Wpis z mikrobloga

Teraz jesień... pewnie wielu z was siedzi w domach i ma więcej czasu... a to doskonały czas na pobawienie się w GameDev :)

Sam jakoś zaczynałem we wrześniu kilka lat temu. No nic... postanowiłem stworzyć wielki poradnik twórcy gier.
Będą to linki i doświadczenia zgromadzone na przełomie tych kilku lat.

Choć ja jak zaczynałem to Unity dopiero raczkowało... więc się ludzie spotykali na forum: http://warsztat.gd/
I wrzucali swoje silniki, albo szukali ludzi do swojego projektu gry MMoRpg.

Jeszcze była ta druga strona http://www.gmclan.org/
I to chyba był jedyny taki bardziej znany silnik używany przez początkujących.

I możecie mówić co chcecie, ale ci wszyscy co 6-10 lat temu zaczynali obecnie pracują w branży. Tworzą większe produkcje, mniejsze. Kilku przy wiedźminie pracuje, kilku w Ameryce siedzi. Inni poszli w mobilki... ale wracając do tematu :D

Ciężko tworzyć gry nie umiejąc programować. Dlatego na początek polecam odpuścić Unity. Serio. Nauczycie się chociaż podstawowej Javy. Albo C++. Ogarnijcie chociaż zasady Obiektowego Programowania. Już tam mniejsza na początku wzorce projektowe, bo wam to nie będzie potrzebne jak zaczynacie, ale nauczycie się chociaż pętel, klas, metod, zmiennych, switchów i ogólnie podstaw podstaw. Stwórzcie chociaż tego Snake, czy Kółko i Krzyżyk zanim odpalicie Unity.

Unity na początku da wam plaskacza. Bo jednak interfejs jest ogromny. To trochę jak odpalenie na początku Photoshopa ;)

Ale z pomocą przychodzą tutoriale na YT.
Polecam https://www.youtube.com/user/Brackeys/videos

Jak nie wiesz od czego zacząć to polecam 2D: https://www.youtube.com/watch?v=UbPiCgCkHTE
A potem coś trudniejszego: https://www.youtube.com/watch?v=d3HEFiDFApI

W sumie to i to 2D, ale w drugim jest to samo, ale w 3D.

Pewnie dzisiaj są lepsze tutoriale, ale tak dawno nie oglądałem żadnych filmików dotyczących Unity, że nie wiem co tam za nowi ludzie na YT siedzą.

Jeżeli umiesz programować i czytać dokumentację, znasz interfejs Unity to czas zabrać się za dokumentację Unity.
https://docs.unity3d.com/Manual/index.html

Polecam chociaż przejrzeć i zobaczyć co właściwie jesteście w stanie zrobić z silnikiem Unity :)

Czegoś nie wiesz? Google it!
A jak nie ma w google (co jest mało prawdopodobne) to zadajesz pytanie na: http://answers.unity3d.com/

Chyba nie muszę mówić, że nie ma sensu zabierać się za gamedev bez znajomości języka angielskiego? ;)

Dobra. Umiesz coś tam programować. Postać się porusza, skacze, kolizja z obiektami i fizyka jest...
Czas na grafikę.

Darmowe assety od świetnego kolesia do dowolnego użytku:
http://kenney.nl/assets

Jak to za mało to polecam asset store:
https://www.assetstore.unity3d.com/en/

A jak to jeszcze za mało to:
http://opengameart.org/

Chyba, że sam postanowisz sobie wszystko rysować :) Co jest... świetnym pomysłem. Bardzo czasochłonnym. Ale jednak na dłuższą metę bardziej opłacalne :D

Grafika jest... skąd brać inspiracje do tworzenia gier?

https://de.pinterest.com/
http://www.deviantart.com/browse/all/
https://forums.tigsource.com/
https://twitter.com/search?q=%23gamedev&src=typd
http://www.screenshotsaturday.com/

No spoko. Inspiracja jest, grafika jest, programować umiesz.

Ale jeszcze Muzyka!
To linki:
https://www.reddit.com/r/gamedev/comments/3b2hym/16_great_websites_featuring_free_game_sounds_for/
https://www.reddit.com/r/gamedev/comments/2ynqyo/10gb_of_highquality_game_audio_free_download/

Zawsze możesz spróbować sam nagrywać muzykę. Mikrofon w dłoń, Reaper, czy Fruity Loops i jedziesz :)

Jakaś tam podstawa jest. Ale zabrakło najważniejszego. I najtrudniejszego. Coś nad czym się głowią wszystkie firmy tworzące gry. Rzecz bez której sama nazwa "gra" nie miałaby znaczenia.

GAME DESIGN.
I na ten temat napisano naprawdę duże ilości tekstu. Gdybyście wy zobaczyli jak grube dokumentacje odnośnie historii, mechaniki, działania krok po kroku i wpływu na gracza posiadają firmy tworzące gry :D
Szczególnie te duże tytuły AAA.
I nie bez powodu czasem schodzi nad produkcją gry kilka lat ;)

A więc zaczynamy od YouTube:
https://www.youtube.com/user/McBacon1337/
https://www.youtube.com/user/ExtraCreditz
https://www.youtube.com/watch?v=c_0sjTBzCW0
https://www.youtube.com/watch?v=daW7-rhgSwg

I to by było tyle ciekawych treści... bo reszta jest w książkach.
http://www.gamedesigning.org/game-design-books/

I to jest naprawdę ciekawe. Bo większość myśląc "gry" myśli o produkcjach na telefony i komputery.
A dobry gamedesign leży w naszej naturze. W czasach starożytnych. Gra w szachy, warcaby, gra w kości.
Nawet chińczyk. To są gry z doskonałym designem. Łatwe zasady. I od groma radości z gry. Możliwość gry wieloosobowej. Polecam zobaczyć zasady gier w karty, Tryktraka zobaczyć na przykład. Zagrać w kilka gier planszowych. Monopoly, czy innego rodzaju produkcje planszowe.

Do poczytania każdego dnia:
http://www.gamasutra.com/

Inne rzeczy:
http://gameprogrammingpatterns.com/
http://www.gamesmakingnoob.com/

Szkoda, że tagi nie działają, bo już robiłem kiedyś podobne listy z linkami :)
http://www.wykop.pl/wpis/19022997/zbior-ciekawych-linkow-i-kanalow-dotyczacych-gamed/

Google tylko to znalazło... no nic. Może kiedyś znów wrzucę taką kompilację :D

Poza tym polecam siedzieć w społeczności twórców gier i mieć kontakt. To naprawdę się przydaje ;)
#gamedev #naukaprogramowania #gry #gamedesign
  • 4
I możecie mówić co chcecie, ale ci wszyscy co 6-10 lat temu zaczynali obecnie pracują w branży.

@Rezix:
Cholera z 5 lat temu pisałem 'mmo rpg' na inżynierkę a teraz robię ERPy zamiast robić gry. Robinie gier mimo że zapewne mniej dochodowe wciąż mnie jednak ciągnie, jakieś takie małe marzenie.