Wpis z mikrobloga

Jak zauważa Richard Stallman, oprogramowanie jest proste, albo użytkownik zarządza programem, albo program użytkownikiem. Mając na uwadze, że właściciel zawsze skutecznie zarządza programem (ponieważ ma jego kod oraz prawo własności „intelektualnej”), czyni to z programu narzędzie do kontrolowania użytkownika.

[dopowiedziane przeze mnie]
Chociaż z pozoru ta zależność wydaje się niewinna, a nawet pomocna, kiedy myślimy o przymusowych aktualizacjach bezpieczeństwa czy możliwości zlokalizowania naszego zagubionego telefonu przez (na przykład) firmę Google, to istnienie tej zależności tworzy pole do nadużyć i po latach bardzo często zaczyna przynosić katastrofalne skutki, takie jak: powszechne śledzenie wszystkich parametrów urządzenia (np. naszej lokalizacji), reklamy w telefonie i na komputerze, za który zapłaciliśmy, czy brak prywatności.

Według Richarda Stallmana rozwiązaniem tego problemu jest wolne oprogramowanie, czyli takie, gdzie to użytkownik ma ostatnie słowo do powiedzenia. Jest tak dzięki nadaniu pewnych praw, których potrzebuje każdy użytkownik i dzięki którym może on odzyskać kontrolę nad programem i sprawić, aby ten działał tak, jak tego potrzebuje.

Richard Stallman wyraźnie podkreśla, że nawet jeśli użytkownik nie jest programistą i nie może bezpośrednio zmieniać programu, to sam fakt, że może kogoś poprosić o pomoc lub zapłacić mu za usługę zmiany programu (co przy powszechnych licencjach jest zabronione), sprawia, że wszyscy użytkownicy w dłuższym okresie dostają dobre oprogramowanie, nawet jeśli sami nie byliby w stanie poradzić sobie ze szkodliwym dla nich programem.

Na końcu dodaje, że [tylko] używając wolnego oprogramowania, użytkownik ma prawdziwą kontrolę nad tym, co dzieje się na jego komputerze.

---
Linux Po Ludzku to kanał popularyzujący wolne oprogramowanie, w tym wszystkie dystrybucje systemu GNU z jądrem Linux; ma zadanie promować rzetelną wiedzę o filozofii wolnego oprogramowania.

Tag do obserwowania/czarnolistowania ~> #linuxpoludzku

Tagi dla zainteresowanych: #linux #bojowkalinux #gnu

Poczta elektroniczna: linuxpoludzku@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Linux-Po-Ludzku-106843790919730/
Mastodon: https://101010.pl/web/accounts/183740

Tagi dla zasięgu: #komputery #programista #programowanie #filozofia #pcmasterrace #stallman #windows #windows10 #microsoft #apple #macos #etyka #linuxmasterrace

Dodatkowe tagi: #technologia #technika #libertarianizm #saas
LinuxPoLudzku - Jak zauważa Richard Stallman, oprogramowanie jest proste, albo użytko...
  • 32
mniej intuicyjny


@iThink jeśli przez to rozumiesz "nie taki jak ms office" to masz rację. Ale nie znając najnowszych wersji office są tak samo nieintuicyjne, moim zdaniem ms office nawet bardziej.

libre/open office w bardziej profesjonalny sposób niż jako notatnik


Jeśli masz na myśli Worda to on się nie nadaje do czegokolwiek więcej niż jako notatnik. Używanie go do rozbudowanych dokumentów to masochizm porównywalny z wbijaniem gwoździa śrubokrętem.

Co do Excela -
a w jakim sensie? To ze libreoffice gorzej radzi sobie z formatem microsyfu podziekuj microsyfowi ze to utrudnia


@Godid1951: Patrzę na final cuta, intellij, screenflow i zastanawiam się, dlaczego ich wolne odpowiedniki są tak beznadziejne?
a w jakim sensie? To ze libreoffice gorzej radzi sobie z formatem microsyfu podziekuj microsyfowi ze to utrudnia


@Godid1951: Patrzę na final cuta, intellij, screenflow i zastanawiam się, dlaczego ich wolne odpowiedniki są tak beznadziejne?

@martwykotek: Hmm, akurat intelliJ (bazowe) jest OpenSource.
A pozostałe, myśle dlatego, ze to tak naprawdę frontendy do innych technologii i zwyczajnie prościej się zmówić.
ze to tak naprawdę frontendy do innych technologii i zwyczajnie prościej się zmówić.


@edgar_k: LOL xDDDDDD serio? znajdź mi taki soft do renderowania filmów 4k, zeby dawał mi radę tak z renderowaniem jak fcpx

Kwestia przyzwyczajen. Gdybys od poczatku uzywal np. Gimpa blendera to bys mowil ze photoshop trudny. To zaden argumemt


@Godid1951: to nie jest kwestia przyzwyczajeń bo używałem darmowych DAW-ów i darmowych programów do obróbki video.

Jeśli twój
@martwykotek: to dalej argument z gównolitu. Oprogramowanie może być #!$%@? albo dobre niezależnie od tego czy posiada otwarte źródła, czy jest ono płatne (suprise, otwarte programy również kosztują) czy też nie. One są kompletnie irrelevant.

To dalej wyłącznie kwestia twoich nawyków, które są #!$%@?.
To dalej wyłącznie kwestia twoich nawyków, które są #!$%@?.


@Godid1951: Odpowiedz mi na zajebiście ważne pytanie:

powiedz jak moje nawyki wpływają na czas renderowania wideo? Używałem filmory i lightworksa, i obecnie FCPX. Mój nawyk odnośnie renderowania wyglada tak, że puszczam renderowanie i siedzę i czekam.

Żeby się lepiej renderowało na Open source mam jakoś dziwnie zatańczyć? Zaśpiewać? Co jest nie tak z moimi nawykami że FCPX ma lepszy czas o 50%
@martwykotek:

powiedz jak moje nawyki wpływają na czas renderowania wideo? Używałem filmory i lightworksa, i obecnie FCPX. Mój nawyk odnośnie renderowania wyglada tak, że puszczam renderowanie i siedzę i czekam.


8 lat pracy z narzędziami a nie wiesz że największy wpływ na renderowanie wideo ma kodek z którego korzystasz? W takim kdenlive czy innym mogę użyć do tego najzwyklejszego w świecie ffmpeg i on jest standardową biblioteką dla wielu współczesnych aplikacji
8 lat pracy z narzędziami a nie wiesz że największy wpływ na renderowanie wideo ma kodek z którego korzystasz? W takim kdenlive czy innym mogę użyć do tego najzwyklejszego w świecie ffmpeg i on jest standardową biblioteką dla wielu współczesnych aplikacji do tego celu, HandBrake dla przykładu. Nie wiem z jakich korzystają ww. narzędzia i nawet nie zamierzam sprawdzać bo mało mnie to interesuje


@Godid1951: To ciekawe, bo dla tych samych
@Godid1951: XD

słabego kompa to nie mam ale jak jak mam się #!$%@?ć z gównoUX z gliny i trytytek, które nie ma synchronizacji audio, potem korzystać z timeline które projektował smutny człowiek za darmo po godzinach i po wylewia a na koniec renderować coś godzinę zamiast 30 min to dziekuję, postoję.

szanuję swój czas, dlatego woję zapłacić i mieć coś co zajebiście działa, a nie przeszukiwać

w #!$%@? wiele różnych bilbiotek
@martwykotek: po prostu uważam że inwestowanie w closed source to strata czasu. Tak jak mówiłem wcześniej, Gdybyś od początku uzywał np. Gimpa blendera to bys mówil ze photoshop trudny. W ogóle nie poruszyłeś tego argumentu tylko zacząłeś mówić o czymś innym, że taka i taka apka robi to i to. Ale to nie ma znaczenia. Jeśli robi to równie dobrze a mam do wyboru apkę open source, bez wahania zrobię to.
Gdybyś od początku uzywał np. Gimpa blendera to bys mówil ze photoshop trudny.


@Godid1951: Uży3wałem przez 8 lat do montowania wideo oprogramowania open surce.

Obecnie używam closed source, bo jest dla mnie łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze. Ale ty Twierdzisz, ze jest inaczej. I widzę, że Cię nie przekonam do tego, zę moje doświadczenia sa inne niż Twoje postrzeganie świata.

Dlatego, tak, masz rację, na FCPX montuję 2 razy szybciej, ale to
@martwykotek:

Obecnie używam closed source, bo jest dla mnie łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze. Ale ty Twierdzisz, ze jest inaczej. I widzę, że Cię nie przekonam


kolejna osoba która nie umie czytać ze zrozumieniem, znowu mam się powtarzać?

Oprogramowanie może być #!$%@? albo dobre niezależnie od tego czy posiada otwarte źródła, czy jest ono płatne (suprise, otwarte programy również kosztują) czy też nie. One są kompletnie irrelevant.


korpo od dawna tworzą aplikacje