Wpis z mikrobloga

Pierwszy śmigłowiec NASA który ma latać na Marsie zbliża się do ostatecznego zatwierdzenia do startu po przejściu kilku kluczowych testów.

Projekt demonstracyjny dla śmigłowca "Mars Helicopter" rozpocznie się latem przyszłego roku wraz z łazikiem Mars 2020 i wyląduje na Czerwonej Planecie w lutym 2021 roku.

W Denver przetestowano połączenia i mechanizmy pomiędzy systemem dostaw a helikopterem, aby upewnić się, że pasują do siebie. System odczuwał wibracje podobne do tego, co dzieje się podczas startu i lotu. Również helikopter i system dostawczy został umieszczone w termicznej komorze próżniowej, aby sprawdzić, jak działają w niskich temperaturach ( minus 129 stopni Celsjusza), podobnych do warunków, jakich doświadczą w głębokiej przestrzeni kosmicznej i na powierzchni Marsa.

Po zakończeniu tych testów śmigłowiec wróci do JPL 11 maja na kilka innych procedur, w tym obracanie łopat wirnika i zainstalowanie nowego panelu słonecznego, potem kolejne testy.

Prezentacja helikoptera wraz z możliwościami:
https://www.youtube.com/watch?list=PLTiv_XWHnOZpzQKYC6nLf6M9AuBbng_O8&v=VdRqSSYu4K8

źródło:
https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7417

#kosmos #nasa #ciekawostki #nauka #mars #gruparatowaniapoziomu #liganauki #ligamozgow
strabcioo - Pierwszy śmigłowiec NASA który ma latać na Marsie zbliża się do ostateczn...

źródło: comment_DOWA37BMFf1DydfI0hEY1c2US6eEXNJF.jpg

Pobierz
  • 6
@cerastes: myślę że nie mieli zbyt dużo możliwych rozwiązań aby zastosować w tak rzadkiej atmosferze (na filmiku który dołączyłem pokazano symulowany test w 1% ziemskiej atmosfery). Do tego dochodzi małe źródło zasilania. quadrocopter na przykład zjadał by sporo energii żeby wogóle się wzbić, a gdyby chcieli dać helikopter z śmigłem ogonowym to zwiększyły by się gabaryty i skomplikowały systemy sterowania.
@strabcioo: zdaję sobie sprawę z ograniczenia jakie stawia rzadka atmosfera Marsa. układ kamova to jedyne sensowne rozwiązanie, im większa średnica śmigła tym bardziej efektywny jest ciąg nie obciążając zbyt mocno silnika.
chodzi o stosunek rpm/V podawany dla silników. im mniejsze obroty tym mniejsze zużycie eksploatacyjne mechanizmu i zapotrzebowanie na energię. ciekawe ile w całości waży.
akurat układ kamova jest dużo bardziej skomplikowany jeżeli chodzi o sterowanie niż sikorskyego, ale tutaj priorytetem