Wpis z mikrobloga

Nie wytrzymałem. Kupiłem #dron xD Bo to co się dzieje na skrzyżowaniu Borowska/Kukuczki #wroclaw to jest iks de.

I jeśli jakikolwiek #rowerzysta mi powie, że to kierowcy nie zachowują szczególnej ostrożności, że to oni są głównymi sprawcami wypadków, że to oni nie znają przepisów, no to...

Ehh.

Wczoraj (już przedwczoraj, yt tak długo film ogarniał) skorzystałem z pogody i poleciałem dronem nad to skrzyżowanie. Wyszedł materiał 50 minut znad tego skrzyżowania nagrany w okolicach godziny 17:00 - 18:30 (plus przerwy techniczne), a więc na końcu szczytu komunikacyjnego. I szczerze mówiąc, przeraziłem się jak wygląda ta sytuacja. To jest nieedytowany, nie skracany, w żaden sposób nie obrabiany materiał, który zrobiłem z zamierzeniem zastanowienia się czy światła w tym miejscu to potencjalnie dobry pomysł na ogarnięcie tam korka. Wychodzi, że kierowcy nawet połowę czasu na tym skrzyżowaniu stoją tylko dlatego, że przepuszczają rowerzystów tak, jakby nadjeżdżający rowerzysta wzbudził zielone światło dla siebie. Publikuję go jednak w zgoła innym celu: uzmysłowienia wam skali szczególnej ostrożności którą wykazują się w tym miejscu kierowcy, oraz braku wyobraźni, która na załączonym obrazku dotyka wyłącznie rowerzystów.

Skrzyżowanie Borowska/Kukuczki to dość niefortunne miejsce, gdyż ze znajdującego się tam przejazdu dla rowerów muszą przejechać zarówno rowerzyści podróżujący wzdłuż ul. Borowskiej (w tym miejscu ścieżka rowerowa "zmienia stronę") jak i podróżujący wzdłuż nasypu kolejowego nową "obwodnicą rowerową" Wrocławia. Dodatkowo jest to miejsce przed którym ul. Borowska zwęża się do jednego pasa i już od dawna samo to generuje codzienne korki w godzinach szczytu, dodając do czasu przejazdu nawet 10-15 minut. Swoje też robi znajdujący się niedaleko od tego miejsca przejazd kolejowy odremontowanej linii 285 do Świdnicy gdzie nie zdecydowano się na wiadukt. Należy również wspomnieć o wiadukcie w ciągu kolejowej obwodnicy towarowej Wrocławia który jest nieprzejezdny za każdym razem przy okazji wystąpienia ulewnych deszczy (kilkukrotnie wciągu roku).
Jednocześnie ul. Borowska jest w zasadzie jednynym dojazdem dla dynamicznie rozrastających się osiedli Ołtaszyn i Wojszyce, kilku podmiejskich wiosek takich jak Radomierzyce czy Biestrzyków, a także alternatywą pierwszego wyboru w dojeździe do miasta dla ul. Buforowej tj. osiedla Jagodno i wiosek takich jak Żerniki Wrocławskie. Sumarycznie jest to pierwszy wybór w drodze do centrum dla ok. 30 tys. mieszkańców i alternatywa dla podobnej ilości mieszkańców - i mówimy tutaj tylko o ruchu lokalnym.

Kilka dni temu delikatnie zmieniono organizację ruchu w tym miejscu. Mianowicie pozbyto się oznakowania "ustąp pierwszeństwa" które stało na ścieżce dla rowerów przypominając o tym, iż w tym miejscu to samochód ma pierwszeństwo. Napisałem "delikatnie", gdyż demontaż tego oznakowania (pionowego jak i poziomego) nie zmienił układu pierwszeństwa - aby rowerzysta dostał się w tym miejscu na przejazd, musi zmienić kierunek jazdy, a więc z definicji ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Z resztą, nawet gdyby tak nie było, rowerzysta przed przejazdem dla rowerów ma pierwszeństwo tylko wtedy, gdy to samochód zmienia kierunek ruchu. Dodatkowo, manewr zmiany kierunku ruchu rowerzysta powinien sygnalizować odpowiednim gestem. Podobnie, jak już znajduje się na ścieżce rowerowej, zbliżając się do jej rozgałęzienia powinien wskazać zamiar, podobnie jak samochód kierunkowskazem. Warto dodać, że rowerzysta gdy tylko zsiądzie z roweru i zatrzyma się przed przejściem dla pieszych, automatycznie uzyskuje wtedy absolutne pierwszeństwo (jako pieszy). Również zarządca demontując oznakowanie "ustąp pierwszeństwa" nie zdecydował się wprowadzić znaków "zmiana organizacji ruchu" w tym rejonie dla żadnego z uczestników ruchu co potwierdza jego perspektywę.

Tutaj jest link do filmu na youtube: https://youtu.be/Ury6QywPQjQ
Można sobie obejrzeć w prędkości x2 jeśli ktoś chce. A jest co oglądać, bo co minutę-dwie widać wykroczenie dokonywane przez rowerzystów. Już w piętnastej sekundzie widzimy rowerzystę przejeżdżającego po pasach przez ul. Kukuczki, a w trzydziestej przez Borowską. Jeśli Wam się nie chce oglądać, poniżej suche dane, a na końcu mój komentarz.

Z ciekawszych statystyk, w czasie nagranych 50 minut przez skrzyżowanie przejechało 1444 samochodów (w tym w stronę ul. Kukuczki 193), 11 autobusów i 18 zmotoryzowanych jednośladów. Dla porównania, w rejonie skrzyżowania pojawiło się 215 rowerów z czego 187 przejechało przejazdem rowerowym, a 19 pojechało w stronę ul. Kukuczki (wszystkie osoby łamiąc PoRD). Spośród 187 osób które przecięło ul. Borowską, zaledwie 46 (poniżej 25%) sygnalizowało zmianę kierunku ruchu, spośród których 9 zrobiło to w sposób ekstremalnie nieudolny (tj. tak, że kierowca rezygnujący ze swojego pierwszeństwa na rzecz rowerzysty nie znał jego zamiarów) - ostatecznie więc poniżej 20% rowerzystów skutecznie zasygnalizowało swoje zamiary innym uczestnikom ruchu. Tę wartość należy złożyć z ilością rowerzystów, którzy wyraźnie zwolnili i upewnili się, że kierowca ich widzi i rezygnuje ze swojego pierwszeństwa (3 przypadki) oraz rowerzystów, którzy przed dostaniem się na jezdnie zeszli z rowerów i skorzystali z pierwszeństwa pieszego nad samochodem (4 przypadki). Można powiedzieć: czuję się pewniej, gdy prowadzę rower trzymając obie ręce na kierownicy. Wtedy właśnie powinieneś zejść z roweru i z pierwszeństwem przejść korzystając z przejścia dla pieszych. Podsumowując, żaden z kierowców nie wykorzystał swojego pierwszeństwa nad rowerzystą.

Jednocześnie spośród wspomnianych 187 rowerzystów, 79 przejechało po przejściu dla pieszych (i ta liczba nie uwzględnia delikatnego "ścięcia" przejazdu dla rowerów która przydarzała się zdecydowanej większości rowerzystów szczególnie po wschodniej stronie przejścia dla pieszych) lub całkowicie poza nim: dokładnie, prawie połowa rowerzystów rażąco niewłaściwie przekraczała ulicę w tym miejscu.
Warto w tym miejscu wskazać wyjątkowe momenty takich przejazdów, a jest nim bez wątpienia 43:00 kiedy pan z roweru staje się samochodem żeby nagle jednak znów być rowerem, ku zaskoczeniu wszystkich uczestników ruchu drogowego. O panu z 50:32 o nazwie "o skorzystam że idzie pieszy" nie będę już wspominał.

Totalnym brakiem wyobraźni popisał się jednak rowerzysta który w 01:53 jedzie szybciej (przyśpiesza!) od mijanego właśnie autobusu po to żeby przed niego wjechać na przejazd dla pieszych. Nie może wiedzieć, czy autobus się zatrzymuje, czy tylko zwalnia przed garbem - a kierowca się zatrzymuje tylko dlatego że widział wcześniej nadjeżdżający z drugiej strony rower.

Z kolei przewrażliwienie kierowców widać bardzo dobrze w 06:15 gdzie kierowca specjalnie się zatrzymuje przed przejazdem, chociaż ostatecznie rowerzysta jedzie dalej prosto, nie wjeżdża na przejazd. Podobnie po drugiej stronie ulicy w 12:48. Prawie za każdym razem, bo i dalej w 35:35.

10:40 jest też ciekawym momentem - nagle w okolicy przejazdu pojawia się kilku rowerzystów i żaden z nich nie wie jak się zachować w tym miejscu.

W 23:50 pojawia się na ul. Kukuczki rowerzysta, który przez przejście dla pieszych wjeżdża na chodnik skąd przejeżdża sobie drogą rowerową na drugą stronę. Pomimo przygotowanej możliwości wjazdu z Kukuczki na drogę rowerową na wprost.

W 28:45 rowerzysta tak ścina przejazd że kierowca popada w totalną konsternację i zostaje mu tylko zatrzymać się na środku. A pan z 36:30 to już nawet nie wiem jak nazwać, co on sygnalizował i gdzie przekroczył ulicę? Hmmm. Wyjątkowe.

W sumie, na te 50 minut obserwacji skrzyżowania nie widzę ani jednego przewiniena kierowców które mogłyby konkurować z tym co notorycznie robią rowerzyści. O ilości rowerów które przejechały przez przejście na Kukuczki nie warto wspominać (zero osób rower przeprowadziło).

Ten przejazd rowerowy jest więc jedynym elementem generującym zatory w tej okolicy. Wprawdzie w okolicy 37:00 widać samochody które stoją ale to jest spowodowane przejazdem pociągu na linii 285 co już po kilkudziesięciu sekundach staje się udrożnione.

Podsumowując, zmiany dokonane przez rządzących sprawiły, że rowerzyści (niezgodnie z prawem) czują się jakby mieli pierwszeństwo przejazdu jeszcze przed wjazdem na przejazd rowerowy, a usunięcie dodatkowego oznakowania jeszcze ich w tym upewnia. Według mnie to działanie jest skrajnie antyedukacyjne i niebezpieczne, szczególnie iż sama policja podkreśla aby w takich miejscach stosować dodatkowe oznakowanie dla kierowców lub rowerzystów.
  • 76
Do tego warto dodać, że problem jest jeszcze lepszy na jesień jak rowerzystów jest mniej i tam wtedy mało kto uważa, że ktoś się tam może pojawić. Wtedy dopiero się cyrk robi.


@Darth_Gohan: a daj spokój. Jesienią to śmierć w oczach mam codziennie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

BTW napisałem do miasta maila, że zainstalowali progi nielegalnie i mają je natychmiast usunąć. Ciekawe co odpiszą ( ͡°
@puexam: IMO niepotrzebnie czepiasz się rowerzystów i ich wykroczeń. Kultura jazdy na rowerze jest jaka jest, ale tu problemem jest, jak sam mówisz, organizacja ruchu. Skrzyżowanie jest do kitu i to jest coś co mogłoby się znacząco poprawić
@Ogau: Spoko. Wiadomo ze niektóre miejsca są tez złe dla rowerzystów. Tylko wyśmiewam OPa który na początku swojej ściany tekstu ciagle gada jacy ci rowerzyści nierozważni i niebezpieczni i pisze wszystko z samochodziarskiego punktu widzenia
@Szalom: ale ja piszę dokładnie to samo z rowerowego punktu widzenia i się z OPem zgadzam w 100%. 3 lata jeździłem tym przejazdem do roboty, jeżdżę teraz też dosyć często i wiem, jak to tam wygląda. Rowerzyści są tam odpowiedzialni za korki. Mniej szkody w tym miejscu by zrobili, jakby też wsiedli w samochody.
@Ogau: @bqbqPL Nadal nawiązuje do narracji która OP sprzedaje już w drugim akapicie ze to wcale nie kierowcy powodują wypadków bo nagrał typ godzinę ruchu na jednym jakimś felernym skrzyżowaniu xD to wiadomo ze w całej Polsce kierowcy są swieci. Tylko to wyśmiewam

Ale odpowiem

Tam są nadal te znaki ustąp pierwszeństwa przed przejazdem rowerowym?

Tak, nie spodoba ci się to @bqbqPL ale organizacja jest tu tragiczna. Znak poziomy przejazd rowerowy
OP sprzedaje już w drugim akapicie ze to wcale nie kierowcy powodują wypadków bo nagrał typ godzinę ruchu na jednym jakimś felernym skrzyżowaniu


@Szalom: ale on mówi o tym konkretnym skrzyżowaniu

Tam są nadal te znaki ustąp pierwszeństwa przed przejazdem rowerowym?


@Szalom: nie ma

rowerzysta i piesi na takim przejeździe MAJĄ pierwszeństwo. Kierujący pojazdem jest zobowiązany je ustąpić.


@Szalom: nie znasz przepisów. Kierowca nie musi ustąpić rowerowi. Rower ma
@puexam Każdy mieszkaniec za wiaduktu potwierdzi Twój punkt widzenia. Jestem częściej rowerzystą w tym miejscu, ale muszę też wydostawać się z dzielnicy autem. O ile rowerem jest łatwiej zachować ostrożność, o tyle jadąc autem dostaję paranoi, bo mimo uwagi zdarza się zdziwić, że ten rowerzysta przecina drogę jakby jutra miało nie być. Nienawidzę korków spowodowanych tym rozwiązaniem i nigdy nie pojmę takiej organizacji ruchu w tym miejscu, a ludzie na rowerach dostają
@Ogau: Główny wjazd do miasta który nie jest nawet krajowka? Xd ale dobra rzuciłem okiem na początku tylko i tyle nie wydaje się jakaś to duża droga ale spoko

Pokaz mi gdzie przepisy mówią ze jak rowerzysta skręca na drodze rowerowej to musi ustąpić przejazdu. Chętnie się doedukuje

To ze powołujesz się ze rowerzysta nie ma pierwszeństwa przed przejzazdem to jak dla mnie tylko głupota ustawodawcy który zmienił ta definicje do
Już masz obecnie w przepisach że po ciągu pieszo-rowerowym rowerzysta powinien poruszać się z prędkością pieszego


@Darth_Gohan: gdzie ty masz takie zapisy?

edit: znalazłem twojego posta. Ja #!$%@?, wszędzie gdzie sprawdzałem jest rozróżnienie rower-UTO, a tu ktoś przepycha bokiem jakieś zapisy i weź teraz w kilku miejscach szukaj jak jest
@ploki_juhy_rdeswa: Przecież je zacytowałem

Ale to nie wszystko, bowiem w treści rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2021 r., opublikowanego w Dzienniku Ustaw, znajduje się zapis, który najpewniej jest pomyłką. Chodzi o punkt 136 na stronie 9 dokumentu, w którym czytamy, że:

Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystającego z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych, obowiązku[: 1)] poruszania się z
i upewnili się, że kierowca ich widzi i rezygnuje ze swojego pierwszeństwa (3 przypadki)


@puexam: Coś tutaj ściemniasz. Już w drugiej minucie filmu doliczyłem się więcej niż 3 rowerzystów, którzy obserwowali kierowcę i gdyby kierowca ruszył byliby w stanie zatrzymać się, ale że kierowca stoi w miejscy to jadą, no bo po co wszyscy mają tracić czas.
dla mnie tylko głupota ustawodawcy


@Szalom: dla mnie też, ale musimy się stosować do przepisów, a nie wymyślać co by było lepsze
Przecież je zacytowałem


@Darth_Gohan: tak, kliknąłem odpowiedz przed doczytaniem tematu do końca.

Ale wracając do tematu - w tym rozporządzeniu, o ile zapis jest #!$%@?, jest w ostatniej kolumnie wyszczególniona podstawa prawna (art. 33 ust. 6 lub art. 33c PoRD) tak więc pan bagieta nie ma podstaw do nałożenia mandatu bo pan pinokio sobie coś napisał.

Wiadomo tak mówi prawo w rzeczywistości nikt Ci mandatu raczej nie da. Z podkreśleniem na
@ploki_juhy_rdeswa: Ty oczekujesz, że w tym kraju coś będzie logicznego?

Panowie Bagiety wystawali przecież mandaty podczas Covida na podstawie PowerPointa :)

Bo tutaj się pojawi się panie kolego jedna ważna kwestia. Prawidłowo powołujesz się na przepis. Sęk w tym, że jak nie masz oddzielonego ruchu pieszego od rowerowego to według przepisów (przynajmniej tych które ja teraz pamiętam po dyskusjach z forów rowerowych) to jak nie masz rozgraniczenia między drogą rowerową, a
Pobierz
źródło: screenshot
18+

Zawiera treści 18+

Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.