Aktywne Wpisy
Mieszkam z żoną i dzieckiem na 75 m kw. (3 pokoje). W ciągu paru lat praktycznie wszyscy moi znajomi z dziećmi wynieśli się z tego osiedla. Jeden kupił dom 150 metrów, drugi i trzeci mieszkania po 100 metrów. Wszyscy zostawili sobie poprzednie mieszkania (65-75 metrów) na wynajem. Zaczynam miec wrażenie że mam najgorsze warunki mieszkaniowe z ludzi których znam. Ostatnio jedna osoba o moich 75 metrach powiedziała "mnie by było w takim
Buli98 +102
bakston chce się wykopkom przypodobać #famemma
W latach 1953-1990 wyprodukowano 130 000 sztuk użytkowego samochodu Praha V3S. Była to jedna z bardziej udanych konstrukcji przeznaczonych do ciężkiej pracy z bloku wschodniego, inspirowana radzieckim ZISem i amerykańskim Studebakerem US6.
Serce Pragi to chłodzony powietrzem sześciocylindrowy wysokoprężny silnik z Tatry 912 o mocy 98 koni i pojemności 7,5 litra. Był głośny, ale nie do zarżnięcia w normalnych temperaturach, z wyłączeniem startu podczas silnych mrozów, gdyż nie było świec żarowych. Aby usprawnić odpalanie, wyposażono go zatem w we wtryskiwacz łatwopalnego eteru Jikov 132 bezpośrednio do komory spalania. W normalych warunkach zużywał 30 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów.
Maksymalne obciążenie to 5 ton ładunku na twardym terenie lub 3 tony na grząskim lub 22 żołnierzy Układu Warszawskiego.
Wszystkie koła mają reduktory, obie tylne osie mają blokady dyferencjału. Z włączonym reduktorem, na pierwszym biegu Praga mogła wspinać się na nachylenia sięgające aż 75%, a brodzić w wodzie do głębokości 80cm.
Konstrukcja nie była przeznaczona do jazdy z prędkością większą niż 60 km/h z powodu zbyt słabego silnika. Bardzo niebezpieczne było zwłaszcza zjeżdżanie z górki bez zapiętego biegu, po to, by zwiększyć prędkość jazdy i nie hamować silnikiem. Przy około 85 km/h dochodziło do silnych wibracji, które uwalniały wał Kardana odpowiadający za przeniesienie napędu na obie tylne osie. Jeśli wał wypadł w przedniej części pojazdu, mógł wbić się w jezdnię, co skutkowało dosłownym katapultowaniem się kilkutonowego samochodu. Zagrożenie to podkreślali zwłaszcza wojskowi.
Jeśli Praga była użytkowana rozsądnie i nie katowana, potrafiła odwdzięczyć się długą i rzetelną pracą. Choć wycofano je już z armii, dużo prywaciarzy wykupiło je na własność i używa do pracy w skrajnie trudnych warunkach, jak na przykład zrywka drewna, co widać na załączonym zdjęciu.
Jeśli podobał Ci się wpis, drogi Czytelniku, zachęcam do obserwowania tagu #rzetelnafura, gdzie raz na tydzień nauczam o autkach.
#samochody #motoryzacja #carspotting #praga #gruparatowaniapoziomu
Komentarz usunięty przez autora
@DerMirker: teoretycznie moc 1 litrowego 3 cylindrowego "eko" kompaktu
czyli z czego brała się zdolność do pracy w ciężkim terenie?
charakterystyki diesla przy takiej pojemności? momentu obr?
@DerMirker: Nigdzie nie mogę znaleźć potwierdzenia tej rewelacji.
za częską wiki
Komentarz usunięty przez autora
@DerMirker: ciekawe ile to żołnierzy NATO...