Wpis z mikrobloga

Mireczki, nie rozumiem troche tego zapisu.
To jest gama es-moll melodyczna, czyli w górę dorycka, a w dół naturalna. Rozumiem, ze kasowniki na 6 i 7 stopniu sa potrzebne, zeby utworzyc game dorycka, ale po co są te bemole przy schodzeniu w doł? Kasownik dziala do konca taktu, czyz nie? No to po pierwszym takcie te bemole chyba i tak powinny byc zaaplikowane ze znakow przykluczowych?

Poza tym jaki wlasciwie dzwiek powstanie, jezeli postawie bemol przy dzwieku, do ktorego i tak juz jest bemol przy kluczu? To bedzie wtedy podwojny bemol, czy nic sie nie stanie i rownie dobrze moglbym tego bemola przy dzwieku nie stawiac?
#teoriamuzyki #nuty
pryzak - Mireczki, nie rozumiem troche tego zapisu.
To jest gama es-moll melodyczna,...

źródło: comment_1617198711bdJhbv0MTeA3xzTtsOUdJY.jpg

Pobierz
  • 6
@pryzak: bemole pewnie dali, żeby nikt nie miał wątpliwości że tam ma być bemol. Zapis w zasadzie nieprawidłowy, co słusznie zauważyłeś, ale widocznie autor uznał, że tak będzie przejrzyściej.

Podwójny bemol obniża o dwa półtony, ale tu nie ma podwójnych bemoli, tylko "przypomnienie" że ma być bemol.
@pryzak: swoją drogą, taki zapis to norma, "przypomnienie" o bemolu czy krzyżyku w następnym takcie. I też czasem się zastanawiam, jak powinno być, bo krzyżyk działa faktycznie tylko na jeden takt i bemol w kolejnym powinien dawać efekt podwójnego. Jeszcze zapytam zioma muzyka.
@tomtom666: nie tyle nieprawidłowy, tylko bemole są dane dla przypomnienia, nie jest to błąd, często w utworach kompozytorzy (czy edytorzy) piszą znaki, mimo że nie muszą być, tak jak tutaj z powodu kreski taktowej.

@pryzak: @tomtom666: podwójny bemol musi być wyraźny, czyli bb (dwa bemole obok siebie) - jak jest bemol przygodny przy nutce obniżonej już znakiem przykluczowym, to nie działa to jak podwójny znak