Wpis z mikrobloga

Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej

Często zdarza się, że gdy mówimy o samochodach produkowanych na licencji za żelazną kurtyną, ograniczamy się wyłącznie do Fiata, nie pamiętając, bądź nie wiedząc o innych zachodnich markach, które chętnie współpracowały z wschodnioeuropejskimi przedsiębiorstwami i których produkty były często widywane na drogach socjalistycznej Europy, szczególnie w Jugosławii. Postaram się tutaj omówić kilka takich przykładów.

Część I – TOMOS, CIMOS
W czerwcu 1954 roku w słoweńskim mieście Sežana powstaje przedsiębiorstwo TOMOS (Tovarna Motorjev Sežana – Fabryka Motorów Sežana), które podpisuje licencję na produkcję jednośladów firmy Steyr-Daimler-Puch. Fabryka zostaje ulokowana w miejscowości Koper, oficjalne jej otwarcie następuje w roku 1959. W latach 60. TOMOS podejmuje współpracę z Citroënem i wkrótce rozpoczyna montaż i produkcję samochodów na licencji francuskiej firmy. Początkowo skala produkcji jest dość niska, zmiana następuje w roku 1972, kiedy powstaje spółka joint venture CIMOS – owoc współpracy między Citroënem, Iskrą (zakład kooperacyjny produkujący m.in. alternatory) i TOMOS-em (50% udziałów w spółce należało do Citroëna). Owe przedsiębiorstwo zajmuje się importem modeli Mehari oraz CX, a także produkcją takich modeli jak: Ami 8, 2CV6, GS, czy Dyane (jako Diana). Mówi się też o krótkiej serii jugosłowiańskiego Citroëna DS/ID w ilości ok. tysiąca egzemplarzy. Samochody produkowane przez CIMOS nie różnią się specjalnie od swoich francuskich odpowiedników, wyjątkiem jest GS, który ma okrągłe reflektory. W 1981 powstają modele Dak i Geri, czyli małe auta dostawcze bazujące na Dianie (odpowiednio: furgon i pick-up). Nigdy nie były one eksportowane, być może obawiano się, że będą niepotrzebną konkurencją dla Citroëna Acadiane, od którego był krótszy i (prawdopodobnie) nieco nowocześniejszy (Acadiane to tak naprawdę Citroën 2CV AK400 z nowym przodem). W latach 1981-85 powstaje tylko ok. 2200 egzemplarzy modelu Dak i ok. 900 egzemplarzy Geri. Od 1985 roku firma CIMOS produkuje wyłącznie części samochodowe, w roku 1996 Citroën sprzedaje swoje udziały w spółce. CIMOS istnieje do dziś. TOMOS przez wiele lat produkował motocykle, motorowery i silniki do łodzi motorowych, od 3 stycznia 2019 roku jest w stanie upadłości.

#ciekawostki #samochody #motoryzacja #jugoslawia #citroen #gruparatowaniapoziomu
fajnyprojekt - Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licency...

źródło: comment_8E3ai7rfr1MTWzKQwO98P5kxfVD359OY.jpg

Pobierz
  • 6