Konie mechaniczne vs moment obrotowy
...czyli dlaczego Twój diesel dostaje na ulicy po d*pie mimo takiej cyfry nm... :) Angielski wymagany.
Fador z- #
- #
- #
- 319
...czyli dlaczego Twój diesel dostaje na ulicy po d*pie mimo takiej cyfry nm... :) Angielski wymagany.
Fador z
Komentarze (319)
najlepsze
Przyda się sporej ilości wykopków sądząc po komentarzach w motoryzacyjnych znaleziskach dotyczących diesli...
Dokładnie, moc najważniejsza, na moment ma wpływ nawet zużycie bieżnika czy rozmiar opony (profil) i felgi. No i skrzynia biegów, a moc jest jedynym obiektywnym wyznacznikiem mocy danej jednostki silnikowej.
2 silniki mają po 200KM i 400nm przy tych samych obrotach. jeden będzie wyraźnie szybszy od drugiego, bo zachowuje blisko maksymalny moment w całym użytecznym zakresie obrotów.
Większość benzyn osiąga slawetne 100kmh już na drugim biegu, więc mamy tylko dwa "kopnięcia".
W dodatku są one słabo odczuwalne z racji, powiedzmy liniowej charakterystyki rozłożenia momentu
W dieslu mamy do czynienia z sytuacją wręcz odwrotną.
Pełna moc silnika jest dostępna w bardzo wąskim przedziale obrotów, a to w połączeniu z krótkimi przełożeniami skrzyni biegów
Zupełne bzdury że większa moc to jedzie szybciej. To jest jakby pominąć wszystkie aspekty tego jak odbywa się nasza jazda.
A tak nie jest.
No chyba że mamy bezstopniową skrzynię biegów (np CVT).
Normalnie to samochód przyśpiesza i zwalnia i tutaj diesel ma przewagę bo ma lepszy moment przy niższych obrotach.
Moc maksymalna silnik (tak tak,
Który silnik będzie szybszy? 310 Nm czy 300 Nm? Teoretycznie ten pierwszy minimalnie.
Nic bardziej błędnego. Ten pierwszy to 1.9 TDI 116 KM, a ten drugi to 2.0 TSI 240 KM. TSI zawsze i wszędzie będzie szybszy od tego diesla.
Oczywiści porównując silniki benzynowe, o podobnym zakresie obrotów i podobnej mocy lepiej będzie
w 1.9 masz poczucie mocnego przyśpieszenia ale prędkość tak samo rośnie jak w wolnossącym 2.0 którego zakręci się powyżej 3k rpm.
wolnossącym trzeba umieć jeździć, tam 5k rpm nie jest niczym niezwykłym i nie trzeba się tego bać. nawet powyżej stówy się dobrze zbiera tylko trzeba wykorzystać 4 bieg który się zmienia przy 140, a nie przy 90km/h.
trzeba porównać o podonej masie i tej samej mocy czyli a4 b6 1.9 tdi 131km i 2.0 ALT 131km.
Problem się zaczyna przy większych prędkościach gdzie po prostu zaczyna brakować mu mocy.
Oczywiście powyżej opisałem tylko jeden aspekt jazdy dieslem. Diesel ma wiele wad, ale to temat na oddzielną dyskusję (
@antykler: Diesel lepiej przyspiesz pomimo że ma dłuższą skrzynię. Przecież lepiej przyspiesza auto z krótszymi przełożeniami.
Przełożenia wynikają z charakterystyki silnika. W dieslu masz większy moment, więc silnik "ciągnie" od samego dołu i nie trzeba redukować biegu żeby przyspieszyć.
A teraz wejdź tutaj zeby tylko to kliknąć.