Prawo odstąpienia od zawartej przez internet umowy przysługuje tylko raz — więc nie przysługuje przy jej automatycznym przedłużeniu (wyrok TSUE)
Konsument (a w Polsce także skonsumeryzowany przedsiębiorca) ma prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy, to oczywista oczywistość. Jak jednak traktować umowę, która zakłada pewien okres bezpłatny, po którym klient wchodzi w płatny abonament? Czy jest to nowa, odrębna umowa, a więc klientowi znów przysługuje możliwość odstąpienia o niej? Czy jednak przy automatycznym, wcześniej uzgodnionym, przedłużeniu umowy prawo odstąpienia nie przysługuje?
wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 5 października 2023 r. w/s Sofatutor (C-565/22)Wykonanie przysługującego konsumentowi prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość jest gwarantowane mu tylko raz w odniesieniu do umowy o świadczenie usług przewidującej bezpłatny okres próbny dla tego konsumenta, po którym następuje — w braku rozwiązania przez niego tej umowy lub odstąpienia od niej w owym okresie — okres odpłatny, podlegający w braku rozwiązania wspomnianej umowy automatycznemu przedłużeniu na czas określony, pod warunkiem, że przy zawieraniu wspomnianej umowy konsument zostaje poinformowany przez przedsiębiorcę w sposób jasny, zrozumiały i dokładny, że po upływie tego bezpłatnego okresu próbnego owo świadczenie usług stanie się odpłatne. https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=278247&pageIndex=0&doclang=PL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=3603856
Źródło https://czasopismo.legeartis.org/2023/10/prawo-odstapienia-umowy-automatycznym-przedluzeniu-abonamentu-wyrok-tsue/