Wpis z mikrobloga

W związku z tym, że nie będę miał czasu jutro i prawdopodobnie pojutrze, wrzucam wcześniej jeden odcinek.

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 26/???

Beechcraft King Air

King Air jest serią samolotów ogólnego przeznaczenia produkowaną przez Textron Aviation. Historia serii rozpoczęła się od Modelu 90 opracowanego w 1961 roku jako pod nazwą roboczą Model 120. W 1963 rozpoczęto loty testowe Modelu 87, który był zmodyfikowaną wersją istniejącego już Queen Air wyposażoną w silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney (sam Queen Air został oblatany w 1958 i produkowany w latach 1960-1978, z sześciocylindorwymi silnikami - powstało łącznie ponad 900 egzemplarzy). Ostatecznie 24 stycznia 1964 po raz pierwszy wzbił się w powietrze Model 65-90 i po miesiącach lotów testowych 8 października pierwszy egzemplarz produkcyjny został dostarczony dla US Army, gdzie otrzymał oznaczenie UN-8F. Do końca tego miesiąca zamówiono 152 sztuki. W kolejnych latach dokonano rewizji projektu zmieniając silniki jak i rozmiary płatowca. Już w 1969 wprowadzono do produkcji Model 100, który był prawie 2m dłuższy, miał ponad 800kg wyższą masę startową i mocniejsze silniki. Niespełna cztery lata później w październiku 1972 ofertę rozszerzono o Model 200 pod nazwą Super King Air (zaniechano używania „Super” w 1996r.), który od początku posiadał kabinę ciśnieniową – pierwszy z serii 90 doczekał się takiej modernizacji dopiero w 1982r. Model 200 i poźniejszy 300, które w dalszym ciągu były większymi i mocniejszymi wersjami rozwojowymi 90, posiadały w przeciwieństwie do niego statecznik pionowy i ster wysokości w układzie „T”. Cała seria począwszy od 200 pozostaje w nieprzerwanej produkcji od 1974 roku i jest najdłużej produkowaną ze wszystkich cywilnych turbośmigłowyh samolotów swojej klasie. Służą jako samoloty transportowe, pasażerskie, wojskowe, w służbach cywilnych oraz do misji specjalnych. Jedną z ciekawszych wersji jest RC-12 Guardrail przystosowany do rozpoznania elektromagnetycznego (SIGINT – signals intellligence) jak również egzemplarze serii 200 i 300 przystosowane do tzw. inspekcji lotniczych, czyli np. kalibrowania systemów ILS (instrument landing system) dla lotnisk. Łącznie od pierwszych Modeli 90 powstało do dzisiaj ponad 7000 egzemplarzy.

Podstawowe dane techniczne:

King Air 90/100/200/300

Załoga: 1-2 + 7-13
Długość: 10.82 – 14.22m
Rozpiętość skrzydeł: 14-17.65m
Wysokość: 4.3-4.7m
Powierzchnia nośna: 26-30m^2
Masa własna (pusty): 3150-4516kg
MTOW: 4500-7480kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney PT6A 550-1050hp (410-783kw)
Vmax: 491-578km/h | 270-312kts
Prędkość przelotowa: 416-463km/h | 226-237kts
Prędkość przeciągnięcia: 145-149km/h | 78-80kts
Zasięg: 2446-4945km | 1321-2670nmi
Pułap: 7574-10668m (24850-35000ft)

#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Pobierz MajsterZeStoczni - W związku z tym, że nie będę miał czasu jutro i prawdopodobnie poj...
źródło: comment_1668382887QpxGXaPU5vgePiB5uIMvFh.jpg
  • 29