Kadłub szwajcarskiego czołgu Pz. 68 w trakcie schładzania w wannie wypełnionej olejem. Proces ten nazywany jest hartowaniem. Kadłub przed tym procesem ma temperaturę od 800 do 900 stopni Celsjusza.
@Zwiadowca_Historii: Zawsze mnie zastanawiają jak takie rzeczy mogły być kiedyś robione. Dla mnie to nieosiągalne rozumem, że takie potężne rzeczy kiedyś budowali, przy użyciu o wiele mniej skomplikowanych narzędzi niż mamy teraz 乁(♥ʖ̯♥)ㄏ
Nie wiem czy kogoś to interesuje ale w zależności od koloru w jakim jest nalot na rozgrzanej stali włożonej do oleju/wody osiągamy inny efekt hartowania. Mieliśmy to w technikum elektronicznym na warsztatach z kuźni :D (hartowalismy przecinaki), kiedyś to dopiero było. PS. niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę
@RobenPL: Dziękuję 100 lat nie widziałem tej tabeli, i muszę sobie zapisałem żeby przypomnieć... tak praca na hurtowni w zakładzie w ramach praktyk w technikum to było coś( ͡°͜ʖ͡°)
@RobenPL: nie uzyskujemy innego efektu hartowania. Celem hartowania jest uzyskanie struktury martenzytycznej, możemy zahartować co najwyżej na inną głębokość a temperatura zależy od składu danej stali
Zawsze mnie zastanawiają jak takie rzeczy mogły być kiedyś robione. Dla mnie to nieosiągalne rozumem, że takie potężne rzeczy kiedyś budowali, przy użyciu o wiele mniej skomplikowanych narzędzi niż mamy teraz
@CorpusCallosum: akurat technologia produkcji gołych czołgów nie zmieniła się za bardzo od lat 40-tych. Dalej wszystko leci na spawaniu, tłoczeniu i podnośnikach hydraulicznych. To co się najbardziej zmieniło to ich wnętrze.
@RobenPL: Ciężko to tak prosto wytłumaczyć, martenzyt to jest rodzaj mikrostruktury metali który sprawia że stał staje się twarda. Ta tabelka która wrzuciles służy do określania temperatury stali, swoją drogą już jest przestarzala. Stosowano ja kiedy nie było innego sposobu na zmierzenie temperatury podczas operacji cieplnych. Jako ciekawostkę powiem że samego hartowania jako takiego rzadko się używa ponieważ martenzyt ma większą objętość niż austenit (z niego powstaje), w stali pojawiają się
@Zwiadowca_Historii: skąd wziąłeś informacje? Pracuje ze stalą na co dzień, i uważam, że tutaj ma dużo więcej niż 900° powiedziałbym, że około 1200-1500, a to dość spora różnica przy wytrzymałości
Chcesz być na bieżąco? #zwiadowcahistorii - tag z moimi najciekawszymi znaleziskami! Zapisz się też do mikrolisty zwiadowcahistorii lub zaplusuj ten komentarz, bym zawołał Cię do najlepszych znalezisk!
#ciekawostki #fotografia #militaria #czolgi #szwajcaria #technologia
Zawsze mnie zastanawiają jak takie rzeczy mogły być kiedyś robione. Dla mnie to nieosiągalne rozumem, że takie potężne rzeczy kiedyś budowali, przy użyciu o wiele mniej skomplikowanych narzędzi niż mamy teraz 乁(♥ ʖ̯♥)ㄏ
@wicieyy akurat w tym przypadku kadłub był odlewany
@CorpusCallosum: akurat technologia produkcji gołych czołgów nie zmieniła się za bardzo od lat 40-tych. Dalej wszystko leci na spawaniu, tłoczeniu i podnośnikach hydraulicznych. To co się najbardziej zmieniło to ich wnętrze.
Na wykop tez juz bylo kiedys
https://www.wykop.pl/wpis/29754593/kadlub-szwajcarskiego-czolgu-panzer-68-w-kapieli-o/
@Zwiadowca_Historii: Żeby to tylko nie był olej palmowy.