Wpis z mikrobloga

Zdjęcie przedstawia Boeinga 737 Enter Air lecącego z Warszawy do Agadiru, widzianego z kokpitu Boeinga 737 Travel Service lecącego dokładnie na tej samej trasie. Mimo tego, że im wyżej, tym powietrze staje się rzadsze i stanowi mniejszy opór (zatem przy identycznych parametrach pracy silników prędkość jest wyższa), przylecieliśmy do Agadiru jako pierwsi. Enter wylądował, gdy dokołowaliśmy na stand.

Różnica wysokości to dwa poziomy lotu, czyli około 2000 stóp (600 m). Minimalna separacja pozioma na tych wysokościach (w przypadku gdy dwa statki powietrzne lecą na tym samym pozioemi) wynosi 7 mil morskich (13 km), zaś pionowa w przestrzeni RVSM, w której wówczas byliśmy, wynosi 1000 stóp. Wystarczy, że zachowana jest jedna z nich.

Czym jest przestrzeń RVSM (Reduced Vertical Separation Minima)? Wysokość lotu mierzy się poprzez pomiar ciśnienia na zewnątrz samolotu i porównanie z podstawą odniesienia. Na tych wysokościach jako odniesienie jest przyjmowane ciśnienie na poziomie morza według atmosfery standardowej (nieco ponad 1013 HPa - QNE). Im wyżej, tym ciśnienie niższe, ale spadek nie jest liniowy - bliżej ziemi ciśnienie maleje znacznie szybciej ze wzrostem wysokości. Im wyżej, tym różnice w ciśnieniu są mniejsze i dlatego pomiar musi odbywać się za pomocą specjalnie certyfikowanych wysokościomierzy. Powyżej FL290 (29000 stóp, czyli ok. 8700m nad poziomem morza) separacja pionowa powinna wynosić 2000 stóp, czyli dwa poziomy lotu. Jednak z uwagi na postęp w dziedzinie budowy urządzeń pomiarowych umożliwiono zastosowanie separacji 1000 stóp dla statków powietrznych posiadających certyfikat RVSM. W naszej części świata loty nie dopuszczone do RVSM spotyka się już niezmiernie rzadko i wówczas wymagane jest utrzymywanie między nim a innym ruchem zwiększonej separacji pionowej. Przestrzeń RVSM rozciąga się do FL410 (41000 stóp - około 12,3 km nad poziomem morza). Powyżej wysokościomierze nadal są zbyt niedokładne.

#ciekawostki #lotnictwo #aircraftboners #aerostylefoto #samoloty
majkl85 - Zdjęcie przedstawia Boeinga 737 Enter Air lecącego z Warszawy do Agadiru, w...

źródło: comment_pqiTs4DmCh2x9jrPeJXEAOpICSPqdYR1.jpg

Pobierz
  • 27
  • Odpowiedz
no nie zgadzam sie - w lotnictwie jako o kolejnych poziomach mowi sie tylko o tych ktore koncza sie na zero (lub piec w przypadku vfr). pozostale poziomy moga byc zajete w normalnych okolicznosciach tylko na wznoszeniu/schodzeniu, a nie przelotu. dla kazdego lotnika/kontrolera 2000 ft to 2 poziomy w zwiazku z tym.
  • Odpowiedz
@ZiumZium: bylo to juz jakis czas temu i nie pamietam dokladnie rozmowy przez radio z druga zaloga - bo byla. o ile kojarze tamci dostali polecenie wyredukowania w pewnym momencie, bo w koncu przeciez musieli zaczac schodzic do Agadiru i przecinac nasz poziom lotu. latwiej dla kontrolera i zalogi, zeby zrobili to za nami, bo wtedy nasze tory lotu sie nie przetna i nie bedzie potrzeby wyrabiania separacji poziomej o ktorej
  • Odpowiedz