Wpis z mikrobloga

#samochody #mechanikasamochodowa

Załóżmy, że potrzebuję klucza dynamometrycznego z momentem np. od 10Nm do 120Nm, byłby używany raz w roku przez 3 minuty. W takim przypadku wszystko jedno co i za ile zł kupię, byle łapać się w zakresie? Nasadki osobno bez problemu kupię na sztuki? Ile orientacyjnie taka nasadka kosztuje np. do śruby 12mm? I ile orientacyjnie kosztuje przedłużka?
  • 25
  • Odpowiedz
@Hamza: Proszę. Nigdy takiego klucza nie używałem, a jedynie śrubokrętów dynamometrycznych, ale nasadki i przedłużki pewnie normalne tam pasują, nie muszą być jakieś specjalne. Poza tym nie rozumiem o co pytasz. Chodzi ci o to czy tani klucz będzie mniej dokładny lub szybciej się rozwali? Poza tym potrzebujesz takiego gdzie ustawiasz moment i klika jak go osiągniesz, czy takiego ze wskazówką?
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Hamza: zależy co chcesz nim dokrecac,jak koła i jakieś pierdy w zawieszeniu to luz, jednak do głowicy bym tego nie używał. Zrezta dynamometr i tak dużym zakresie będzie mieć dość duże odchylenie.
  • Odpowiedz
@4833478: @Tomeek: jakikolwiek, wystarczy kliknięcie, byle gwintu nie przekręcić, np. zakręcając śrubę 12mm do spuszczania oleju w motocyklu 24Nm, albo by łańcuch naciągnąć i śruby dokręcić z siłą (tu podaję losową) 120 Nm i to wszystko, do niczego więcej bym go nie używał
  • Odpowiedz
@Hamza: Takie rzeczy to pewnie byle jakim będzie OK, a jak ktoś ma trochę wprawy to i na czuja dokręci wiedząc jaki ma być moment. Nie sądzę żeby była wymagana jakaś duża precyzja.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Hamza: nie lepiej Ci wziąć mały 5-25nm? Łatwiej przekręcić gwinty w aluminiowym karterze niż 120nm dokrecajac koło ;-).
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@4833478: w którymś chyba Kawasaki, albo ktm, nie pamiętam już notorycznie są urkecane korki spustowe, bo geniusze robią "na czuja".
  • Odpowiedz
@Tomeek: No cóż, nie każdy jest takim geniuszem. Poza tym co innego dokręcać zupełnie na czuja a co innego wiedząc, że ma być te 24Nm. Łatwo policzyć z jaką siłą należy dokręcać mając klucz o znanej długości. A jak ktoś chce być sprytnm MacGyverem to może do tego wykorzystać ręczną wagę do bagażu i masz dynamometr ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@Tomeek: gdybym ja robił na czuja, to dokręciłbym śrubę tak jakbym chciał butelkę z wodą zakręcić + malutko siły na koniec, przejechałbym się po takiej drodze z kocich łbów (znam fajny kawałek, który ma z 1-2km) i sprawdziłbym czy się nie odkręca samo i tyle. Ten sposób dobry? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@Tomeek: ale mały klucz chyba kosztuje też ze 100 PLN więc lepiej już wtedy brać taki za stówę z zakresem gigantycznym 10-210Nm, tak?
  • Odpowiedz
@Hamza: klucz o duzej skali nie bedzie dokladny
ogolnie bada sie bodaj 3 punkty pomiarowe 20, 60, 100% skali czy daja poprawny wynik i masz odchylu max 4%
mozna to zrobic przy uzyciu wagi z uchwytem ale trzeba robic to prostopadle

wnioski chyba wyciagniesz sam, bo rozumiem ze to typowy klucz do kol a nie glowicy :)
  • Odpowiedz
@Tylko_noc: a mówiąc prostszym językiem? Czyli klucz 10-210Nm, ustawiam 24Nm i w praktyce jaki moment może mieć? 22, 26 itd? Jeśli tak, to taka drobniutka różnica nie powinna mieć znaczenia, bo gwintu pewnie się nie przekręci wtedy i tak.
A dopytuję, bo może źle Cię rozumiem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@Hamza: te 24Nm to wyglada mi na swiece/wtryski

kup osobny o malej skali do takich rzeczy
aluminium jest miekkie jak gowno i przy 70cm dzwigni nawet nie poczujesz ze wlasnie zaraz zrobi ci sie cieplo w gaciach i bedziesz szukal lokalnego magika ktory naprawi gwint bez sciagania glowicy

ew zrob jak denso/ngk kaze czyli reka do oporu i w zaleznosci od podkladki 1/10 albo 1/4-1/2 obrotu
  • Odpowiedz
@Hamza: e, to nie zawracaj sobie dupy dynamometrem
jak miedziak (wymienia sie co zmiane) to mocniej, jak uszczelka to slabiutko, byle nie cieklo.
w motocyklu to zlew masz na wierzchu wiec od razu bedziesz widzial ze za slabo dokrecony
tam naprawde nie trzeba sily czy dokladnosci
  • Odpowiedz