Wpis z mikrobloga

Zdjęcie przedstawia Boeinga 737 Enter Air lecącego z Warszawy do Agadiru, widzianego z kokpitu Boeinga 737 Travel Service lecącego dokładnie na tej samej trasie. Mimo tego, że im wyżej, tym powietrze staje się rzadsze i stanowi mniejszy opór (zatem przy identycznych parametrach pracy silników prędkość jest wyższa), przylecieliśmy do Agadiru jako pierwsi. Enter wylądował, gdy dokołowaliśmy na stand.

Różnica wysokości to dwa poziomy lotu, czyli około 2000 stóp (600 m). Minimalna separacja pozioma na tych wysokościach (w przypadku gdy dwa statki powietrzne lecą na tym samym pozioemi) wynosi 7 mil morskich (13 km), zaś pionowa w przestrzeni RVSM, w której wówczas byliśmy, wynosi 1000 stóp. Wystarczy, że zachowana jest jedna z nich.

Czym jest przestrzeń RVSM (Reduced Vertical Separation Minima)? Wysokość lotu mierzy się poprzez pomiar ciśnienia na zewnątrz samolotu i porównanie z podstawą odniesienia. Na tych wysokościach jako odniesienie jest przyjmowane ciśnienie na poziomie morza według atmosfery standardowej (nieco ponad 1013 HPa - QNE). Im wyżej, tym ciśnienie niższe, ale spadek nie jest liniowy - bliżej ziemi ciśnienie maleje znacznie szybciej ze wzrostem wysokości. Im wyżej, tym różnice w ciśnieniu są mniejsze i dlatego pomiar musi odbywać się za pomocą specjalnie certyfikowanych wysokościomierzy. Powyżej FL290 (29000 stóp, czyli ok. 8700m nad poziomem morza) separacja pionowa powinna wynosić 2000 stóp, czyli dwa poziomy lotu. Jednak z uwagi na postęp w dziedzinie budowy urządzeń pomiarowych umożliwiono zastosowanie separacji 1000 stóp dla statków powietrznych posiadających certyfikat RVSM. W naszej części świata loty nie dopuszczone do RVSM spotyka się już niezmiernie rzadko i wówczas wymagane jest utrzymywanie między nim a innym ruchem zwiększonej separacji pionowej. Przestrzeń RVSM rozciąga się do FL410 (41000 stóp - około 12,3 km nad poziomem morza). Powyżej wysokościomierze nadal są zbyt niedokładne.

#ciekawostki #lotnictwo #aircraftboners #aerostylefoto #samoloty
Pobierz majkl85 - Zdjęcie przedstawia Boeinga 737 Enter Air lecącego z Warszawy do Agadiru, w...
źródło: comment_pqiTs4DmCh2x9jrPeJXEAOpICSPqdYR1.jpg
  • 27
@bugly_wugly: Ale znajomy na pewno stwierdzi, że to nie ten typ samolotu. Chciałbym mu rzucić rękawicę, bo to teoretyk w folii aluminiowej urodzony, ale dobrze byłoby mieć jakieś solidne argumenty xD
@bugly_wugly: Prawdopodobnie masz rację. Przyciąłem już go na publikowaniu materiałów manipulacyjnych typu
"jak rozmawiać z ludźmi, którzy nie wierzą w teorie spiskowe". Był to absurd polegający na tym, że teoretycy spiskowi uważający, że świat jest manipulowany (no w jakimś stopniu na pewno nie znamy prawdy), sami sięgają po manipulację by szerzyć swoje hipotezy. A ja chyba lubię konfrontować te dwa światy ze sobą, stąd zainteresowanie. Nie oleję idioty, bo typa lubię.
@saperro: Nie musisz go olewać, ale szkoda nerwów na potyczki słowne. Nawet tutaj to już przerabialiśmy przy okazji Smoleńska i podobnych dyskusji.

Możesz mu jedynie powiedzieć, że to inna odmiana zwana Contrails. Może powtórzy parę razy i pomyśli, żeby sprawdzić :P
Ewentualnie Cirrocumulus fractus, też brzmi mądrze (bo nie po naszemu) to może łyknie. ( ͡º ͜ʖ͡º)