Wpis z mikrobloga

#antykapitalizm #monarchizm #socjalizm #lewica #konserwatyzm

Viva el rey !

Idée-fixe Księcia był „socjalizm samorządowy” (socialismo autogestionario), którego wzór widział zwłaszcza w Jugosławii Tito, z uznaniem także wyrażając się o eksperymentach podejmowanych w Chinach i na Kubie, które odwiedzał i komplementował. Ideę „samorządu” (autogestión) i „samostanowienia” (autodeterminación) uważał za uniwersalne rozwiązanie na każdym szczeblu (gmina, region, państwo, narody zjednoczone) i w każdej dziedzinie życia. Własność prywatna i system kapitalistyczny miały być w jego koncepcji stopniowo ograniczane, podporządkowane planowaniu oraz wszechobecnej ingerencji „sił wytwórczych” (fuerzas productoras) zrzeszonych w syndykatach, a ostatecznie zastąpione „uspołecznieniem środków produkcji” i powszechnym samorządem gospodarczym.

„Przewrót kopernikański” dokonany w karlizmie przez księcia Karola Hugona dotyczył także sfery politycznej. Pozostał w niej wprawdzie postulat monarchii, ale miała to być monarchia… socjalistyczna (monarquía socialista) i demokratyczna, w której legitymizm pochodzenia (legitimidad de origen/de adquisición) miał być potwierdzony demokratycznie przez umowę społeczną (pacto social) Korony z Ludem (Pueblo). Samą demokrację Książę pojmował jako nieustanną partycypację ludu w rządzeniu na wszystkich szczeblach, ale jednocześnie partiokratycznie. Summą totalnego zerwania z tradycjonalizmem karlistowskim było opowiedzenie się – niestety zgodne z nauczaniem Kościoła „soborowego” – za pełną wolnością religijną, swobodą dla każdego kultu i indyferentyzmem religijnym państwa.

„Nadworny” historyk Księcia, Josep Carles Clemente Muñoz (ur. 1935), dokonał z kolei „postępowej” reinterpretacji historii karlizmu. Wyodrębniając w nim sztucznie trzy nurty: 1) arystokratyczną „kamarylę”; 2) integrystyczno-katolicki i 3) ludowy, tylko ten ostatni uznał za „autentycznie” karlistowski. Chętnie cytowanym autorytetem dla „rewizjonistów historycznych” karlizmu stał się Karol Marks, z tej racji, że w jednym z artykułów uznał karlizm za prawdziwie plebejską rewolucję przeciwko kapitalizmowi. Wyłuskując z całości doktryny tylko antyliberalny pierwiastek karlizmu, „rewizjoniści” (Zavala, Clemente, Olcina) twierdzili, że w dzisiejszych czasach możliwy jest już tylko antyliberalizm „z lewa”, co doprowadziło ich do konkluzji, że istnieje tylko jedna alternatywa: albo uznaje się dokonaną w XIX wieku „rewolucję burżuazyjną” z całym jej „dobrodziejstwem inwentarza”, albo – nienawidząc nade wszystko burżuazji – trzeba przyłączyć się do „rewolucji proletariackiej”, wnosząc do niej jako sui generis „wiano” antyliberalną tradycję karlizmu.


Książę Karol Hugon przeforsował także „upartyjnienie” karlizmu. Wspólnota została przekształcona w Partię Karlistowską (Partido Carlista), z demokratycznym Kongresem Ludu Karlistowskiego jako władzą najwyższą, władzą wykonawczą w postaci Rady Zarządzającej i – co było curiosum niespotykanym w historii – samym Księciem-Pretendentem jako przewodniczącym partii, wybranym demokratycznie. III Kongres PC w 1972 roku określił partię jako masową, klasową, demokratyczną, socjalistyczną, federalistyczną i monarchistyczną. Następnie Książę wprowadził partię do antyfrankistowskiej „opozycji demokratycznej” razem z komunistami, socjalistami, anarchistami, separatystami, lewicowymi chadekami i „dysydentami” frankizmu
Pobierz Kjedne - #antykapitalizm #monarchizm #socjalizm #lewica #konserwatyzm 

Viva el rey...
źródło: comment_1581897179LYl88ZPh1Ggwuq9pkopUvX.jpg

Czerwony Karlizm

  • Szanuje 19.2% (5)
  • Szkaluje 80.8% (21)

Oddanych głosów: 26

  • 11
nienawidząc nade wszystko burżuazji – trzeba przyłączyć się do „rewolucji proletariackiej”, wnosząc do niej jako sui generis „wiano” antyliberalną tradycję karlizmu.


@Kjedne: Trochę taki PiS. Klasy wyższa i niższa razem przeciw średniej.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@matixrr: w sumie dobrze by było gdyby takie tagi lapaly się na autorskie szybko, no ale jak wiadomo Wykop to nie reddit i tutaj są inne priorytety ;)