Aktywne Wpisy
owocliczi +158
PODSUMOWANIE DNIA
Mieli uwalić Magicala, Magical okazał się niezniszczalny i zyskał w oczach wykopu pokonując ferrrariego nie wstając z obsranej kanapy, co jest fenomenem i każe zastanowić się, czy on faktycznie nie jest magical, czy po prostu jego oponenci to debile.
Kilka faktów:
- Nikola leży queen of the blik 100zł za mefedron
- Cios to spermiarz, lata za Nikolką, ogólnie strasznie #!$%@? typ którego Truman gasi pstryknięciem palca
- Cały wywiad
Mieli uwalić Magicala, Magical okazał się niezniszczalny i zyskał w oczach wykopu pokonując ferrrariego nie wstając z obsranej kanapy, co jest fenomenem i każe zastanowić się, czy on faktycznie nie jest magical, czy po prostu jego oponenci to debile.
Kilka faktów:
- Nikola leży queen of the blik 100zł za mefedron
- Cios to spermiarz, lata za Nikolką, ogólnie strasznie #!$%@? typ którego Truman gasi pstryknięciem palca
- Cały wywiad
Zawiera treści 18+
Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.
W maju 1919 r. Amerykańska Komisja Likwidacyjna (United States Liquidations Commision) złożyła propozycję dostawy do Polski stu samolotów typu SPAD XIII. Pomimo wizyty w amerykańskich bazach członków Polskiej Wojskowej Misji Zakupów w Paryżu do transakcji nie doszło. Jednakże jak podaje T. Goworek w lotnictwie polskim mogły służyć XIII-tki pochodzenia amerykańskiego. Dnia 18 stycznia 1920 r. na obradach w Ministerstwie Spraw Wojskowych opracowano plan zakupu czterdziestu SPAD'ów z zapasów rządu Francji. Komisja w składzie m.in. kpt. Jerzy Borejsza, Adam Haber-Włyński oraz przedstawiciel Głównego Urzędu Zaopatrywania Armii przy pomocy PWMZ w Paryżu pozyskała 40 samolotów głównie z wytwórni Marcay, Bernard i Keller oraz 20 zapasowych silników, cały sprzęt zakupiono za gotówkę. Pierwsze partie 18 maszyn złożonych w CWL oddano 14 września 1920 r. Samolotom nadano polskie numery typu "24" (np. 24.1). Cała pierwsza partia trafiła sześć dni później do stacjonującej na lotnisku Mokotowskim 19 Eskadry Myśliwskiej. Przezbrojona w nowe maszyny eskadra wyruszyła na do walki 25 września tegoż roku. Eskadra ta brała udział w działaniach na Froncie Litewsko - Białoruskim.
W trakcie wojny polsko - bolszewickiej 19 EM straciła trzy maszyny typu SPAD XIII C1. Samoloty nr 24.1 oraz 24.4 stracono dnia 25 września 1920 r., a samolot nr 24.7 30 września tegoż roku. Następna partia dwunastu maszyn zmontowana została do 16 listopada 1920 r. samoloty trafiły również do 19 EM, a po rozejmie w styczniu 1921 r. personel i samoloty włączono do 18 EM. Reszta samolotów (10 sztuk) dostała 7 EM. Jak podaje K. Chołoniewski oraz W. Bączkowski samoloty SPAD XIII służyły również w 10 i 15 EM. Pomimo opinii dobrego samolotu S XIII nie znalazł zbytniego uznania wśród polskich lotników. Uważany był za maszynę dość trudną w pilotażu, bardzo absorbująca pilota, a ponadto miał kiepską zwrotność. Od marca 1921 r. samoloty były na wyposażeniu tylko 18 EM stacjonującej w Dęblinie, a w połowie 1922 r. przeniesionej na lotnisko Mokotowskie gdzie utrzymały się do końca roku następnego. Później wyparte zostały przez samoloty "Balilla" polskiej produkcji. SPAD'y XIII wykorzystywano do roku 1927 również w szkołach lotniczych w Grudziądzu, Bydgoszczy i Ławicy.
#historia #ciekawostki #lotnictwo #samoloty #wojna #iwojnaswiatowa #iirp #wojsko #wojskopolskie #piloci