Wpis z mikrobloga

"Papież Franciszek I opublikował dziś encyklikę społeczną „Fratelli tutti”, w której zawarł wiele diagnoz i postulatów bliskich lewicy społecznej. Znajdziemy w niej krytykę współczesnego kapitalizmu i wizję wartości, na jakich powinien opierać się sprawiedliwy świat.

Franciszek obszernie odnosi się do fundamentalnej kwestii prywatnej własności środków produkcji. Nie odrzuca w pełni własności prywatnej, uznaje jednak za nadrzędną zasadę „wspólnego używania dóbr stworzonych”. „Przypominam, że „tradycja chrześcijańska nigdy nie uznała prawa do własności prywatnej za absolutne i nienaruszalne i podkreślała społeczną funkcję wszelkiej formy własności prywatnej”. Zasada wspólnego używania dóbr stworzonych przez wszystkich jest „pierwszą zasadą całego porządku społeczno-etycznego” i jest to prawo naturalne, pierwotne i pierwszorzędne” - twierdzi.

Podkreśla, że zasada wspólnotowa jest ważniejsza i nadrzędna: „Zawsze, równolegle z prawem do własności prywatnej, istnieje ważniejsza i nadrzędna zasada podporządkowania wszelkiej własności prywatnej powszechnemu przeznaczeniu dóbr ziemi, a zatem prawo wszystkich do ich użytkowania”.

Encyklika zawiera także zdecydowaną krytykę wolnego rynku i doktryny neoliberalnej: „Sam rynek nie rozwiązuje wszystkiego, chociaż czasami chcą, abyśmy uwierzyli w ten dogmat wiary neoliberalnej. To kiepski, powracający sposób myślenia, który zawsze proponuje te same recepty w obliczu wszelkich wyzwań. (…) Nie dostrzega, że rzekoma redystrybucja nie rozwiązuje nierówności, która jest źródłem nowych form przemocy zagrażających tkance społecznej”.

Papież podkreśla znaczenie prawa do pracy jako fundamentu godnego życia: „Kładę nacisk na fakt, że „finansowa pomoc ubogim powinna być zawsze rozwiązaniem doraźnym, aby zaradzić pilnym potrzebom. Prawdziwym celem powinno być zawsze umożliwienie im godnego życia poprzez pracę”. Jednoznacznie popiera ruchy ludowe, które „rodzą się oddolnie, w najniższych warstwach planety”, ponieważ bez nich „demokracja zanika, zamienia się w slogan, formalność; traci swój reprezentatywny charakter i staje się bezcielesna”.

Można w jego słowach znaleźć wręcz pochwałę walki klasowej: „Ten, kto doznaje niesprawiedliwości, musi zdecydowanie bronić swoich praw i praw swojej rodziny, właśnie dlatego, że musi strzec tej godności, która została im dana, godności, którą miłuje Bóg”.

Stanowczo broniąc praw imigrantów, Franciszek zwraca jednak uwagę, że samo zjawisko masowych migracji jest z reguły wymuszone „wojną, prześladowaniami i klęskami żywiołowymi”, a nie wynika z wolnej woli migrantów. Dlatego też „przed prawem do emigracji trzeba realizować prawo do nieemigrowania, to znaczy do możliwości pozostania na własnej ziemi”. Źródeł niesprawiedliwości w polityce globalnej Franciszek upatruje w działaniach „ponadnarodowych potęg gospodarczych, które stosują zasadę „dziel i rządź”.

Trudno też nie zauważyć zawoalowanej krytyki hipokryzji imperialistycznych mocarstw, wykorzystujących w swojej egoistycznej polityce wolnościową i humanitarną frazeologię: „Co oznaczają dziś niektóre wyrażenia, takie jak demokracja, wolność, sprawiedliwość, jedność? Zostały one zmanipulowane i wypaczone, by mogły być wykorzystywane jako narzędzia dominacji, jako puste tytuły, które mogą służyć do usprawiedliwiania jakichkolwiek działań”.


http://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html

O ile jestem ateistą i niespecjalnie ma dla mnie znaczenie co mówi jakiś biskup rzymski, o tyle to co pisze tutaj pan papaj jest zabawnie prawdziwe i nie sposób się z tym nie zgodzić. Treść tej encykliki nie tylko pasuje pięknie pod #antykapitalizm, ale to co pisze o ruchach rodzących się oddolnie, w najniższych warstwach planety, bez których demokracja zanika, zamienia się w slogan, formalność; traci swój reprezentatywny charakter i staje się bezcielesna, jest wręcz bardzo #anarchizm, a także #antyimperializm xD

To co, #4konserwy i #katolicyzm, może jednak czas na anarcho #syndykalizm? Spółdzielnie pracy i samorządność pracownicza, tak jak pan Jezus powiedział. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 30
  • Odpowiedz
@Gaku745:

Zasada wspólnego używania dóbr stworzonych przez wszystkich jest „pierwszą zasadą całego porządku społeczno-etycznego” i jest to prawo naturalne, pierwotne i pierwszorzędne.


Ojej, czyli prawo naturalne nie jest tylko podkładką do bredzenia o dwóch płciach i etyczności dręczenia zwierząt? ( ͡° ͜ʖ ͡°) Ciekawe co Bosak by na to powiedział.

W pierwszych wiekach wiary chrześcijańskiej, wielu mędrców rozwinęło w swoich refleksjach wspólne przekonanie o powszechnym przeznaczeniu dóbr
  • Odpowiedz
@Gaku745 mnie zastanawia inna rzecz. Jeśli papież jest nieomylny w kwestiach wiary i dzisiaj wydaje encyklikę "lewicową" a następny papież wyda encyklikę negującą pracę poprzednika, to co jest obowiązującym "standardem wiary"?
  • Odpowiedz
@Drakii: Drakii już ci tłumaczyłem przynajmniej 5 razy że PiS nie jest socjalistyczny a już tym bardziej nie anarchistyczny, chcemy to po raz kolejny przerabiać? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@Drakii: Nie no, jak są socjalistyczne to są socjalistyczne. PPS jest jako tako socjalistyczne, przynajmniej w programie coś o tym piszą:

5. Rozwój własności wspólnej we wszystkich jej formach – własność spółdzielcza, własność komunalna, własność państwowa.

Własność wspólna stwarza możliwość likwidacji wyzysku pracujących. To droga do sprawiedliwości społecznej. PPS od swego powstania, zawsze dążyła do rozwoju wszystkich form własności wspólnej i pozostaje wierna swemu ideowemu przesłaniu.


http://ppspl.eu/index.php/dokumenty-statutowe/7-o-nas

No chociaż jest to
  • Odpowiedz