AMA - pilot samolotów pasażerskich
Witam. Latam zawodowo od 97' roku. Jako Kapitan od roku 2000. Zapraszam do zadawania pytań.
JanuszKarierowicz z- #
- #
- #
- 828
Witam. Latam zawodowo od 97' roku. Jako Kapitan od roku 2000. Zapraszam do zadawania pytań.
JanuszKarierowicz z
Komentarze (475)
najlepsze
1. Wolisz latać w VFRze czy IFRze?
2. Czy zawsze przed startem pamiętasz jaka jest V1 (prędkość decyzji) czy to raczej nie ma zastosowania?
3. Przypuszczam, że w czasie lotu zmieniasz nastawy z QNE - QNH przy wysokości przejściowej i poziomie przejściowym. Czy robisz to zawsze w możliwie dokładnym miejscu czy też mniej więcej w tym rejonie?
4. Czy lubisz współpracę z kontrolą ruchu?
1. Od lat latam IFRze i myślę że w VFRze zgubiłbym się pięć minut od lotniska (zboczenie zawodowe - od lat nie czytam mapy tylko FMS)
2.Ma to zastosowanie. Przed każdym startem obliczamy prędkość V1, VR, V2, omawiamy to, gdy utracimy silnik w trakcie startu jest to ważniejsze od Biblii.
4.Tak, są to nasi przewodnicy i opiekunowie a przede wszystkim profesjonaliści.
Komentarz usunięty przez moderatora
1.Jest to tylko i wyłącznie niesprawiedliwy stereotyp.
2.Autopilot przede wszsystkim oraz utrzymanie łączności z konrolą ruchu powietrznego i monitorowanie przebiegu lotu. W trakcie tej fazy lotu możemy zasadniczo odpocząć.
3.Nie jestem najlepszy więc nie mam pojęcia :) Pensa zależy przede wszystkim od linii lotniczej i stażu pracy. W liniach flagowych takich jak Lufthansa czy British Airlines piloci o długim stażu zarabiają naprawdę duże pieniądze. Pierwsza wypłata wynosiła około 3,5 tysiąca
Bombardier Dash 8 był moim najbadziej ulubionym samolotem przede wszystkim ze względu na dużą moc silników i ogólne osiągi.
Atr 42/72 pomimo że nie był to cud techniki - szczególnie wcześniejsze wersje ale był to mój pierwszy "prawdziwy" liniowec i darzę go dużym sentymentem.
Boeing 737 jest to samolot innej kategorii na którym aktualnie latam i bardzo go cenię.
Tadeusz
2. W jakich liniach?
3. Jak wygląda droga edukacji, by zostać takim pilotem, i ile to zajmuje?
4. Jakimi samolotami latasz? Uprawnienia dotyczą tylko poszczególnych modeli?
2.Norwegian No
3.Są trzy drogi. Pierwsza - przez wojsko. Druga - Politechnika Rzeszowska. Trzecia - w sposób prywatny przez Aeroklub który trzeba opłacić samemu co kosztuje około 100 tysięcy złotych. To jest tylko i wyłącznie droga do podstawowych uprawnień. Następnie trzeba znaleźć pierwszego pracodawcę który wyszkoli Cię na typ samolotu który dany pracodawca posiada (type rating).
4.Boeing 737
Nie mówię tutaj o piorunach bo z tego co wiem jej wiele systemów które chronią przed piorunami.
Jeśli padła by cała elektronika dało by się wylądować?
Teoretyczne siłowo da się wolantem sterować. Teoretycznie można nabrać prędkości i wylądować jak wahadłowiec NASA - bez żadnych silników.
Czy jest szansa,
Tak, oczywiście że tak. Jeśli pogoda na to pozwoli (wyłączając smoleńską mgłę ;)) możemy po prostu podejść VFR czyli z widocznością terenu, gdzyż silniki będą działać #!$%@?ąc od awioniki która najprawdopodobniej nie będzie działać. Wylądujemy na lotnisku które znajdziemy dzięki podstawowej umiejętności nawigacji i trochę dzięki szczęściu - jeśli takie lotnisko znajdziemy.
2. Na długich trasach podobno strasznie nudno, niektórzy piloci oglądają podobno nawet filmy na laptopach.
1.Zwykle jesteśmy zakwaterowani w bardzo dobrych hotelach, czasami zajmuje nam dojazd do hotelu 45 minut. Jest to wyjątek, mówimy o północnej Norwegii gdzie najbliższym hotelem jest właśnie hotel który znajduje się w tak dużej odległości.
2. Mamy nawet internet na pokładach naszych samolotów, są jeszcze gazety no i oczywiście laptopy.
1) Biorąc pod uwagę zmęczenie materiału i naprężenia samolotu podczas startów i lądowań czy macie jakąś specjalna procedurę i musicie się chwalić serwisantom, że mieliście jakieś twarde lądowanie które może wpłynąć na zmęczenie materiału i ewentualnie skrócić żywotność samolotu?
2) Czy twarde lądowania zapisywane są w dzienniku samolotu?
3) Czy chciałbyś zostać bohaterem i wylądować na wodzie lub bez podwozia, czy raczej wolałbyś spokojnie dolatać do 62 roku życia?
1.Tylko i wyłącznie gdy przypieprzysz aż kręgosłup boli to czujesz że ten samolot powinien przejść przegląd specjalny po ciężkim lądowaniu. W większości przypadków tylko i wyłącznie przekraczamy konfort pasażerów.
2.Oczywiście że tak, mam obowiązek wpisać twarde lądowanie które przekracza 1,7 g. Oczywiście ta wartość to tylko moje osobiste doznanie, zawsze to wyjdzie poprzez odczyt QAR.
3.Wolałbym spokojnie dolatać do 62 roku życia ;)