Wpis z mikrobloga

#bytom

Kiedy przeciętny Polak słyszy "Bytom" jedyne skojarzenia, jakie przychodzą do głowy to biedaszyby, zawalone kamienice i brzydota. Tymczasem historia Bytomia jest o wiele bardziej skomplikowana. Bytom był zdecydowanie najwspanialszym miastem Górnego Śląska, o czym można się przekonać przeglądać dawne pocztówki ukazujące wspaniałą architekturę czy bogate stroje mieszczan. Dzisiaj również możemy trochę tego zobaczyć, ale niestety pod warstwą kurzu i pyłu węglowego.

Po wojnie Bytom został bowiem skazany na zagładę. Pod miastem zalegały złoża wysokokalorycznego węgla, które polskie władze zdecydowały się wydobywać "na zawał", bez zabezpieczenia budynków na powierzchni. W rezultacie niektóre części Bytomia leżą dzisiaj kilkanaście metrów niżej, niż leżały kilkadziesiąt lat temu. Poddawane presji niestabilnego podłoża budynki zawalały się, zaś te, które się nie zawaliły są zaniedbane, bo nigdy nie było wiadomo, czy jest sens robić remont, skoro mogą się w każdej chwili zawalić. Dodatkowo miasto zostało drastycznie dotknięte przez transformację ustrojową i restrukturyzację górnictwa. Z ponad 60 tys. zatrudnionych w przemyśle ciężkim w 1989 roku dzisiaj pozostało około 5 tys. osób. Ogółem liczba miejsc pracy spadła z 70 tys. w 1995 roku do 28 tys. w 2015, zaś liczba miejsc pracy dla mężczyzn zmniejszyła się niemal czterokrotnie: z 42 tys. do 12 tys. Bytom jest dzisiaj jedynym powiatem w woj. śląskim, gdzie bezrobocie przekracza 10%. Znacznie spadła też liczba ludności. W 1991 roku miasto miało 232 tys. ludzi, dzisiaj ma ledwo 168 tys. (chociaż trzeba przyznać, że za część tego spadku odpowiada odłączenie się mającego ok. 18 tys. mieszkańców Radzionkowa). Doszło do tego, że w mieście wyburzono nawet kościół św. Józefa z tego prostego powodu, że z dzielnicy, której służył, nie ostał się żaden budynek prócz niego.

Mimo zniszczeń wojennych, wyburzeń i zawaleń, Bytom ciągle może pochwalić się ogromną liczbą przepięknych gmachów i kamienic. Wystarczy wspomnieć Pocztę Główną, neoromański kościół św. Jacka lub intrygujący kościół św. Barbary, wspaniały secesyjny budynek IV LO, zabytkowy cmentarz Mater Dolorosa, ekspresjonistyczną kamienicę Hansa Haus, a z zabytków przemysłowych monumentalną elektrociepłownię Szombierki. Bytom ma też najstarszą i najkrótszą linię tramwajową w Europie - mierzącą 1350 metrów linię nr 38, obsługiwaną przez zabytkowe jednowagonowe tramwaje z 1949 i 1951 roku.

Miasto ma też świetnie zachowany średniowieczny układ urbanistyczny oraz doskonale zaprojektowane dzielnice otaczające stare miasto (widoczne na zdjęciu). Zdjęcie z profilu Ulotne Chwile

#polskiemiasta #slask #polska #ciekawostki #gospodarka #architektura #podroze #podrozujzwykopem
szyy - #bytom 

Kiedy przeciętny Polak słyszy "Bytom" jedyne skojarzenia, jakie prz...

źródło: comment_t9oIEjqCEIavKxYXZmvBbkYWhtEdomuK.jpg

Pobierz
  • 81
@szyy: Mówiąc brzydko #!$%@? jak potłuczony. Pieniądze na kompleks sportowy (kompleks, nie sam stadion) miały pochodzić z pożyczki, nie ze środków przeznaczonych na rewitalizacje miasta. Ale jak widać nawet tego nie potrafi nasz wspaniały prezydent.
@szyy: niestety prawda jest taka ze Bytom to symbol polskiego złodziejstwa, bylejakości i niedbalstwa. Juz w latach 40' Hitler zabronił kopać pod Bytomiem bo miasto sie zaczęło walić. Jadąc w Bytomiu można zauważyć ze układ ulic i budynków jest swietnie zaplanowany, a w kierunku owdziejszej autostrady Reichsbahn prowadziły szerokie drogi przelotowe. Niestety miasto dostało sie w polskie ręce i tak oto teraz wyglada