlebaka mógłby wziąć przykład. XD

Po regionie Kansai jeździ wielu przewoźników w tym dwóch państwowych (japońska kolej państwowa dzieli się na spółki, które ze sobą współpracują, ale odpowiadają za inne regiony kraju), kilku prywatnych i kilku miejskich.

Zdecydowanie największym przewoźnikiem w regionie jest Japan Rail West (dalej: JR West, odpowiednik polskiego PKP Intercity Zakładu Zachodniego z siedzibą w Poznaniu - a szkoda, Wrocław byłby odpowiedniejszą lokalizacją), który odpowiada za transport międzymiastowy po całym regionie, a dodatkowo uruchamia specjalną linie w Osace zwaną Loop Line, która pozwala mieszkańcom stolicy regionu na podróżowanie po najważniejszych dzielnicach miasta. Jak sama nazwa mówi linia ta zatacza koło - zaczyna swój bieg na stacji Osaka i kończy na stacji Osaka po drodze przejeżdżając przez zachodnią, południową i wschodnią część miasta (lub w drugą stronę). Najbliższą mi analogią będzie linia tramwajowa 0 we Wrocławiu, ale zakładam, że w innych miastach Polski także zdarzały się linie okólne. Zasada jest ta sama tylko, że kolejowa. JR West uruchamia pociągi osobowe, przyśpieszone, ekspresowe (w Japonii zwane Limited Express), a także Shinkanseny.

Drugim dużym przewoźnikiem są linie Hankyu z ich charakterystycznym bordowym kolorem. Pociągi Hankyu obsługują jedynie północną część regionu Kansai – ich głównymi liniami są te prowadzące z Osaki do Kobe, Kyoto i Takarazuki. Jest to przewoźnik skapitalizowany i obsługuje w większości pociągi przyśpieszone.

Trzecim przewoźnikiem, który sam przychodzi mi na myśl są prywatne linie Nankai, które jako jedyne poza narodowym JR West obsługują międzynarodowe lotnisko Kansai, a także jeżdżą do Wakayamy (cel turystyczny, dużo plaż, a także i zamek) i przeciwdziałają wykluczeniu transportowemu w mieście Hashimoto (68 tysięcy mieszkańców) łącząc je z Osaką. Pociągi Nankai to składy osobowe i przyśpieszone.

Na sam koniec zostawiłem pociągi Kintetsu, które jednak odgrywają jedną z największych roli przy organizowaniu transportu zbiorowego w regionie Kansai. Linie te łączą Osakę z Narą, Kyoto, Nagoyą (która leży już poza regionem Kansai), a także mniejszymi miejscowościami jak Tsu, Ise czy Yoshino. Kintetsu poza pociągami osobowymi uruchamia także pociągi pośpieszne (jak Shimakaze obsługiwany przez EZT ‘Kintetsu 50000 series’), a część z ich linii służy za naprawdę piękne punkty widokowe.

PS. Metro to oddzielny temat. Pociągi Metra to zdecydowanie najpopularniejszy sposób podróżowania po Osace, ale ze względu na mnogość linii i inny system działania Metro zostawię na zupełnie oddzielny wpis, albo ich serię.

Jak już wiemy co jeździ i gdzie to następnym razem opowiem wam jak to jest z biletami – gdzie kupujemy, jakie mamy ulgi, jak to wygląda, gdy przesiadamy się z jednego pociągu na drugi, a także dotknę tematu oznaczeń na peronach (ale do tego potrzebuję porobić jakieś dobre zdjęcia), obsługi pociągu, wagonów dla kobiet i wszystkiego co tyczyć się może dworców kolejowych i ich okolic.

Miłego Czwartku, trzymajcie się!

PS2. Sorry za jakość zdjęć, większość robiona telefonem i to w ruchu. Postaram się bardziej na przyszłość :(

PS3. Nie wspomniałem o tym, bo dla mnie może to wydawać się oczywiste, ale przy wrzucaniu zdjęć coś mnie natknęło - każda spółka kolejowa ma swoje własne linie kolejowe, po których jeżdżą tylko pociągi danego przewoźnika. Pociągi JR West nie jeżdżą po torach Hankyu, a pociągi Hankyu nie mogą jeździć po torach Kintetsu. Na Polskie warunki PolRegio nie spotykałoby się na torach z Intercity :D

#kolej
Shishu - tag do obserwowania: #sziszucontent

Hej wszystkim jeszcze raz, tu wasz cz...

źródło: comment_16638201171Bgm4tbdztMXUNCdHgHoxL.jpg

Pobierz
  • 28
@Shishu mireczku, mam pytanie o metro.
Dużo jest tam stacji na łuku torów?
Peron wypukły czy wklęsły na środku?
I jeszcze najciekawsze, mają bariery na krawędzi peronu otwierane po zatrzymaniu pociągu?
@ismenka: to przez to, że kolejowy content wrzucam teraz też na facebookową grupę, ale pomyślałem, że mogę to robić tu i tu, chociaż wykopki bardziej interesuje shitposting ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@wypokowy_expert: poruszę ten temat głębiej w następnym wpisie, ale jest tak jak sobie to wyobraziłeś.

są stacje, na których można przesiąść się na inne linie, w większości te większe jak Osaka czy Shin Osaka (są
@Shishu: Nie tyle chodzi mi o to, co ich interesuje, a Tobie nabija atencję, ale też sposób, w jaki pisałeś. Było widać, że pod plusiki stosujesz narrację (ulala, ten wykopkowy luz i cynizm hehehe) i trochę pod kopułą się przegrzało ¯_(ツ)_/¯ Ale to nic. Cieszę się, że wrócił content, dla którego tag i Cię zaczęłam obserwować. Miłego ()
@Simfecstio: kolejowo gówno prawda, a o tym mówimy. Stacja tragicznie zaprojektowana, brak lokomotywowni, grupa postojowa wielkości parkingu przed moim domem w Osace ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@Smiejsiezzycia: tak, całe linie kolejowe są zarządzane przez przewoźników

@janusz-lece: tak, każdy przewoźnik ma swoje perony, na których są ichniejsze bramki, w których należy skasować bilet
@Shishu jak wygląda z cenami na pociąg? Zawsze jak przeglądałem informacje na ten temat to wydawało się że są cholernie drogie co by mi się nie zgadzało z tym co piszesz o potrzebach Japończyków i turystów...
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
kolejowo gówno prawda, a o tym mówimy. Stacja tragicznie zaprojektowana, brak lokomotywowni, grupa postojowa wielkości parkingu przed moim domem w Osace ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@Shishu: czyli mówisz że to totalnie nie jest związane z tym, że w biurach siedzą ludzie, którzy sprzyjają Wrocławiowi i tam pchają wszystko byle Poznań dostał po dupie i tracił na znaczeniu?
Stacja jaka jest, taka jest bo wynika to z historii
@Pociongowy: tym bardziej dziwi, że Wrocław nie został siedzibą zakładu zachodniego skoro nawet dyrektor musi zasuwać codziennie rano prawie 2h do pracy ( ͡° ͜ʖ ͡°) WROCŁAW UBER ALLES