Wpis z mikrobloga

W całej aferze #solgaz jakoś pominięto fakt że firma w sposób oczywisty łamie prawo.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym w swobodny sposób wskazuje jakich działań powinien wystrzegać się przedsiębiorca, a w tym katalogu znajduje się między innymi kryptoreklama (choć samo zjawisko powinno być kojarzone raczej z działalnością redakcyjną). W pierwszej kolejności należałoby jednak otworzyć ustawę z 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Art. 16 wzbogaca i precyzuje tę definicję:

1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: (…)
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Ustawa wyposaża przede wszystkim konkurujących przedsiębiorców w narzędzia walki z tym procederem ale chroni także konsumentów - w tym wypadku nabywców płyt @SOLGAZ którzy mogą czuć się oszukani. Art. 25 ust. 2 ustawy przewiduje nawet odpowiedzialność karną z tytułu nieoznaczonej reklamy w postaci kary aresztu lub grzywny. Zirytowany działaniami reklamowymi konsument może odwołać się do art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, działając czy to we własnym imieniu, czy przez RPO, rzecznika ubezpieczonych, rzecznika konsumentów czy inną organizację zajmującą się ochroną praw konsumentów.

Panie @jakub-biel - jeżeli to Pan wystawiał "komentarze" na ceneo, opineo i innych forach, to radziłbym je już zacząć szybko czyścić, bo to może zostać ocenione przez sąd jako wyraz dobrej woli z Pana strony.
  • 4