Mimo ze robi to wrazenie i mam pelen podziw do pilotow (chociaz to praca jak kazda inna i pewnie kazdy po odpowiednim przeszkoleniu sobie da rade), to mam szczera nadzieje, ze doczekamy czasow gdy systemy i komputery beda tak zaawansowane, ze ladowanie bedzie odbywac sie automatycznie
@Coolek: samoloty już potrafią same lądować i wyhamować nie potrafią jeszcze same kołować do bramki, ponieważ jak na razie brak wystarczającej infrastruktury, ale plany już są :D na upartego jedyne czynności, które musi zrobić pilot (w dużym uproszczeniu) to kołowanie do pasa, start, zaraz po starcie przejście na autopilota i wyłączenie go dopiero po wyhamowaniu na lotnisku docelowym i jak już wspomniałem kołowanie na miejsce postoju, więc praktycznie ~97% lotu może
@putli: Większość błędów to niestety błędy człowieka. Człowiek sprawdza się w sytuacjach awaryjnych, tam gdzie trzeba improwizować. Tak gdzie potrzebna jest rutyna - maszyna jest niezastąpiona.
kto jest dowódcą/głównym pilotem w samolocie na tym filmie? myślałem, że główny pilot siedzi z lewej strony (patrząc od tyłu) ale ten wykonuje polecenia pilota z prawej. czy to bez różnicy? po za tym gość z lewej jest starszy, może uczy młodego?
@gilotyniarz Przed każdym lotem piloci dzielą się zadaniami na pilot flying i pilot monitoring. Ten drugi czyta checklisty, rozmawia z ATC itp. Dowódcą jest zawsze kapitan (po lewej) i on zawsze może przejąć kontrolę ( ͡°͜ʖ͡°)
@gilotyniarz: do komentarza wyzej nalezy dodac ze kapitan nikogo nie uczy, w wiekszosci przypadkow, kapitan i pierwszy oficer maja takie same uprawnienia (w sensie licencje, type rating i tym podobne), z ta roznica ze przewaznie (chociaz to nie jest regula), kapitan ma wylatane wiecej godzin, a co za tym idzie wieksze doswiadczenie i lepsze umiejetnosci
Jako ciekawostkę dodam że przy pasach do lądowania montowane są specjalne światła które wskazują pilotowi czy znajduje się za wysoko, za nisko lub idealnie na ścieżce schodzenia samolotu, w pełni analogowe i niezawodne rozwiązanie ( ͡°͜ʖ͡°) Widać to na filmie :)
@Cyjanek_i_Szczescie: ehh... bardzo stary żart :) "retard retard retard", komputer przypomina pilotowi, żeby tuż przy przyziemieniu "opuźnił/zwolnił" przepustnicę do zera. Mimo, iż pilot i tak to wie, ze względów bezpieczeństwa komputer musi mu przypomnieć. Tak jest przy każdym lądowaniu.
Komentarze (75)
najstarsze
nie potrafią jeszcze same kołować do bramki, ponieważ jak na razie brak wystarczającej infrastruktury, ale plany już są :D
na upartego jedyne czynności, które musi zrobić pilot (w dużym uproszczeniu) to kołowanie do pasa, start, zaraz po starcie przejście na autopilota i wyłączenie go dopiero po wyhamowaniu na lotnisku docelowym i jak już wspomniałem kołowanie na miejsce postoju, więc praktycznie ~97% lotu może
Komentarz usunięty przez moderatora
Co to sztuczna inteligencja, to ja nie wiem...