Wpis z mikrobloga

Dr Mikołaj Herbst z UW polemizuje z argumentacją MEN w sprawie likwidacji gimnazjów w liście do minister Anny Zalewskiej:

Niniejszy list kieruję do Pani w trybie konsultacji społecznych projektu ustawy „Prawo oświatowe”. Chcę się odnieść od głównej zmiany zaproponowanej w projekcie ustawy, a zatem do przywrócenia 8-letniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego przy jednoczesnym zlikwidowaniu gimnazjum, jako odrębnego etapu edukacyjnego. W uzasadnieniu projektu wymienia się kilka argumentów na rzecz takiego rozwiązania i przywołuje się artykuły naukowe mające przemawiać za reformą ustroju szkolnego. Czytelnik może odnieść wrażenie, że środowisko naukowe popiera proponowane zmiany, albo ma wpływ na ich kształt. Ani jedno, ani drugie nie jest prawdą. Co więcej, sposób wykorzystania wyników badań w uzasadnieniu projektu ustawy jest manipulacją, która godzi w wiarygodność Ministerstwa Edukacji Narodowej, zainteresowanych badaczy, a przede wszystkim w dobro interesariuszy planowanych przedsięwzięć.


więcej

BTW polecam całego bloga wiedzadlapolityki.wordpress.com

#polska #edukacja #szkola #polityka #dobrazmiana
  • 6
BTW polecam całego bloga


@GeorgeSorosVEVO: Polecam zapytać dowolnego nauczyciela w liceum ze stażem ponad 20 lat pracy, czy po wprowadzeniu gimnazjów, poziom uczniów którzy przychodzą do liceów spadł czy wzrósł.
@erbo: nauczyciel liceum ma wgląd w wycinek uczniów, który jest mocno niereprezentatywny. Uczniowie, z którymi styka się nauczyciel w liceum pochodzą najczęściej z jednego regionu i są na podobnym poziomie względem siebie.
Natomiast badania pokrywają "populację" uczniów całościowo i mówią, że średni poziom podstawowych kompetencji (np. czytanie ze zrozumieniem) w całej "populacji" wzrósł.
@GeorgeSorosVEVO: Nauczyciel w liceum ma porównanie uczniów z tego samego regionu, nawet z tych samych szkół, które wcześniej były podstawówkami, a zamieniono je na gimnazja.

A wnioski są bardzo podobne, w różnych regionach, spadek poziomu uczniów po gimnazjach, jest ogromny, mimo że przychodzą do liceum o rok starsi, niż po podstawówkach.
Powie ci po prawie każdy nauczyciel z liceum z odpowiednim stażem.
@erbo:

A wnioski są bardzo podobne, w różnych regionach, spadek poziomu uczniów po gimnazjach, jest ogromny, mimo że przychodzą do liceum o rok starsi, niż po podstawówkach.

Powie ci po prawie każdy nauczyciel z liceum z odpowiednim stażem.


1. [potrzebne źródło]
2. Badania > Opinie