Aktywne Wpisy
fsfdjf +10
szukam chłopa, oto co mogę od siebie zaoferować:
1. pełne uzębienie (nie licząc ósemek)
2. okazjonalne przebłyski moich chorób psychicznych
3. miękkiego psiura co kocha wszystkich to ciebie pewnie też pokocha
4. jedzenie jak będę miała ochotę akurat gotować
5. zamiłowanie do przemocy domowej
tylko poważne oferty
1. pełne uzębienie (nie licząc ósemek)
2. okazjonalne przebłyski moich chorób psychicznych
3. miękkiego psiura co kocha wszystkich to ciebie pewnie też pokocha
4. jedzenie jak będę miała ochotę akurat gotować
5. zamiłowanie do przemocy domowej
tylko poważne oferty
Często zdarza się, że gdy mówimy o samochodach produkowanych na licencji za żelazną kurtyną, ograniczamy się wyłącznie do Fiata, nie pamiętając, bądź nie wiedząc o innych zachodnich markach, które chętnie współpracowały z wschodnioeuropejskimi przedsiębiorstwami i których produkty były często widywane na drogach socjalistycznej Europy, szczególnie w Jugosławii. Postaram się tutaj omówić kilka takich przykładów.
Część I – TOMOS, CIMOS
W czerwcu 1954 roku w słoweńskim mieście Sežana powstaje przedsiębiorstwo TOMOS (Tovarna Motorjev Sežana – Fabryka Motorów Sežana), które podpisuje licencję na produkcję jednośladów firmy Steyr-Daimler-Puch. Fabryka zostaje ulokowana w miejscowości Koper, oficjalne jej otwarcie następuje w roku 1959. W latach 60. TOMOS podejmuje współpracę z Citroënem i wkrótce rozpoczyna montaż i produkcję samochodów na licencji francuskiej firmy. Początkowo skala produkcji jest dość niska, zmiana następuje w roku 1972, kiedy powstaje spółka joint venture CIMOS – owoc współpracy między Citroënem, Iskrą (zakład kooperacyjny produkujący m.in. alternatory) i TOMOS-em (50% udziałów w spółce należało do Citroëna). Owe przedsiębiorstwo zajmuje się importem modeli Mehari oraz CX, a także produkcją takich modeli jak: Ami 8, 2CV6, GS, czy Dyane (jako Diana). Mówi się też o krótkiej serii jugosłowiańskiego Citroëna DS/ID w ilości ok. tysiąca egzemplarzy. Samochody produkowane przez CIMOS nie różnią się specjalnie od swoich francuskich odpowiedników, wyjątkiem jest GS, który ma okrągłe reflektory. W 1981 powstają modele Dak i Geri, czyli małe auta dostawcze bazujące na Dianie (odpowiednio: furgon i pick-up). Nigdy nie były one eksportowane, być może obawiano się, że będą niepotrzebną konkurencją dla Citroëna Acadiane, od którego był krótszy i (prawdopodobnie) nieco nowocześniejszy (Acadiane to tak naprawdę Citroën 2CV AK400 z nowym przodem). W latach 1981-85 powstaje tylko ok. 2200 egzemplarzy modelu Dak i ok. 900 egzemplarzy Geri. Od 1985 roku firma CIMOS produkuje wyłącznie części samochodowe, w roku 1996 Citroën sprzedaje swoje udziały w spółce. CIMOS istnieje do dziś. TOMOS przez wiele lat produkował motocykle, motorowery i silniki do łodzi motorowych, od 3 stycznia 2019 roku jest w stanie upadłości.
#ciekawostki #samochody #motoryzacja #jugoslawia #citroen #gruparatowaniapoziomu