Wpis z mikrobloga

Pobieżnie przeglądam porozumienie w kwestii 1. fazy negocjacji związanych z opuszczeniem przez UK Unii (https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/joint_report.pdf) i wygląda na to, że nasza strona odwaliła kawał dobrej roboty.

Interesująco wygląda następujący fragment:

49. The United Kingdom remains committed to protecting North-South cooperation and to its guarantee of avoiding a hard border. Any future arrangements must be compatible with these overarching requirements. The United Kingdom's intention is to achieve these objectives through the overall EU-UK relationship. Should this not be possible, the United Kingdom will propose specific solutions to address the unique circumstances of the island of Ireland. In the absence of agreed solutions, the United Kingdom will maintain full alignment with those rules of the Internal Market and the Customs Union which, now or in the future, support North-South cooperation, the allisland economy and the protection of the 1998 Agreement.

50. In the absence of agreed solutions, as set out in the previous paragraph, the United Kingdom will ensure that no new regulatory barriers develop between Northern Ireland and the rest of the United Kingdom, unless, consistent with the 1998 Agreement, the Northern Ireland Executive and Assembly agree that distinct arrangements are appropriate for Northern Ireland. In all circumstances, the United Kingdom will continue to ensure the same unfettered access for Northern Ireland's businesses to the whole of the United Kingdom internal market.

Czy dobrze rozumiem, że istnieje całkiem spora szansa, że EU zachowa znaczący wpływ na prawodawstwo i przyszłe umowy handlowe Zjednoczonego Królestwa z państwami trzecimi? Biorąc pod uwagę że znalezienie jakichkolwiek rozwiązań w kwestii Irlandii Północnej zadowalających wszystkie strony jest dość trudne, prawdopodobnie przejdziemy do części pogrubionej. Czyli Wlk. Brytania będzie musiała zaadoptować potencjalnie sporą część regulacji dot. wspólnego rynku/unii celnej bez żadnego wpływu na ich zawartość (włącznie z ich przyszłymi wersjami), początkowo na terenie NI, a potem całkowicie (art50, przy założeniu że DUP będzie tak jak dotąd mocno przeciwna barierom na morzu irlandzkim).

Teoretycznie pozwoliłoby nam to chociażby na torpedowanie ich przyszłych umów handlowych. Wyobraźmy sobie, że UK negocjuje z Chinami FTA w ramach której osłabione zostałyby regulacje dot. produktu A. My (EU) je zaostrzamy (lub tworzymy), wtedy NI musi je wprowadzić (unikanie bariery handlowej na granicy pomiędzy Irlandią a Irlandią Północną), art. 50 i voila: pozycja UK rozwiewa się niczym dym.

#brexit #eu #uk
  • Odpowiedz