Wpis z mikrobloga

Wymarły przodek Trucka

czyli

Polski Fiat/FSO 125p Pick-up

Wprowadzony do produkcji pod koniec lat 60. XX wieku Polski Fiat 125p był skokiem rozwojowym dla polskiej motoryzacji – dzięki kupnie praw do produkcji, a także eksportu samochodu na zgniły Zachód, Polska Rzeczpospolita Ludowa mogła zyskać tak zwaną twardą walutę, a co za tym idzie, fundusze na rozwój i zakup nowych technologii. Licencja na produkcję popularnego kanta wiązała się z potrzebą stworzenia kolejnych odmian na podstawie dostępnych części. Tak było z wersją pickup, która powstała na bazie włoskiego projektu kredensa oraz zaprojektowanej przez FSO odmiany Kombi pojazdu. Prototyp wersji nadwoziowej zaprezentowano w 1972 roku, jednak dopiero trzy lata później rozpoczęła się produkcja seryjna wozu.

W przeciwieństwie do późniejszego FSO Poloneza, popularny duży Fiat nie posiadał odmiany trzydrzwiowej – w związku z czym, przedział pasażerski zaadaptowano z wersji sedan – kabinę pasażerską ucięto tuż za słupkiem B, wskutek czego kabina fiatona była ciaśniejsza od tej, jaka była w zwykłym fiacie; z kolei tylne błotniki zostały zapożyczone z projektu wersji kombi. Za siedzeniami przednimi znajdowała się z kolei ścianka z oknem chronionym prętami.

Pickup otrzymał wzmocnienie konstrukcji i tylnego zawieszenia, a także wał napędowy wraz z mostem czy ogumieniem - te modyfikacje miały sprawić, że kredens sprostałby najcięższym warunkom, w jakich miał być wykorzystywany. Ponadto, jednostki silnikowe zostały poddane zmianie tłoków na płaskie – dzięki temu zabiegowi, ochłapy były słabsze w mocy, ale mogły pracować na gorszym jakościowo paliwie.

Po wdrożeniu do produkcji, samochód cieszył się niemałym popytem w krajach zachodnich, do których był w głównej mierze skierowany. Po kilku latach pick-up doczekał się małej modernizacji – przedłużono o kilkanaście centymetrów skrzynię ładunkową; sama skrzynia była otwarta, zaś na niej znajdowało się koło zapasowe - dopiero nadbudówki krajowej i zagranicznej produkcji sprawiły, że przestrzeń ładunkowa mogła być chroniona od warunków atmosferycznych i ewentualnej kradzieży.

Wartą wspomnienia jest wersja przygotowywana na rynek amerykański – miała posiadać silnik V4 oraz skrzynię biegów od Forda, zderzaki przypominające te z Volvo 164, a także zawieszenie o nieco innej konstrukcji – powstał jeden prototyp tego samochodu, który testowano w Falenicy; pod koniec lat 70. XX wieku wyeksportowano trzy egzemplarze kredensa, z których tylko pickup po odpowiednich przeróbkach do ówczesnych przepisów bezpieczeństwa mógł być dopuszczony do ruchu; sprawa eksportu kanta ostatecznie upadła w okolicach 1980 roku.

Produkcję fiatona pickupa zakończono wraz z produkcją wersji sedan; do 1991 roku wyprodukowano kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy, z których do dzisiaj przetrwały nieliczne.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #fso #fiat #autakrokieta

SonyKrokiet - Wymarły przodek Trucka

czyli

Polski Fiat/FSO 125p Pick-up

Wpro...

źródło: comment_9xr4R6XA6yVCMoEm6kw8YJokGqKm6Rm6.jpg

Pobierz
  • 9