•  

    Zurych, Schwamendinger Platz. Tramwaj linii 7 zamienia się stronami jazdy i zjeżdża na prawy tor. To absurdalne miejsce jest... błędem w działaniu szwajcarskiego zegarka

    Na początku lat siedemdziesiątych w Zurychu planowano stworzenie sieci metra - pierwszy jego odcinek powstał przy okazji budowy nowej autostrady. Mieszkańcy nie chcieli jednak rezygnować ze swoich ukochanych niebieskich tramwajów i w referendum z 1973 roku opowiedzieli się za wstrzymaniem budowy kolei podziemnej. Aby nie marnować już zbudowanego tunelu, przerobiono go na trasę szybkiego tramwaju. Problemem okazały się jednak wyspowe perony. Jak wiadomo, składy metra posiadają drzwi z obu stron, tramwaje natomiast – zazwyczaj wyłącznie z prawej strony. Gdyby puścić je według standardowych zasad ruchu, pasażerowie wysiadaliby wprost na betonową ścianę.

    Dlatego #tramwaje pojechały w tunelu lewym torem, podczas gdy w mieście kursują standardowo - po prawej stronie. Przy wjeździe od strony centrum krzyżowanie torowiska odbywa się w sposób bezkolizyjny, na dwóch różnych poziomach. Przy Schwamendinger Platz, w gęstszej miejskiej zabudowie, zdecydowano o budowie nietypowego jednopoziomowego skrzyżowania torów. Tworząc przy okazji swoistą atrakcję turystyczną dla miłośników komunikacji szynowej.

    Ale poza tym... Czy tramwaje w Zurychu to najlepsza #komunikacjamiejska w Europie? Więcej na ten temat piszę tutaj, a tutaj jest znalezisko :)

    #podrozefilipa -> mój tag ;)

    #tramwaje #transport #komunikacyjneciekawostki #ciekawostki #szwajcaria #podroze #podrozujzwykopem #gruparatowaniapoziomu

    źródło: 367d.jpg

Gorące dyskusje ostatnie 12h