O tym, jak zarządcy budynków biurowych w centrum Warszawy organizują miejsca dla dostawców.
Dostawczaki na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych, chodnikach oraz w każdym możliwym miejscu, gdzie obowiązuje zakaz zatrzymywania to w centrum Warszawy codzienność. Czy wina leży po stronie zarządców ogromnych przestrzeni biurowych, czy też lenistwa kierowców? Przez kilka miesięcy pracowałem jako dostawca artykułów spożywczych do biur w ścisłym centrum stolicy- głównie woda w dużych ilościach wymagająca transportu wózkiem. Tak to wygląda z perspektywy dostawcy.
Nazwa: Capital Park
Adres: Aleje Jerozolimskie 132
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 15+
Ocena: 6 (celujący)
Komentarz: Dużo miejsc z tyłu budynku dedykowanych tylko dla dostawców . Tak powinna być zaprojektowana strefa logistyczna - wzór do naśladowania.
Nazwa: Equator IV
Adres: Aleje Jerozolimskie 100
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 3-4
Ocena: 3 (dostateczny)
Komentarz: Miejsca dla dostaw z boku budynku na odcinku, który miał być chyba drogą dla rowerów i kawałkiem chodnika. Ochrona przegania samochody nie wykonujące dostaw. Miejsce zazwyczaj jest, ale chyba nie tak to powinno wyglądać.
Nazwa: Nimbus
Adres: Aleje Jerozolimskie 98
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 3-4 (0 przeznaczonych stricte dla dostaw)
Ocena: 2 (dopuszczający)
Komentarz: Przed głównym wejściem znajduje się zatoka, w której zmieszczą się 3-4 pojazdy. Prawo parkowania do 15min mają wszystkie pojazdy. Nie zauważyłem, aby ktoś zostawiał tam samochód na cały dzień, ale miejsca często są zajęte, bo w pełni legalnie parkują tam taksówki, ubery i zwykłe samochody osobowe.
Nazwa: Concept Tower
Adres: Grzybowska 87
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 0
Ocena: 1 (niedostateczny)
Komentarz: Żadnego miejsca dla dostaw, w okolicy legalnie bardzo ciężko zaparkować. Jedyne miejsce parkingowe z boku budynku, naprzeciw wejścia dla dostaw według ochroniarza zostało sprzedane. Na Street View stoi tam biały dostawczak, więc może coś się zmieniło, albo ochroniarz był źle poinformowany.
Nazwa: Millenium Plaza
Adres: Aleje Jerozolimskie 123A
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 0
Ocena: 1 (niedostateczny)
Komentarz: Dziwne miejsce. Jest zatoczka przed budynkiem i zakaz zatrzymywania z groźbą odholowania. To po co ta zatoczka? Generalnie dostawy parkują albo w tej zatoczce, albo niestety na buspasie. W bezpośredniej okolicy prawie nie ma legalnych miejsc parkingowych, nie mówiąc już o wolnych.
Nazwa: Budynek wojskowy przy Al Jerozolimskich 97
Adres: Aleje Jerozolimskie 97
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 0
Ocena: 1 (niedostateczny)
Komentarz: Jest brama, za bramą pusty plac, ale wjechać nie można. Taki przykład daje instytucja rządowa. Od czasu do czasu znajdą się wolne miejsca wzdłuż Al. Jerozolimskich, gdy ich nie ma to dostawcy parkują przyklejając się do parkometru na wprost bramy, albo na buspasie. Alternatywą , z której korzystałem jest parkowanie przy Nowogrodzkiej, gdzie wolne miejsca zawsze się znajdą, ale wiąże się to z odległością 150m-200m do wejścia.
Nazwa: Marriott / Centrum LIM
Adres: Aleje Jerozolimskie 65/79
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 8-10
Ocena: 4 (dobry)
Komentarz: Miejsca zlokalizowane obok budynku od strony Nowogrodzkiej. Czasami jest problem z dostępnością, gdyż jest ich zwyczajnie za mało dla tak dużego budynku.
Nazwa: Oxford Tower
Adres: Chałubińskiego 8
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 5-6
Ocena: 5 (bardzo dobry)
Komentarz: Część garażu podziemnego wydzielona dla dostaw, nazwana rampą. Mimo to połowa miejsc jest prywatna. Nie wpływa to jakoś znacznie na dostępność, bo zawsze jakieś miejsce się znajdzie.
Nazwa: Park Avenue
Adres: Wspólna 70
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 0
Ocena: 1 (niedostateczny)
Komentarz: Praktycznie nowy budynek i żadnego miejsca dla dostaw. Dostawcy parkują na ulicy, w bramie placu zabaw, lub na czasami dostępnych miejscach parkingowych. Miejsce jest szczególnie niewdzięczne, bo gdy nie znajdziemy wolnego miejsca trzeba objechać pół zakorkowanego Śródmieścia, aby tu wrócić.
Nazwa: Złote Tarasy
Adres: Złota 59
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 20+
Ocena: 5 (bardzo dobry)
Komentarz: Bardzo duża strefa dostaw dla centrum handlowego i części biurowej zlokalizowana w garażu podziemnym. W zasadzie nie ma się do czego przyczepić, ale organizację ruchu i miejsc parkingowych można poprawić, bo wiele wolnej przestrzeni jest niewykorzystane.
Nazwa: Złota 44
Adres: Złota 44
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 1 (+ 2-3 dla samochodów poniżej 2m)
Ocena: 3 (dostateczny)
Komentarz: Miejsca w garażu podziemnym z wjazdem od ulicy Siennej. Pomimo, że nie ma tam dużo dostaw to jednak jedno wysokie i kilka miejsc z ograniczeniem do 2m dla 50 piętrowego budynku to niezbyt dużo i czasami niewystarczająco. O pomstę do nieba woła system kontroli dostępu. Domofon do garażu podziemnego zazwyczaj nie działa, a potem dostawcy z pojedynczymi dostawami nie dostają karty dostępu.
Nazwa: Warsaw Towers
Adres: Sienna 39
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 0
Ocena: 1 (niedostateczny)
Komentarz: Żadnego miejsca dla dostaw i tak naprawdę żadnej alternatywy, bo okoliczne miejsca parkingowe zazwyczaj są zastawione przez cały dzień. Skutkuje to blokowaniem części jezdni i parkowaniem na zakazach na tyłach hotelu Intercontinental.
Nazwa: Rondo 1
Adres: Rondo ONZ 1
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 6
Ocena: 3 (dostateczny)
Komentarz: Miejsca w garażu podziemnym przeznaczone tylko dla dostaw. Niestety jest ich zbyt mało, przez co często jest kolejka skutkująca postojem w oczekiwaniu na wjazd na i tak wąskiej ulicy Pańskiej.
Nazwa: Spektrum Tower
Adres: Twarda 18
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 0
Ocena: 1 (niedostateczny)
Komentarz: Brak miejsc dla dostawców i tak naprawdę brak możliwości legalnego parkingu, bo wszystkie miejsca wzdłuż Twardej zazwyczaj są zastawione. Dostawy parkują w uliczce po wschodniej stronie budynku, na której widnieje zakaz zatrzymywania z tabliczką informującą o odholowaniu.
Nazwa: Cosmopolitan
Adres: Twarda 4
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 2
Ocena: 3 (dostateczny)
Komentarz: Dwa miejsca w garażu podziemnym dla tak wysokiego budynku to nie dużo, ale zazwyczaj są wolne, bo dostawcy wolą (lub nie wiedzą o miejscach w garażu) parkować na szerokiej w tym miejscu ulicy.
Nazwa: Q22
Adres: al. Jana Pawła II 22
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 8-10
Ocena: 5 (bardzo dobry)
Komentarz: Miejsca za budynkiem, zazwyczaj kilka wolnych. Maksymalne wykorzystanie niewielkiej przestrzeni.
Nazwa: Centrum Królewska
Adres: Marszałkowska 142
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: 0
Ocena: 1 (niedostateczny)
Komentarz: Jeżeli miejsca wzdłuż Marszałkowskiej są zajęte to jedyną sensowną alternatywą jest przystanek autobusowy przy Królewskiej. Zarządca nie przewidział miejsc dla dostaw.
Nazwa: Centrum Praskie Koneser
Adres: Plac Konesera
Link: https://www.google.pl/maps/@52...
Liczba miejsc dla dostawców: nieograniczona
Ocena: 6 (celujący)
Komentarz: Ogromny parking podziemny z dostępem do części handlowej i biurowej. Liczba miejsc tak naprawdę nieograniczona, a parkowanie za darmo przez pierwszą godzinę.
Na tym zakończę tą przydługą listę. Jeśli chodzi o miejsca na wschód od Marszałkowskiej to zazwyczaj nie przewidują przestrzeni dla dostaw ( ale są też takie, gdzie jest możliwy wjazd na podwórze, plac za budynkiem itp.). W sumie trudno się temu dziwić, bo w przeciwieństwie do powyższych budynków to historyczne centrum miasta i zarządcy budynku nie bardzo mają możliwość zorganizowania takiej strefy. W tym przypadku wina bardziej leży po stronie miasta.
Podsumowując, w wielu przypadkach zaparkowane dostawczaki , w miejscach gdzie parkować nie można albo się nie powinno to konieczność dostawców spowodowana nieudolnością lub chciwością zarządzających budynkiem. Czasami to zwykłe lenistwo/pośpiech kierowców, bo „po co będę zjeżdżał do garażu podziemnego, jak równie dobrze mogę zastawić chodnik albo buspas i zaoszczędzę półtorej minuty”.
Powyższy tekst oparty jest o moje osobiste doświadczenia. W niektórych przypadkach informacje mogą być już nieaktualne lub mogłem zostać wprowadzony w błąd przez obsługę budynku.
Komentarze (11)
najlepsze
- #!$%@? panie gdzie ja mam się zatrzymać?
a on mówi
- tutaj zablokuj pan drogę
wtedy Ty mówisz mu
- ok ale jak przyjdzie #!$%@? kark żeby mi #!$%@?ć to pan z nim gada.
I wtedy okażę się jak bardzo potrzebuje tej dostawy i zapewne