Wpis z mikrobloga

Podręcznik Niedzielnego Widza F1 #abcf1 zapraszam do obserwowania tagu po więcej materiałów
Rozdział 1 ,,Projektowanie, Produkcja bolidu, Przedsezonowe testy, Okno pracy, Czasy na testach’’
Wstęp

Witam formułowe , motosportowe, wraz kubicomaniakowe mireczki i mirabelki. Czas zainaugurować nasz podręcznik. Miałem tak naprawdę inne plany względem kolejności tematów, ale z niektórymi sprawami warto być na bieżąco.
A jesteśmy właśnie w trakcie przedsezonowych testów. Dlatego rzucę was na głęboką wodę , jednocześnie zaczynając od samego początku procesu rozwoju bolidu.

Jeżeli o czymś zapomniałem wspomnieć, macie jakieś uwagi, porady, to jak najbardziej zachęcam do podzielenia się z tym. Nie będzie tu niesamowicie szczegółowych opisów każdego detalu, bo ten artykuł miałby niebotyczną długość. A artykuł ma być jak najkrótszy i jak najbardziej treściwy w swojej formie.

Zapraszam do lektury

Nowy Sezon -> Nowy Bolid

W współczesnej Formule 1 każdy zespół projektuje i buduje bolid na poszczególny sezon. Najbogatsze zespoły jak np. Mercedes , mając dogodniejsze finansowe i kadrowe możliwości rozpoczął pod koniec 2017 roku , projektowanie bolidu na sezon 2019 . Mniejsze zespoły robią to trochę później , w okolicach połowy danego sezonu.

Może się zdarzyć tak że mniejszy zespół zacznie projektować wcześniej bolid na przyszłoroczny sezon. Wpływ mogą mieć na to albo słabe wyniki w obecnym sezonie, albo chęć skupienia się na przyszłorocznym sezonie, ale nie zawsze wcześniejsze budowanie bolidu przynosi lepsze rezultaty. Zespół Williams rozpoczął projektowanie bolidu na sezon 2019 w okresie, kwiecień-maj 2018 roku z powodu bardzo niekonkurencyjnej konstrukcji w sezonie 2018. Mimo to zespół, z powodu problemów, i tak nie zdążył zbudować bolidu na rozpoczęcie pierwszych przedsezonowych testów, i pojawił się dopiero popołudniu 3 dnia tych testów.

Najbiedniejsze zespoły posiadają budżet na poziomie około od 110 mln euro, a najbogatsze do 450 mln euro.

To są oczywiście szacunki, i nieoficjalne informacje, ale bardzo prawdopodobne i należy je brać za pewnik. Przedstawiam budżety poszczególnych zespołów na sezon 2018
Mercedes-AMG Petronas: ok. 450 milionów euro
Scuderia Ferrari: ok. 430 milionów euro
Aston Martin Red Bull Racing: ok. 350 milionów euro
McLaren: ok. 250 milionów euro
Renault: ok. 200 milionów euro
Alfa Romeo Sauber: ok. 135 milionów euro
Williams Martini Racing: ok. 135 milionów euro
Scuderia Red Bull Toro Rosso: ok. 125 milionów euro
Haas: ok. 110 milionów euro
Force India: ok. 110 milionów euro

Zdecydowana Większość tego budżetu idzie na skomplikowane badania i projekty, przy pomocy tunelów aerodynamicznych , obliczeń co do milimetra poszczególnych krawędzi, w poszczególnych miejscach bolidu.

Bolid, jeżeli chodzi o same materiały, osprzęt, silnik, skrzynie biegów, opony itd. to na czysto kosztuje około 7 Milionów euro. Czyli jak na ilość budżetu zespołu, jest to niedużo. Prawdziwe wydatki to są kunszty techniczne, inżynierskie dzieła sztuki, które powstają nie bezpośrednio przy produkcji części, (to jest finalny etap budowy bolidu), tylko przy tworzeniu podzespołów, milimetrowych części, wcięć , i badaniu odpowiedniego kąta takiego elementu.

W bolidzie bardzo ważne są podzespoły. Komputerowo projektowanie części bolidu dają o wiele większe możliwości można wszystko przetestować w wirtualnej rzeczywistości, bez potrzeby żmudnego tworzenia kolejnych modeli tych części. Mimo rozwoju techniki, kolejne komponenty, zanim trafią do samochodu wyścigowego testowane są w tunelu aerodynamicznym, by, mimo wszystko, mieć pewność co do wydajności tych podzespołów.

Całość ma na celu zbudowanie takiego bolidu, gdzie będzie idealnie kontrolowany przepływ powietrza wokół niego, kontrolowanie ilości powietrza która to będzie kierowana to chłodzenia silnika, hamulców, wzmacniania docisku bolidu. Droga którą pokonuje powietrze jest cały czas kontrolowana i zaplanowana, przez podzespoły, wystające lotki czy wcięcia od przedniego do tylnego spoilera.

Wszystko jest uregulowane , jeżeli chodzi o kształt bolidu i podzespołów w regulaminie technicznym i przechodzi bardzo dokładne testy zderzeniowe, które są przeprowadzane pod nadzorem FIA (organ nadrzędny, sędziowsko-organizacyjny w motosporcie, coś takiego jak FIFA w piłce nożnej).

TESTY

Mamy projekt, z projektu zamawiamy/tworzymy odpowiednie części, składamy bolid. I mamy, czterokołowy przełamywacz limitów prędkości. Można by pomyśleć że jedynie co potrzebujemy , to zatyczki do uszu , żeby wydźwięk silnika z naszego technologicznego cudeńka nie nadwyrężył nam słuchu. Ale czy na pewno ?

Pytanie retoryczne ( ͡° ͜ʖ ͡°) .Właśnie nie, Bolid co prawda mamy, ale nie wiemy czy jest on… dobry, w symulatorze i komputerowo wszystko może wyglądać świetnie , lecz rzeczywistość wirtualna to nie rzeczywistość na torze. Coś mogło pójść nie tak, aerodynamika może szwankować, niekontrolowany przepływ powietrza może powodować zmniejszenie docisku bolidu do podłoża, lub o zgrozo , nasz Bolid może być słabo zamontowany, rozpadać się w trakcie jazdy z powodu braku wytrzymałości . Takie sprawy trzeba sprawdzić w praktycznych warunkach, ale nie w Weekendzie Wyścigowym.

Dlatego organizowane są przedsezonowe testy oraz dzień filmowy .

Dzień Filmowy – Kierowca ma możliwość przejechania 100 km na specjalnej mieszance opon. Z związku z nazwą ten dzień jest dla mediów i kamerzystów by nagrać odpowiednie ujęcia pod reklamy, Ale zespoły wykorzystują ten dzień przeważnie przed pierwszymi testami, by zorientować się , czy wszystko w bolidzie jest ok. Nie można zmieniać ustawień bolidu podczas dnia filmowego, ale to nie o to tutaj chodzi. Chodzi przede wszystkim o to, by sprawdzić czy bolid…po prostu działa , i przy okazji nagrać odpowiednie ujęcia

Testy – Dwie serie, podczas której testujemy bolid, każda seria trwa 4 dni. W niej badamy dosłownie wszystko, jest wolna amerykanka jeżeli chodzi o badanie naszego bolidu pod każdym względem. Oczywiście musimy pamiętać że nasze części muszą być zgodnie wymiarowo z regulaminem technicznym. Badana jest telemetria, aerodynamika, siła docisku przy poszczególnych ustawieniach, a przede wszystkim odnajdujemy optymalne okno pracy, o tym w następnym rozdziale.

Okno Pracy

Zakładam że większość Mirków posiada auto, a jeśli nie posiadasz auta… to wyobraź sobie że je posiadasz. Planujesz zamontować tylni spoiler, ale nie dla ozdoby. Spoiler zwiększa siłę docisku auta w tylnej części pojazdu. Tylko w jakim ustawieniu ten spoiler zadziała najlepiej ? trzeba sprawdzać, metodą prób i błędów. Uznajmy że wartość 1 to najniżej zamontowany spoiler , a 10 to najwyżej . I trzeba od wartości 1 do 10 szukać tej najskuteczniejszej wartości. I znajdujemy to najlepsze, optymalne okno pracy naszego spoilera.

W Formule 1 optymalne okno pracy, jest czymś zdecydowanie bardziej szczegółowych i czasochłonnym. Przede wszystkim wiele elementów bolidu można regulować , przez co wiele elementów ma okno pracy od 1 do 10. I trzeba szukać najlepszego ustawienia, wiele elementów na 1 lub 9? , wiele na 4,5,6? Kwestia szukania i badania najlepszych możliwości przez telemetrię i metodą prób i błędów egzekwowanie tych możliwości w praktyce i szukanie najlepszego rozwiązania . Mnóstwo zależności i możliwości.
PS. wartości od 1 do 10 to wartości czysto umowne/zmyślone, stosuje je tylko dla przykładu ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Każdy bolid F1 jest inny, budowany inaczej, ma inne wloty, wyloty chłodzenia , aerodynamiki przez to optymalne okna pracy mogą się diametralnie różnić w zależności od konstrukcji bolidu.

Na Optymalne okno pracy mają wpływ również inne czynniki:

Pogoda- deszcz , słońce
Temperatura- wysoka niska
Powietrze- jego gęstość , jakość, temperatura, na wyżej położnych torach nad poziomem morza powietrze jest już inne, przez co rozprowadza się inaczej
Wyboistość toru, jego nachylenia/zmiana wysokości i jego przyczepność – Bardzo łatwo się domyśleć , inaczej ustawimy samochód na tor z szybkimi, nachylonymi zakrętami a inaczej na prosty tor z wąskimi zakrętami
Planowana ilość zatankowanego Paliwa – 100,105, czy 110 kg paliwa ? różnica kilku KG może być bardzo ważnym czynnikiem.
I wiele innych pomniejszych czynników

Sezon wystartował, a projektowanie trwa dalej

Bolid zaprojektowany, zbudowany, odpowiednio ustawiony, i ruszył nam do Pierwszego Wyścigu. Można by pomyśleć że ta nasza pędząca piękność to nasz finalny produkt. Ale tak nie jest. W bolidzie cały czas są projektowane lepiej działające części, podzespoły i są montowane w trakcie sezonu do naszego bolidu.

Zespoły które mają więcej pieniędzy, przede wszystkim koncerny, mają możliwości i są w stanie usprawniać swój bolid właściwie przez cały sezon dużymi poprawkami, mniejsze zespoły projektują i montują w pewnym momencie sezonu jeden pakiet solidnych poprawek i ewentualnie kilka pomniejszych w trakcie sezonu.

Jeżeli jest niekonkurencyjny, albo progres spowodowany poprawkami jest prognozowany jako znikomy ,to bolid może znacznie wcześniej przestać być poprawiany, jeżeli bolid jest bardzo dobrą podstawą do rozwoju , to jest możliwy rozwój nawet do końca sezonu.

Element/y w nowszej wersji, jeżeli nie sprawdzają się w praktycznie, można najzwyczajniej w świecie zdemontować i zamontować starszą wersje.

Czy czasy się liczą?

Pytanie zadawane bardzo często . Gdybym miał odpowiedzieć jednym zdaniem – i tak i nie.

Czasy mogą sugerować szacunkowe rozłożenie stawki i coś nam potrafią powiedzieć. Zespół który wykręca bardzo dobre czasy na testach nie będzie najwolniejszym zespołem, i vice versa, najwolniejszy zespół na testach nie będzie najszybszym w sezonie.

Przede wszystkim żeby czytać czasy trzeba wiedzieć co mogą robić w danej chwili kierowcy, a to można podejrzewać tylko będąc na torze, a wiedzę o tym mają tylko pracownicy tego zespołu, mogą to być powolne przejazdy, sprawdzanie temperatury opon i innych podzespołów, tempo wyścigowe ( czyli tempo z jakim bolid jedzie w trakcie wyścigu), tempo kwalifikacyjne ( tempo z jakim bolid jedzie w trakcie kwalifikacji), i wiele innych przeróżnych ustawień.

Przez cały dzień zespół może nie wykonać szybkiego okrążenia i mieć gorsze czasy, by sprawdzić coś co się sprawdza na szybkim okrążeniu , i taki zespół wysuwa się na czele tabeli czasów. Czyli trzeba wiedzieć co w danej chwili zespół sprawdza – czasem można to zauważyć , a czasem to są tylko spekulacje. Prawdziwe tempo bolidów poznaje się tak naprawdę po kilku wyścigach danego wyścigu.

Czyli czasy- dają nam szacunkowe dane, ale potrafią nam już coś powiedzieć o predyspozycji poszczególnych zespołów .

Koniec


Tagi dla zasięgów #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1
  • 25
@aso824: Regulamin Techniczny wszystko reguluje odgórnie, rozwój bolidu jest tylko w tych obszarach gdzie dopuszczają przepisy np. minimalna, maksymalna długość/szerokość/głębokość danego elementu/otworu.
Ilość lotek w przednim skrzydle ( w tym sezonie 5).

Narzucone są ....dobre pytanie w sumie ale pewnie dlatego żeby coś się technicznie zmieniało.
W sezonie 2014 zmieniono silnik V8 na V6 ze znacznymi zmianami technicznymi , i dzięki temu stawka F1 nagle się całkowicie przetasowała, dominacja RedBulla zamieniła
@aso824: krótko mówiąc, mocne zmiany są głównie po to aby przetasować stawkę, a przez ostatnie lata po to aby ciąć koszty, co jest fikcją. regulamin techniczny musi być, żeby inżynierzy tworzyli bolidy i wdrażali swoje pomysły według konkretnych wytycznych. ten co wymyślił lepiej, czy znalazł lukę w przepisach - wygrywa. jeśli takie rzeczy jak przednie skrzydło czy dyfuzor nie były by regulowane przez regulamin techniczny, bo nie wiem jakby wyglądały te
@aso824: PS. jako anegdotkę
Najgorszy zrealizowany pomysł - Brak zmiany opon w sezonie 2005, to poskutkowało tym że opony potrafiły wybuchać liderowi wyścigu na ostanim okrążeniu przy prędkości 270 mph z powodu zużycia https://www.youtube.com/watch?v=-4B_4HqbrzA. Poskutkowało to słynnym indygate, gdzie wystartowało tylko 6 bolidów z powodów bezpieczeństwa https://pl.wikipedia.org/wiki/Indygate

Najgorszy niezrealizowany , śmieszny pomysł- były właściciel F1 chciał na torach umieścić ......Zraszacze ogrodowe xD. by urozmaicić wyścigi w losowym momencie w wyścigu. Nie
@jaxonxst: spojler może być przedni albo tylny. Nie ma czegoś takiego jak tylni. Koła w bolidzie też są przednie i tylne. Jak mi pokażesz jakiekolwiek tylnie koła albo spojlery to kasują konto
@jaxonxst:
1. Co się stanie w sytuacji kiedy konstruktorzy bolidu zerżną żywcem lub upodobnią swoją konstrukcję do bolidu innego teamu?
2. Czy kierowcy, którzy startują w F1 są najlepszymi z najlepszych, czy jeżdżą ci, którzy wnoszą najwięcej kasy ze sponsorów, medialności?
3. Na ile okrążeń średnio wystarczają opony w zależności od założonej mieszanki/warunków pogodowych.
4. Jaka co roku występuje różnica czasowa w okrążeniach między najlepszym, a najgorszym bolidem? Na testach to
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 19
@BardzoWaznyUzytkownik: 7. Ogólnie kierowcy w F1 są genialnymi atletami którzy muszą wytrzymać przeciążenia rzędu 6G i temperaturę w kokpicie która osiąga ponad 50 stopni. W F1 kierowca po wyścigu waży 2-3 kg mniej niż przed startem ponieważ wypaca płyny z powodu zmęczenia i temperatury. Oto przykładowy trening na mięśnie szyji ( ͡° ͜ʖ ͡°)
P.....z - @BardzoWaznyUzytkownik: 7. Ogólnie kierowcy w F1 są genialnymi atletami któ...

źródło: comment_zlElLYwcE1INDoyqcvtTe3Ay2ENHKpsE.jpg

Pobierz