Wpis z mikrobloga

Hamulec pod kciukiem.

Zastanawialiście się skąd u Ducati Desmosedici dwa zbiorniczki po lewej stronie kierownicy?
Jeden dałoby się wytłumaczyć jako zbiorniczek płynu sprzęgła, ale po co ten drugi?

Otóż po lewej stronie kierownicy znajduje się dodatkowa dźwigienka tylnego hamulca. Jest ona uruchamiana kciukiem.

Rozwiązane to zostało po raz pierwszy wprowadzone w 1992 na życzenie Micka Doohana w 1993. W 1992 uległ on poważnemu wypadkowi i miał trudności w operowaniu dźwignią tylnego hamulca za pomocą stopy. Więc dlaczego nie skorzystać z lewej dłoni?

Współcześnie używa się tej dźwigienki z innego powodu (nożna dźwignia wciąż istnieje): w prawych zakrętach trudno jest operować dźwignią nożną, szczególnie gdy wzorem Rossiego wyciąga się nogę (od wewnątrz zakrętu) podczas hamowania.

Podobno podczas lewych zakrętów kierowcy MotoGP, bardzo wcześnie redukują biegi, korzystając z sprzęgła antyhoppingowego, żeby móc wyciągnąć lewą nogę:) Dlaczego mają odwrócony układ biegów (jedynka w górę, reszta w dół) to chyba wszyscy wiedzą...

Przy okazji:
1. Po co są te skarpetki na zbiorniczkach? Żeby ewentualnie wyciekający płyn hamulcowy w nie wsiąknął.
2. Po co są otwory na końcach dźwigienek hamulca/sprzęgła? Tego nie wiem. Niektórzy spekulują, że chodzi o ograniczenie naporu powietrza na dźwigienkę.

Więcej

#motonotki #motogp #motoryzacja #motocykle
k.....2 - Hamulec pod kciukiem.

Zastanawialiście się skąd u Ducati Desmosedici dwa...

źródło: comment_KYoE6GWyLze4ojbKaBuYEvkjz1ucqzBN.jpg

Pobierz
  • 14
1. Po co są te skarpetki na zbiorniczkach? Żeby ewentualnie wyciekający płyn hamulcowy w nie wsiąknął.


@kwahoo2: Do tej pory byłem przekonany, że chodzi o utrzymanie temperatury płynu : D Dzięki.
2. Po co są otwory na końcach dźwigienek hamulca/sprzęgła? Tego nie wiem. Niektórzy spekulują, że chodzi o ograniczenie naporu powietrza na dźwigienkę.


@kwahoo2: tam nie potrzeba więcej materiału i całość robi się kilka gram lżejsza, mały palec lepiej leży w takim zagłębieniu, jak moto się przewróci to złamie się końcówka a nie całe cięgno przy mocowaniu na kierownicy.
Współcześnie używa się tej dźwigienki z innego powodu (nożna dźwignia wciąż istnieje): w prawych zakrętach trudno jest operować dźwignią nożną, szczególnie gdy wzorem Rossiego wyciąga się nogę (od wewnątrz zakrętu) podczas hamowania.


@kwahoo2: Fajnia teoria z wyciągniętą nogą z dupy. :)
Tylny hamulec służy do:
1. Stabilizacji motocykla
2. Zacieśnienia szybkiego, długiego zakrętu
3. I dopiero tu wspomagania hamowania przed zakrętem
Jak to wygląda w praktyce?
Stabilizacja - chodzi o rozłożenie