Wpis z mikrobloga

O cholera, właśnie ostatecznie rozgryzłem awangardową twórczość pana Suchodolskiego. To przecież przedstawiciel duńskiej awangardy o nazwie Dogma 95!
Zobaczmy za Wikipedią (Dogma 95 jakie zasady przyjęli twórcy zrzeszeni w tym właśnie nurcie:

Najważniejszą ideą przyświecającą twórcom Dogmy było „oczyszczenie” filmów poprzez rezygnację z efektów specjalnych i innych dodatków odciągających uwagę od istoty kina, czyli od opowiadanych historii oraz gry aktorów. Vinterberg i von Trier sformułowali 10 zasad, które mają służyć realizacji tego celu:

1. Filmy należy kręcić poza studiem, bez budowy scenografii. Należy także zrezygnować z rekwizytów − jeżeli jakaś rzecz jest potrzebna w danej scenie, to należy znaleźć do jej nakręcenia takie miejsce, gdzie rzecz ta występuje niejako naturalnie. Wszystko się zgadza. Filmy Suchodolskiego nie są kręcone w żadnym studiu, a w surowej naturalnej scenerii Podlasia.
2. Nie należy dodawać żadnego dźwięku, który nie wynika wprost z obrazu. Muzyka może wystąpić w filmie tylko wtedy, jeśli jest elementem sceny (tzn. słyszą ją również bohaterowie). Wszystko się zgadza. Suchodolski nie edytuje filmów pod względem muzycznym, jedyna muzyka to ta, która pojawia się w jego otoczeniu (teraz dopiero dostrzegam wspaniały charakter i symbolikę sceny, gdy Major w słoneczne niedzielne popołudnie słucha sobie po obiedzie "C'est la vie" Zauchy)
3. Należy zrezygnować ze statywów − wszystkie ujęcia powinny być kręcone „z ręki”. To kamera ma się ruszać zgodnie z akcją, a nie akcja dostosowywać się do kamery. Wszystko się zgadza. Major kręci "z ręki", a gdy się zmęczy odstawia ją naturalnie na stół.
4. Niedozwolone jest realizowanie filmów czarno-białych oraz używanie jakiegokolwiek dodatkowego oświetlenia planu poza pojedynczą lampą zainstalowaną na kamerze. Wszystko się zgadza. Brak czarno-białych filmów a oświetlenie jest tylko takie, które naturalnie występuje na planie filmowym w domu Kononowicza.
5. Nie wolno stosować filtrów i innych przyrządów optycznych. Wszystko się zgadza.
6. Film nie powinien zawierać elementów sztucznie wzbogacających akcję, takich jak morderstwa, broń itp. Wszystko się zgadza. Materiały Suchodolskiego nie zawierają takich elementów (nie mylić z produkcjami Niemieckiego, które czasem pojawiały się na kanale Majora).
7. Akcja powinna dziać się tu i teraz − osadzanie jej w innych realiach historycznych lub geograficznych jest zabronione. Wszystko się zgadza. Inne realia geograficzne (Bombas) pojawiają się co najwyżej w produkcjach Niemieckiego, ale nie Suchodolskiego.
8. Kręcenie filmów określonego gatunku jest niedopuszczalne. Wszystko się zgadza, tym produkcjom nie da się przypisać jednego gatunku. Są one mieszanką tragikomedii, filmu dokumentalnego, dramatu, filmu obyczajowego.
9. Gotowy film należy przenieść na taśmę 35 mm, w formacie 4:3. Major niestety nie dysponuje taką taśmą, ale gdyby nią dysponował, na pewno by tę regułę zastosował.
10. Nazwisko reżysera nie powinno znajdować się w napisach końcowych. Wszystko się zgadza. Suchodolski nigdy nie stosuje napisów końcowych.

Szach mat! #suchodolski #kononowicz #szkolna17 #przemyslenia #awangarda #heheszki
  • 5