Polecam świetną darmową książkę „Wirtualne modelarstwo”. Książka ta, udostępniona wszystkim (na zasadach Creative Commons). Uczy czytelnika "od zera", jak za pomocą Blendera, GIMPa i Inkscape zbudować dokładny model samolotu. http://samoloty3d.pl/wm-000_p.xml
@adriankoz86: jak najbardziej, narzędzia do modelowania ma na bardzo wysokim poziomie + świetny moduł sculptingu, w wersji 2.8 został bardzo poprawiony interfejs użytkownika, teraz nie trzeba się doktoryzować z klawiszologii żeby użyć podstawowych funkcji.
Jako stary wyjadacz 3DS Max, muszę przyznać, że Blende 2.80 robi wrażenie. Z czasów, kiedy Blender był tylko pośmiewiskiem w branży, stał się całkiem konkurencyjnym softem. Branża jest dość hermetyczna i trudno przestawić pipeline produkcyjne na nowy soft, ale dla początkujących firm, które nie potrzebują maksymalnej jakości, to świetny program.
@St_Atheist: Oczywiście, że istnieje V-ray do blendera. https://www.chaosgroup.com/vray/blender A reszta pluginów to kwestia wyboru. Lepsze - gorsze. Dla jednego lepszy Fume dla innego lepszy inny plugin. Nie istnieje jeden jedyny najlepszy.
a dlaczego akurat Vray? co ma takiego, z czym cycles sobie nie poradzi? pytam serio. Co do symulacji cząsteczkowych to jest np FlipFluids, a blender jest teraz tak popularny, że na pewno powstanie wiele zaawansowanych dodatków tego typu (i nie tylko).
Dla mnie Blender przed wersją 2.8 był totalną, nieintuicyjną porażką, gdzie tylko masochista mógł się odnaleźć w tym interfejsie.Ale obecnie to całkiem spoko program, gdzie naprawdę po kilku podejściach można sobie pozwolić na owocne efekty. Zauważyłem, że w końcu wiele projektów opensource wreszcie zaczyna doganiać ich płatne odpowiedniki, od wymienionego blendera po dystrybucje linuksa. To co 10 lat temu totalnie się nie nadawało do użytku dzisiaj jest często o wiele lepszym substytutem.
W wersji 2.8 wreszcie poprawili interfejs, teraz przypomina on bardziej popularne programy, dzięki bardzo łatwo jest usiąść pierwszy raz do programu i odnaleźć się od razu z podstawami.
Co prawda robię w nim proste rzeczy, ale dla tego mojego użycia jest idealny - ma ficzery, bardzo dużo tutoriali, jest szybki i intuicyjny.
Gdyby ktoś chciał i był z Bydgoszczy lub okolic, to w poniedziałki spotykamy się, aby razem poblenderować i pogadać. Następne spotkanie 12.08.2019 o 17:30. Więcej info tutaj
O, to ja szybciutkie pytanie do kolegów z branży. Chciałbym zmienić pracę ze studio telewizyjnego na game studio. Pracę z kamerami mam opanowaną, z programami do edycji i montażu też. W co najlepiej teraz "przejść", żeby mi najbardziej podpasowało połączenie starego zawodu z nowym? Jakiś Cinematic Designer czy inne stanowisko? Już powoli coś tam próbuję w Maya robić.
@yeloneck: To chyba się nie zrozumieliśmy - przecież do tworzenia animacji itd. używa się w studio kamer, które przenoszą do programu ruchy. Cut scenki też są robione pod kątem filmowym, więc trzeba wiedzieć kiedy dać zbliżenie na twarz postaci, a kiedy można pokazać ogół czy tło. I własnie o takie stanowisko mi chodzi, nie o tworzenie gier samo w sobie, bo do modelowania postaci to nawet nie startuję ( ͡°
@Peter_Mountain: Skoro chcesz się bawić kamerami i tworzyć coś to silniki gier. Najpopularniejsze Unity3D i Unreal Engine. Jak animacje to Motionbuilder / Maya / Blender. Chyba z twoimi umiejętnościami najszybciej wskoczyłbyś na krzesełko przy cinematic'ach lub motion capture.
2 sprawa, nie ważne jakiego programu czy silnika będziesz się uczyć na początku. Przejście miedzy nimi jest proste, gdyż większość podstawowych rzeczy są bardzo podobne w każdym programie.
Komentarze (203)
najlepsze
2 dni pracy zajęło mi przestawienie i przyzwyczajenie się do odświeżonego interfejsu.. nie narzekaj
Jak wybierzesz blendera to nie zmienisz go, trust me, szybkość modelowania jest najwyższa na rynku ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@lewakteofil: powiedz to Techlandowi, gdzie polowa ludzi z 3D w nim pracuje w blenderze ¯\_(ツ)_/¯
a dlaczego akurat Vray? co ma takiego, z czym cycles sobie nie poradzi? pytam serio.
Co do symulacji cząsteczkowych to jest np FlipFluids, a blender jest teraz tak popularny, że na pewno powstanie wiele zaawansowanych dodatków tego typu (i nie tylko).
Co prawda robię w nim proste rzeczy, ale dla tego mojego użycia jest idealny - ma ficzery, bardzo dużo tutoriali, jest szybki i intuicyjny.
W końcu poszło rozum do glowy.
2 sprawa, nie ważne jakiego programu czy silnika będziesz się uczyć na początku. Przejście miedzy nimi jest proste, gdyż większość podstawowych rzeczy są bardzo podobne w każdym programie.