Wpis z mikrobloga

Protipy do #eu4:

1. Każda odblokowana idea daje ci 2% zniżki na technologię tego samego typu (adm/dip/mil) co idea.
2. Żeby zaznaczyć tylko statki, przytrzymaj ctrl i przeciągnij myszą.
3. Armie złożone z niepełnych (tj. liczących mniej niż 1000 żołnierzy) regimentów są mniej skuteczne w walce. Użyj przycisku "consolidate regiments", aby połączyć swoje regimenty.
3a. Przytrzymaj shift gdy wciskasz "consolidate regiments", aby pozostawić puste (tj. złożone z 0 żołnierzy) regimenty. Takie puste regimenty możesz oddzielić od głównej armii i wysłać w bezpieczne miejsce, aby się zregenerowały. To o 60% tańsze niż rekrutowanie nowych regimentów.
4. Tryb mapy "simple terrain" pozwala łatwo zorientować się, czy między dwiema prowincjami znajduje się rzeka.
5. Tryb mapy "fort level" pozwala lepiej zorientować się w strefach kontroli.
6. Jeśli chcesz zawrzeć pokój, który da ci dużo AE, zawrzyj go pod koniec grudnia. Dzięki temu państwa z 50-51 AE nie dołączą do koalicji.
7. Jeśli zwasalizujesz państwo, które walczy z innym jako obrońca, przyłączysz się do wojny jako obrońca i będziesz mógł wezwać sojuszników.
8. [Cossacs] Jeśli ustawisz swój stosunek (ang. attitude) do jakiegoś państwa na "threatened", to wrogowie tego państwa będą bardziej skłonni zawrzeć sojusz z tobą.
9. Wejdź w opcje i ustaw "No limits on idea groups". Dzięki temu będziesz mógł wybierać dowolnie dużo grup idei jednego typu (adm/dip/mil). Nie koliduje z achievementami. W ten sposób możesz zrobić Prusy z 6 grupami idei militarnych.
10. Zanim klikniesz w decyzję formującą Rzeczpospolitą (Commonwealth), daj Litwie 9 wrogich prowincji, najlepiej mocno rozwiniętych (Moskwa itp.). Dostaniesz darmowe core'y.
11. Jak podbijesz prowincję, zwykle jej autonomia jest ustawiona na 75%. Jeśli klikniesz na "increase autonomy", zmniejszysz niepokój o 10%, ale autonomia wzrośnie do 100%. Jest sposób, żeby to obejść:
a) Zrób core'a.
b) Dodaj prowincję do stanu (state). Autonomia powinna spaść do 50%.
c) Zwiększ autonomię przyciskiem, autonomia wróci do 75%.
d) Usuń prowincję ze stanu.
W ten sposób uzyskujesz -10% niepokoju bez realnego zwiększania autonomii.
12. [MoH] Jeśli grasz Mandżurią (Manchu), twoje kolonie w nowym świecie będą mogły tworzyć banery. Dzięki temu będa miały dużą przewagę nad koloniami innych państw.
13. Manufaktury (budynki) zwiększają nie tylko wartość produkcji w prowincji, ale też wartość handlu w węźle handlowym, który przekłada się na twoje zyski z handlu.
14. Koalicja może powstać tylko wtedy, gdy istnieją co najmniej 4 państwa spełniające wszystkie poniższe warunki:
- Mają co najmiej 50 AE przeciwko tobie.
- Nie mają z tobą rozejmu ani nie toczą wojny przeciw tobie.
- Mają ujemną opinię o tobie.
Odpowiednio wykorzystując te mechanizm można uniknąć powstania koalicji nawet mając całkiem sporo AE na koncie. Po więcej szczegółów zapraszam tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=awPNaMmM8Sw
15. Jeśli zaanektujesz państwo, przejmujesz jego nacje kolonialne. Dzięki temu możesz mieć więcej niż 1 nację kolonialną w danym regionie.
16. Jeśli właśnie zaanektowałeś dużego wasala, zrób przegląd swoich stanów (states). Być może warto usunąć kilka istniejących stanów, aby utworzyć nowe w lepiej rozwiniętych regionach twojego byłego wasala.
17. [MN] Siatka szpiegowska (spy network) skraca oblężenia i pozwala uzyskać tańsze technologie, jeśli kraj, w którym masz siatkę ma lepszy poziom technologii od ciebie.
18. F11 robi zrzut ekranu, F10 zrzut mapy świata.
19. [Cossacs] Kiedy żądasz many od stanu (estate), ilość many którą uzyskasz zależy od wpływów danego stanu. Z tego powodu często warto najpierw zwiększyć wpływy danego stanu, np. za pomocą interakcji "recruit advisor/general" (tylko ostrożnie, żeby nie przekroczyć 80%).
20. Jeśli chcesz zaatakować państwo, które ma same nadmorskie prowincje, możesz użyć swojej floty, aby uniemożliwić im wezwanie sojuszników na pomoc. Jak?
a) Ustaw swoje statki w ten sposób, aby wszystkie ich porty były pokryte.
b) Wypowiedz wojnę.
c) Jeśli dobrze ustawiłeś statki, będziesz miał 25% warscore'a za zablokowanie wszystkich portów.
d) AI nie wezwie sojuszników na pomoc, ponieważ nie możesz tego zrobić, gdy twój warscore wynosi -25% lub mniej.
21. Jeśli chcesz wypowiedzieć wojnę sojusznikowi swojego sojusznika, wypowiedz najpierw inną wojnę i wezwij sojusznika do pomocy.
22. Wojnę wypowiadaj 1. dnia miesiąca. Duża szansa, że twój wróg będzie miał niedofinansowaną armię lub opuszczone forty, które możesz zająć za darmo aż do końca miesiąca.
23. Na poziomach technologii wojskowej 7-15 wartość bojowa artylerii jest niewielka. Zbuduj jej tylko tyle, ile potrzebujesz do oblężeń. Na 16 poziomie artyleria dostaje niezłego kopa - od tego momentu najlepiej wypełnić cały tylny rząd artylerią.
24. Lolajny kler zwiększa o 2% siłę misjonarzy w kontrolowanych przez siebie prowincjach.
25. Klikając na ikony kupców i misjonarzy na górze ekranu możesz przechodzić między lokalizacjami tychże kupców/misjonarzy.
26. Anektujesz wasala? Zanim to zrobisz, sprzedaj mu kilka statków. Zarobisz kilka dukatów, a statki i tak do ciebie wrócą.
27. [Cossacs] Interakcja szlachty "grant generalship" pozwala łatwo zdobyć przyzwoitego generała na początku gry.
28. [Common sense + MoH] Chcesz zainwestować manę w rozwój prowincji? Włącz na chwilę edykt "Encourage Development", a potem od razu go wyłącz.

Źródło: r/eu4. Wybór i tłumaczenie własne.

#europauniversalis4 #kalkazreddita
InformacjaNieprawdziwaCCCLVIII - Protipy do #eu4:

1. Każda odblokowana idea daje c...

źródło: comment_lw8mjq6dHtNSbMjuWWxY5DTNentRkRtp.jpg

Pobierz
  • 22
tylko zwróć uwagę że 20 działa tylko jeżeli obrońca ma wyłącznie nadmorskie prowincje, więc nieczęsto się przydaje


@InformacjaNieprawdziwaCCCLVIII: Tak, ale do ustrzelenia jakiegoś (O/T)PMa się chyba nada.

W sumie to jedyny punkt którego nie znałem (w tej czy innej formie).

A punkt 9 to jak dla mnie gra na kodach. Jakby granie Prusami nie było ( ͡º ͜ʖ͡º)