Wpis z mikrobloga

Posłowie klubu Kukiz'15 upublicznili dzisiaj "przygotowany społecznie, za darmo" pisemny raport o niegospodarności rządu PO-PSL. Zajrzałem do niego celowo i znalazłem pokaz wierutnych bzdur, ale trudno się dziwić, skoro Centrum Grabskiego to w większości ludzie po UJ, a na konferencji w sejmie wypowiadał się znany dla kolei, poseł Adam "Okultyzm" Andruszkiewicz z Ruchu Narodowego. #4konserwy #kolej #bekaznarodowcow #neuropa #pociagi #pesa #pociagiboners #polityka #kukiz

Moja poniższa wypowiedź TL;DR, dlatego w skrócie - Obsmarowano zakup Pendolino wierutnymi bzdurami, które wielokrotnie były sprostowane w internecie przez osoby mające bezpośrednią styczność z transportem kolejowym. Nie rozumiem, jak można nadal brnąć w kłamstwa.

Raport o rządach PO-PSL w formie .pdf

Jeśli dla kogoś zakup nowoczesnych, eksploatowanych do granic wytrzymałości i niemal bezawaryjnych (95,75% dostępności) pojazdów szynowych, to "przykład niegospodarności", to czym jest zakup pojazdów Pesa Dart, które są najbardziej awaryjnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi we flocie PKP IC (88,15% dostępności przy znacznie mniejszym zakresie eksploatacji niż Pendolino)? Zawsze mi się wydawało, że sprawność techniczna powinna być podstawą przy dokonywaniu analiz, a nie koszt pojazdu. Czy naprawdę żyjemy w jakiejś Rumunii, że nie stać nas na po prostu lepszy tabor? Nie no, przesadziłem - nawet w Rumunii mają EZT lepszy jakościowo od Dartów Pesy, jeszcze własnej produkcji, więc nie ma o czym mówić.

z uwagi na stan infrastruktury torowej, nie są w stanie pojechać na trasie z Krakowa do Warszawy, czy też z Katowic do Gdańska znacząco szybciej, niż dotychczas jeżdżące ekspresy.


Infrastruktura kolejowa na większości tras Pendolino jest dostosowana do nawet 300 km/h (szczególnie na Centralnej Magistrali Kolejowej), a jedynym problemem blokującym rozwinięcie takiej prędkości to napięcie w sieci trakcyjnej, które wynosi 3kV DC. Napięcie 3kV DC nie pozwala ze względów bezpieczeństwa oraz wytrzymałościowych podstacji elektrycznych, eksploatować pojazdów Pendolino ze stałą prędkością powyżej 230 km/h. Już pomijam fakt, że Pendolino to dzisiaj jedyne pojazdy szynowe w Polsce, które w stałej eksploatacji osiągają te 200 km/h, czego żaden pociąg wcześniej nigdy w Polsce nie osiągnął w stałej eksploatacji (w 2022 roku osiągną docelowe 230 km/h, zaraz po zmianie systemu ETCS z L1 na L2).

stworzyły nową markę pociągów "Premium" z odpowiednio droższymi biletami. Równocześnie zlikwidowano tanie i popularne połączeni z Krakowa do Warszawy pociągiem "Matejko"


O ludzie, nie "Premium", tylko EIP. Po drugie, ja za Pendolino nigdy nie zapłaciłem więcej niż 49 złotych w jedną stronę, co w porównaniu do ceny pociągów dużych prędkości w Europie, jest najniższą ceną za przejazd takim pociągiem na dystansie ponad 300 kilometrów.

Pociąg interREGIO "Matejko" spółki Przewozy Regionalne został zlikwidowany z własnej inicjatywy Przewozów Regionalnych, w związku z problemami finansowymi oraz taborowymi. Nie wiem czy ktoś chciałby od grudnia 2014 podróżować starym EN57 na odcinku Warszawa - Kraków. Szczerze wątpię, no ale insynuacja z Pendolino rzucona piękna - szkoda tylko, że nietrafna.

Zamiast zainwestować w zakup tańszych i tylko niewiele wolniejszych pociągów produkowanych przez polskich producentów takich, jak Pesa czy Newag


Tego zapisu nie mogło zabraknąć w "narodowskim" dokumencie. #narodowypesjanizm #narodowynewagizm ( ͡° ͜ʖ ͡°) Z pewnością, ani Newag, ani tym bardziej propagandowa Pesa, nie są w stanie stworzyć tańszych pociągów w kategorii Pendolino, a różnica pomiędzy maksymalną 160 km/h, a 250 km/h nie jest niewielka. Ktoś w tym całym Centrum Grabskiego potrafi liczyć?

Poza tym, koleje w Niemczech szybko zrezygnowały z zakupu pojazdów Pesa Link, które okazały się na tyle zagrażające bezpieczeństwu pasażerów w Niemczech, że do dzisiaj nie zostały dopuszczone do ruchu na terenie Niemiec. We Włoszech natomiast prowadzone jest dochodzenie w sprawie korupcji, jaka najprawdopodobniej dotyczy zakupu kilkunastu pojazdów Pesa Atribo, które przy okazji - są równie awaryjne we Włoszech, jak i w Polsce.

Zamiast rozwijać transport kolejowy w sposób zrównoważony, biorąc przykład ze znakomicie funkcjonujących sieci

kolejowych w Niemczech

Kolej Niemiecka w ostatnich latach drastycznie tnie koszty, głównie ze względu na wielkie straty związane z niewłaściwą działalnością. Mówiąc krótko - ta "znakomita" sieć upada. Doprawdy, jest się na czym opierać.

zbudowano Centralną Magistralę Kolejową - jak dotąd jedyny szlak kolejowy w Polsce łączący Śląsk i Małopolskę z Warszawą


Jest jeszcze kilka linii poza CMK, które łączą Śląsk i Małopolskę z Warszawą, ale oczywiście autorzy tego dokumentu mieli wcześniej problem z matematyką, to korzystanie z mapy dostępnej w internecie też najwyraźniej należy do trudnych zadań.

Później są jakieś pierdoły o informacji nadawanej przez pokładowy radiowęzeł (w jakim celu?), o torach, których nie zdążyliśmy jeszcze wyremontować (sprostowałem tę bzdurę wyżej) oraz przedstawianie, że przewoźnik podniósł ceny biletów (tak, 49 złotych to naprawdę horrendalna cena, gdy jeszcze 10 lat temu ekspres na tej trasie kosztował normalnie 100-150 zł).
  • 42
@Majk_: Szczerze powiedziawszy, skupiłem się tylko na kwestii Pendolino, bo to temat, którym się dość intensywnie zajmuję, więc tylko okiem na resztę rzuciłem i w sumie bardzo dobrze, bo jak zaczęła się litania do inwestycji transportowych, to stwierdziłem, że nie mam czasu tego przeglądać i sprawdzać, czy cokolwiek jest tam prawidłowo bez przekłamań przedstawione, a myślę, że jest, patrząc na to, jak się minięto z prawdą przy tym jednym punkcie.
@MarkG: ED 74 (stojące w krzajach), ELFy, DARTy, lokomotywy GAMMA są tak awaryjne i nieergonomiczne, że są nazywane przez maszynistów PESA Żart. Spółki kolejowe wydały na wszystkie te wynalazki ponad 2 mld PLN, a tymczasem tabor jest tak nowoczesny, że ciągle się psuje. Tak wygląda "psuedo" patriotym gospodarczy. Płacisz wyższą cenę za niższą jakość, a wszystko to uderza w efektywność gospodarki.
@Xianist: a jest najlepsze jest to że mikol maszynista PICu jeźdżący EP07 wkręcał mi że Dartolino to solidny sprzęt. Nie musiałem daleko w internet się zagłębiać żeby go wyruchać argumentami dotyczących Darta, Gamy i innych 'cudów' z bydgoskiej montowni.
@MarkG: taguj #60groszyzawpis ... Pendolino jezdza z taka predkoscia jak inne pociagi nie znam fachowca ktory by zachwalal ten zakup (siedze troche w tym i kilku znam), potrzebujemy modernizacji linii kolejowych, nie pociagow na lewych przetargach. Dalej wpisu nie czytalem, nie ma lepszego przykladu na lewy przetarg niz pendolino i skoro ktos na wstepie tl:dra sie osmiesza to nie warto dalej czytac.
@YodaMonster: Najwyraźniej znasz lewych fachowców, bo jeśli ktoś twierdzi, że Pendolino jeździ maksymalnie 160 km/h, to nigdy nawet się nad tym tematem nie pochylił na poważnie i jego wiedza ogranicza się jedynie do pojękiwania w ramach ideologii #narodowypesjanizm

A to, że potrzebujemy modernizacji linii kolejowych, to swoją drogą, z tym że tego typu inwestycje są od kilku lat już realizowane (choć nie wszystkie właściwe i we właściwym stopniu).

Poza tym, używaj
@MarkG: Na naszych torach jezdzi maksymalnie 160, stare pociagi jezdzilyby wiecej na lepszych torach. Nie znam lewych fachowcow, po prostu obok fachowca nawet nie stales, placa to bronisz jawnej glupoty lub przekretu.
@MarkG:
"Instytut Techniki Cieplnej chlubi się efektami najważniejszej z jego prac badawczych - uległ bardzo znacznemu zwiększeniu współczynnik wykorzystania paliwa; dzięki temu do planu perspektywicznego można było wstawić mniejsze cyfry dotyczące przyszłego zapotrzebowania i wydobycia ropy i węgla - TO ZNACZY ŻE SZKODZILI, zaniżając cyfry bilansu paliwowego! - W planie rozwoju transportu przewidziano zaopatrzenie wszystkich wagonów w urządzenia do sprzęgania automatycznego - A WIĘC SZKODNICTWO! zamrożenie kapitału! (Bo przecież sprzęganie automatyczne
@MarkG:

których nie zdążyliśmy jeszcze wyremontować (sprostowałem tę bzdurę wyżej)...

Gdzie ją sprostowałeś? Czas przejazdu Pendolino w stosunku do innych pośpiesznych jest niewiele lepszy. To że na CMK da się szybciej pojechać niewiele oznacza bo jest to mały odcinek wszystkich tras w Polsce.

(w 2022 roku osiągną docelowe 230 km/h, zaraz po zmianie systemu ETCS z L1 na L2)....

No to w 2022 - nie teraz
@MarkG: jak kupić bilet na pendolino za 49 zł? Nigdy poniżej 100 zł nie udało mi się znaleźć (Warszawa-Wrocław i Warszawa-Katowice).
Zajrzałem do niego celowo i znalazłem pokaz wierutnych bzdur


@MarkG:
1) Będę wdzięczny za podanie wszystkich bzdur, w treści zafiksowałeś się nt. jednej
2) Jeśli chodzi o Pendolino, niegospodarności nie definiuje się poprzez subiektywne odczucia, tylko np. przez rentowność. O takiej tutaj nic nie wspominasz. Pendolino podobno już jest rentowne, ile w tym prawdy, nie wiem, za wcześnie by oceniać tak długoterminową inwestycję.

Nie chcę się odnosić do całości wpisu, ale